در شانزدهمین برنامه انتخاباتی «ایران امروز»، دوشنبه 17 خرداد، حجتالاسلام محمدحسین پیریایی، رییس مركز اطلاعرسانی و افكارسنجی و مهدی رفیعی، سرپرست مركز افكارسنجی دانشجویان ایران بود.
در شانزدهمین برنامه انتخاباتی «ایران امروز»، دوشنبه 17 خرداد، حجتالاسلام محمدحسین پیریایی، رییس مركز اطلاعرسانی و افكارسنجی و مهدی رفیعی، سرپرست مركز افكارسنجی دانشجویان ایران بود.
• موسسات نظر سنجی باید مستقل از حاكمیت و جناح های سیاسی عمل كنند
به گزارش شبكه رادیویی ایران، حجتالاسلام محمدحسین پیریایی، رییس مركز اطلاعرسانی و افكارسنجی مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه ایران امروز به موضوع كاركرد نظرسنجیها و میزان اعتبارآنها در جریان انتخابات پرداخت و گفت: پایگاه های نظرسنجی اعتبار خود را از مردم می گیرند.
وی در ادامه افزود: در گزینه های ریاست جمهوری موضوعاتی مثل كارآمدی، برنامه محوری، تسلط بر اجرا و صداقت با مردم؛ معیارهای مهمی است كه موسسات نظر سنجی می تواند بواسطه آن نامزدها را بررسی كند و از طریق آن به یافته های خوبی دست یابد.
رییس مركز اطلاعرسانی و افكارسنجی مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگر با بیان اینكه نمونه نظرسنجی موفق در بردارنده سلایق گروه های سنی و اقشار مختلف است، افزود: در بسیاری از نظرسنجی های انجام شده در فضای مجازی اگرچه ممكن است به لحاظ تعداد، گستردگی زیادی داشته باشند اما چون از تنوع برخوردار نیست، نمی تواند معتبر باشد.
وی اضافه كرد: جریانی هایی كه با آدرس غلط دادن به جامعه، به دنبال جانبداری از گروه خاص و اهداف خود هستند نظر سنجی آنها نمی تواند اعتبار داشته باشد.
حجتالاسلام محمدحسین پیریایی با بیان اینكه موسسات نظر سنجی باید مستقل از حاكمیت و جناح های سیاسی عمل كنند، افزود: مراكز نظر سنجی برای رسیدن به پاسخ درست باید سوالات خود را به شكلی مستقل و بدون گرایش های جانبدار انجام دهند.
• در ایران مراكز نظرسنجی كاملا مستقل وجود ندارد
در بخش دیگر این گفت و گوی رادیویی، مهدی رفیعی، سرپرست مركز افكارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) به موضوع برنامه پرداخت و گفت: رخدادهایی نظیر انتخابات می تواند معیار خوبی برای سنجش موسسات نظر سنجی باشد در واقع اگر موسسه ای در نظرسنجی های انتخاباتی درست عمل كند می تواند در نظرسنجی های دیگر اعتماد بیشتری به دست آورد.
وی در ادامه با بیان اینكه تجربه ها نشان می دهد جهت انتخابات در ایران در طول دوره انتخابات تغییر می یابد، افزود: از آنجا كه دوران تبلیغات در ایران كوتاه است؛ همین عامل باعث چنین رخدادی می شود.
سرپرست مركز افكارسنجی دانشجویان ایران در بخش دیگر خاطر نشان كرد: ایران شامل گروه و اقوام مختلفی است و برای موفقیت در نظر سنجی ها نمونه مورد نظر باید متشكل از تمامی بخش ها و گروه های مختلف باشد.
وی در ادامه به میزان استقلال مراكز نظرسنجی در ایران اشاره كرد و گفت: در ایران مراكز نظرسنجی كاملا مستقل وجود ندارد و همه مراكز در حد نسبی و معمول هستند. مركز افكارسنجی دانشجویان ایران یكی از مراكزی است كه توانسته در ایران تا حدی موفق عمل كند.
وی به میزان مشاركت مردم در انتخابات نیز اشاره كرد و گفت: در میزان مشاركت مردم آنچه كه امروز در نظرسنجی ها می بینیم قطعا با هفته آینده تفاوت خواهد داشت.