عضو كمیسیون تخصصی مشاوران خودرو اتاق اصناف ایران، در گفت و گو با رادیو ایران مطرح كرد: در سال های اخیر خودرو به كالای سرمایه ای تبدیل شده است
به گزارش شبكه رادیویی ایران، سعید موتمنی در گفت و گو با «نمودار» گفت: قیمت خودرو در سال 1403 نیز به میزان تامین نیاز بازار و همچنین نرخ تورم بستگی دارد، اگر نرخ تورم كاهشی شود قیمت خودرو هم كاهش پیدا میكند.
وی ادامه داد: قیمت خودرو تحت تأثیر عوامل داخلی و خارجی مانند كیفیت، هزینه تولید، تقاضا و عرضه در بازار، هزینههای توزیع و فروش، نرخ ارز، قیمت سوخت، قوانین و مقررات، تحریمهای بینالمللی و شرایط اقتصادی كشورهای تولیدكننده قرار می گیرد.
سعید موتمنی، فعال بازار خودرو گفت: بازار خودرو در سال 1402 رونق نداشت. و ركود مطلق حاكم بود؛ اما قیمت خودرو به دلیل عدم فاكتور خودرو، افزایشی بود.
به گفته موتمنی، میزان افزایش قیمت خودرو از شهریور تا اسفند 1402 چه در خودروهای داخلی و چه در مونتاژی و وارداتی بین 25 تا 27 درصد بوده است.
اختلاف قیمت در خودروهای داخلی
موتمنی بیان كرد: در خودروهای داخلی نیز شاهد اختلاف قیمت 50 تا 80 درصدی میان قیمت خودروهای كارخانهای و بازار آزاد هستیم. و این نشان میدهد كه نیاز بازار تامین نشده است. ضمن اینكه محصولات ارزانتر سایپا حدود 50 تا 60 درصد و ماشینهایی مانند دنا و 207، حدود 80 درصد با نرخ كارخانه، اختلاف قیمت دارند.
وی افزود: اگر خودرو به صورت مرتب و روزانه فاكتور و در بازار عرضه میشد، فاصله قیمتی فعلی میان قیمت خودروهای كارخانهای و بازار وجود نداشت و این فاصله در نهایت 5 تا 10 درصد بود و 80 درصد نبود.
وی در پایان تاكید كرد: خودرو كالای مصرفی است، اگر به اندازه كافی تولید شود كه جوابگوی نیاز بازار باشد، هیچ موقع چنین فاصله قیمتی ایجاد نمیشود و از نوسانات ارزی و نرخ تورم هم تاثیر نمیپذیرد؛ چون خودرو كالای سرمایهای شده نرخ تورم روی آن اثر میگذارد.
گفتنی است این گفت و گو در برنامه «نمودار» سه شنبه 21 فروردین به تهیه كنندگی راضیه حسینعلی و اجرای سعید توكلی ساعت 10:20 روانه آنتن رادیو ایران شد.
تنظیم كننده: سمانه حیدرزاده