قیمتگذاری دستوری عامل زیاندهی ایرانخودرو است
یك كارشناس بازار سرمایه، در گفتوگویی تفصیلی با رادیو ایران، به بررسی ابعاد مختلف خصوصیسازی ایرانخودرو پرداخت و چالشهای پیش روی این فرایند را تشریح كرد.
به گزارش روابط عمومی رادیو ایران، دكتر همایون دارابی با اشاره به تجربههای ناموفق گذشته در واگذاری شركتهای بزرگ، در برنامه «دستور كار» تأكید كرد: خصوصیسازی این شركت تنها در صورتی موفق خواهد بود كه مشكلات ساختاری و اقتصادی آن پیش از واگذاری برطرف شود.
دارابی قیمتگذاری دستوری را یكی از عوامل اصلی زیاندهی ایرانخودرو دانست و تصریح كرد: تا زمانی كه این سیستم اصلاح نشود، بخش خصوصی توانایی مدیریت بهینه شركت را نخواهد داشت و ممكن است این واگذاری به بحرانهای بیشتری منجر شود.
این كارشناس همچنین به اهمیت جایگاه ایرانخودرو در زنجیره تأمین صنعتی كشور و اشتغالزایی گسترده آن اشاره كرد و افزود: خصوصیسازی در این سطح، اگر بدون برنامهریزی دقیق و شفافیت اقتصادی انجام شود، میتواند تبعات اجتماعی و اقتصادی گستردهای داشته باشد.
دارابی با بیان اینكه ایرانخودرو علاوه بر مشكلات ساختاری، با چالشهایی چون سهام تودلی و بدهیهای انباشته نیز دستوپنجه نرم میكند، گفت: رفع این موانع و ایجاد شرایطی برای افزایش بهرهوری و شفافسازی نظام قیمتگذاری، پیششرطهای ضروری برای هرگونه واگذاری موفق هستند.
وی همچنین با اشاره به روند ادغامهای عمودی و افقی در صنایع مشابه، تأكید كرد: واگذاری سهام ایرانخودرو باید به شركتهایی با اهلیت و توانمندی لازم انجام شود تا از بروز تعارض منافع و سوءمدیریت جلوگیری شود. این كارشناس بازار سرمایه هشدار داد: واگذاری شتابزده یا بدون توجه به ملاحظات قانونی، ممكن است به تجربههای تلخی مشابه واگذاریهای گذشته، از جمله افت تولید و تعطیلی خطوط تولید، منجر شود.
دارابی در پایان بر اهمیت نقش دولت بهعنوان سیاستگذار تأكید كرد و افزود: وظیفه دولت، تضمین رقابت آزاد و شفاف در بازار است، نه مدیریت مستقیم بنگاههای اقتصادی. اگر اصلاحات لازم در صنعت خودرو انجام نشود، واگذاری صرفاً موجب تشدید بحرانها خواهد شد و آینده این صنعت كلیدی را به خطر میاندازد.
گفتنی است «دستور كار» این هفته از شنبه تا چهارشنبه بعد از خبر ساعت 19:00 به تهیه كنندگی سیما پاتیمار و اجرای علی مروی از رادیو ایران تقدیم می شود.