جمال ساداتیان تهیهكننده سینما بیان كرد كه بسیاری از فیلمهایی كه در صف اكران هستند باید به شبكه نمایش خانگی بروند، چرا كه قدرت جذب مخاطب را ندارند.
همزمان با یك ساله شدن فرآیند اكران آنلاین در سینمای ایران، «كافه هنر» به نقد و بررسی این شیوه از اكران فیلمها در سینمای ایران در طی یك سال گذشته پرداخت. مهمانان این قسمت از برنامه «كافه هنر» سید جمال ساداتیان تهیه كننده سینمای ایران و علی ترابی از فعالان رسانه و خبرنگار حوزه فرهنگی بودند.
ساداتیان كه تهیه كنندگی فیلم قاچاق شده «متری شیش و نیم» را بر عهده داشته است، در مورد نسبت قاچاق فیلم و اكران آنلاین گفت: بعید میدانم كه اكران آنلاین بتواند جلوی قاچاق را بگیرد و حتی میبینیم كه فیلمهایی كه به علت شرایط كرونایی و بسته بودن سالنها، وارد پلتفرمهای پخش فیلم میشوند در عرض دو، سه ساعت قاچاق شده و در شبكههای قاچاق توزیع میشوند. یكی از مشكلات ما هم همین شبكههای ماهوارهای است كه تمامی پخش آنها به محصولات تولید شده در ایران اختصاص دارد و محتوایی از خودشان برای پخش كردن ندارند.
وی در ادامه با اشاره به اینكه من فكر میكنم ما هر كاری بكنیم نمیتوانیم جلوی شبكه قاچاق فیلم را بگیریم و حتی سینمای آمریكا هم با وجود قانون كپی رایت مصون از این اتفاق نیست، عنوان كرد: البته در ایران از سالهای گذشته این مطالبه از سازمانهای مختلف مثل وزارت ارشاد وجود داشته است كه شما به عنوان متولی عرصه سینما هزینه بكنید و بتوانید جلوی اینها را بگیرید. به هر حال بحثهای حقوقی در خارج از كشور رایج است و با یك هزینهای و به كار گرفتن چند وكیل خوب میشود جلوی اینها را گرفت.
تهیه كننده فیلم «متری شیش و نیم» گفت: از پارسال تا به حال و به خاطر اینكه این شبكههای مجازی و پلتفرمها در حال گسترش بودند اینها خودشان اراده كردند و سیستم حقوقی درست كرده و این قضیه را پیگیری كردند. من هم شنیدم كه خوشبختانه اتفاقات خوبی رخ داده و توانستند جلوی پخش بعضی فیلمها را در این پلتفرمها بگیرند، از جمله «متری شیش و نیم» كه به صورت رایگان پخش میشد.
وی افزود: مسئولان در یك سال گذشته به مراتب مردم را به ماندن در خانه تشویق میكردند و طبیعتاً برای تحقق این امر باید برای سرگرمی مردم هم فكری كردند كه پلتفرمهای نمایش خانگی در این زمینه نقش كلیدی داشتند.
تهیه كننده فیلم «متری شیش و نیم» گفت: فیلمهایی كه جدیتر ساخته شده و هزینههای سنگینتری داشتهاند تحت هر شرایطی نمایش خانگی هزینههای آنها را بر نمیگرداند و اینها حتماً باید در سینما با مخاطب بیشتر و با گردش مالی بهتری بتوانند به درآمدهایشان برسند. در نتیجه فیلمهایی كه قدری جدی تر هستند از حضور در نمایش خانگی استنكاف میكنند. الان هم دو سه فیلمی كه در این فضا قرار گرفتهاند پیش از اكران قاچاق شدند، فیلمهایشان اصطلاحاً دست خورده شد و لذا مجبور شدند به اكران نوروزی و اكران آنلاین روی بیاورند. شاید اگر شرایطشان مثل بقیه عادی بود وارد این فضا نمیشدند.
ساداتیان ادامه داد: به زعم بنده بسیاری از فیلمهایی كه در صف اكران هستند باید به شبكه نمایش خانگی بروند، چرا كه با توجه به استانداردهایی كه برای پرده تعریف میكنیم قدرت جذب مخاطب را ندارند و خیلی به درد سینما نمیخورند. ولی آن فیلمهای ارزشمند هر زمانی اكران شوند مخاطب خوبی دارند تا تهیه كنندگان آن هم بتوانند با آن به درآمد رسیده و فیلم بعدی خود را بسازند.
وی در انتها گفت: به نظرم اكران آنلاین تجربه خوبی بود كه هم جایگاه سینما خودش را نشان دهد و هم نمایش خانگی جایگاهش را به نمایش بگذارد تا كمی تكلیف آینده اكران هم از حالا شكل بگیرد.
برنامه «كافه هنر» هفته روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16 تا 16:40 و به تهیه كنندگی زهره سربازی و اجرای شهاب شهرزاد روی خط رادیو ایران میرود.