موضوع آلودگی هوا بهانه ای شد تا در چهارمین روز از دیماه 1398 برنامه بحث روز گروه سیاسی رادیو ایران به این موضوع بپردازد
موضوع آلودگی هوا بهانه ای شد تا در چهارمین روز از دیماه 1398 برنامه بحث روز گروه سیاسی رادیو ایران با حضور حسین رضا شهیدی زاده؛ مدیر عامل سازمان كنترل كیفیت شهر تهران به صورت حضوری و زهرا صدر اعظم نوری؛ رییس كمیسیون بهداشت و محیط زیست شهری شورای شهر تهران و همچنین مهدی جمالی نژاد؛ معاون وزیر كشور و رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای كشور به صورت تلفنی بود.
شهید زاده علت عمده آلودگی هوا را ناوگان حمل و نقل شهر تهران دانست كه سهم 60 درصدی تولید آلاینده های هوای تهران را دارد و گفت: كامیون ها و ماشین های سنگین با وجود استفاده از سوخت گازوئیل مقام اول در تشدید آلودگی را دارند. سرویس ها، مینی بوس ها ، اتوبوس های شركت واحد رتبه بعدی این بحران شهری را بر عهده دارند.
مدیر عامل شركت كنترل كیفیت هوا با اشاره بر افزایش آلاینده ها طی یك هفته گذشته عنوان كرد: برای مدیریت آلودگی هوا نمی توان به برنامه های كوتاه مدت اكتفا كرد و پرداختن به صورت مسئله یكی از مهمترین بخش های رفع آلودگی هواست.
وی از همكاری مستقیم با ناجا برای برخورد با خودروهای متخلف خبرداد و گفت: در حیطه كنترل ماشین هایی با سوخت گازوییلی به صورت جدی برنامه ریزی شده و در نقاط مختلف شهر تهران نیروهایی مستقر شده است تا وضعیت خودروها كنترل و در صورت مشاهده مواردی همچون نیاز به معاینه فنی ، مشكلات فنی و دود زا بودن وسیله تا رفع مسائل موجود از فعالیت آن خودرو جلوگیری شود.
****سال 98 روزهای آلوده كمتری داشته ایم
شهید زاده مقایسه میزان آلاینده ها با سال قبل را اشتباه دانست و افزود: در 9 ماهه سال 98 از بهار تا انتهای پاییز، روزهای ناسالم شهر تهران 40 روزاست درحالیكه به دلیل شرایط اقلیمی در سال 97 ما 27 روز آلوده داشتیم و سال 96 هم 52 روز آلاینده ها در سطح بالایی بودند. بنابراین به جهت مقایسه میزان روزهای آلوده سال 98 وضعیت مناسب تری نسبت به سال 96 داشته است.
وی برای توسعه حمل ونقل عمومی هم عنوان كرد: شهرداری برای حمل و نقل عمومی در سال جاری 2 میلیارد تومن هزینه كرده است و با پیگیری هایی كه با سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته از انعقاد یك تفاهم نامه با آنها خبر داد كه براساس آن 170 میلیارد تومان برای بازسازی 1000 دستگاه اتوبوس و 153 هزار میلیارد تومان برای موتور سیكلت تسهیلات دریافت خواهد شد كه در نهایت منتهی به رفع آلودگی هوا شود.
ریبس كمیسیون سلامت محیط زیست شهرداری تهران هم در برنامه بحث روز توجه به حمل و نقل عمومی شخری به ویژه ریلی را یكی از راهكارهای رفع آلودگی دانست و گفت: با تعطیلی مدارس و حتی تعطیلی كل شهر مشكل آلودگی حل نخواهد شد و همت تمام نهادها را می طلبد.
این مقام مسئول در مورد مغایرت های صورت گرفته با بحث رفع آلودگی هوا به منابع ثابت و متحرك اشاره كرد و تصریح كرد: منابع ثابت آلودگی سهم 30 درصدی در آلودگی هوا دارند كه نیروگاهها، پالایشگاه ها، كارخانجات صنعتی از نمونه های تاثیر گذار آلودگی هستند و برای تخلف در بخش منابع ثابت درشرایطی كه آلودگی هوا به حداكثر رسیده، كارخانه سیمان 190 روز از سوخت مازوت استفاده كرده و این به معنی تشدید آلودگی هوا و تعارض عملكرد برای كاهش آلودگی هواست.
صدراعظم نوری در بحث منابع متحرك هم یادآور شد : خودرو ها و كامیون ها را نمی توان در تشدید آلودگی ها نادیده گرفت. خودروهایی كه نقش موثری برای ورود آنها در شهر صورت نمی گیرد یكی از موثرترین عوامل آلودگی اند.
این عضو پارلمان شهری تهران درباره رصد ورود خودرو در تهران هم عنوان كرد: شهرداری تهران 33 دوربین در سطح تهران نصب كرده؛ درحالیكه 12 دوربین هنوز كد جریمه ای برایشان در نظر گرفته نشده و از سویی در محدوده طرح ترافیك 109 دوربین نصب شده كه 89 عدد از آنها تست شده ولی راهنمایی و رانندگی كدی به شهرداری تهران برای جریمه نداده است. بنابراین خودررویی كه جریمه نشود و اخطار نگیرد به راحتی به شهر وارد شده و باعث افزایش آلاینده ها در شهر تهران خواهد شد.
نوری از طرح كنترل ترافیك و محدوده كنترل بعنوان عوامل بازدارنده در حیطه تشدید آلودگی یاد كرد و درباره قانونی كه روی زمین مانده افزود: طبق قانون هوای پاك خودرو سازان موظف هستند در سال 99،خودرو را براساس استاندارد یورو پنج تولید كنند، در حالیكه خودرو سازان و وزارت صمت در حال حاضر درخواست مهلت یكساله برای تولید خودرو با استاندارد یورو چهار را دارند. رییس كمیسیون سلامت محیط زیست شهرگفت: البته سوخت وضعیت بهتری پیا كرده ولی نمونه های سوختی كه در فصل های بهار و تابستان گرفته شده نشان می دهد جایگاههای سوخت بنزین و گازوئیل دارای گوگرد بالای 50 بی پی ام بوده است و اینها از موارد مهمیست كه اگر رفع نشود، آلودگی همچنان ادامه دارد.
***هر ماه یك ایستگاه مترو افتتاح می شود
صدراعظم نوری در پایان در موضوع حمل و نقل ریلی شهری را پیش كشید و از افتتاح ماهیانه یك ایستگاه مترو در تهران را سخن گفت.
وی در این باره اظهار كرد: مهمترین اعتبارات شهرداری به حمل و نقل عمومی اختصاص دارد و شهرداری هر ماه یك ایستگاه مترو افتتاح می كند و افتتاح هر ایستگاه یعنی حمل و نقل بیشتر، هوای پاكتر و روانتر و مسافر پذیری بیشتر است كه منابع آن بخشی از طرف دولت و مردم باید تامین شود و شهرداری سهم خودش را به موقع پرداخت كرده است.
***آلودگی یك مسئله میان بخشی است
جمالی نژاد معاون عمرانی وزیر كشور هم در بحث روز با اشاره به معضل الودگی هوا گفت: بحث آلودگی هوا یك مشكل در كشورهای مختلف است و مختص كشور ایران نیست كه باید به علت های آن پرداخت و معلول ها را در نظر گرفت . برنامه های میان و بلند مدت از مواردی هست كه در حیطه معاونت عمرانی وزارت كشور به آن توجه شده است.
رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهه به اصلاح نظام ساختاری كشور اشاره كرده و تصریح كرد: به عوض سرریز جمعیت به تهران و كلان شهرها باید جمعیت ها را به روستاها هدایت كرد و با رسیدگی به روستاها و شهرهای كوچك توجه كرد.
معاون عمرانی وزیر كشور در مورد اختصاص اعتبار به شهرها گفت: تمركز را روی شهرهای كوچك گذاشته ایم و اعتبارات از این شهرها عبور خواهد كرد كه توجه به روستاها موجب ثبات جمعیت وكاهش مسائل بسیاریست كه آلودگی یكی ازآنهاست.
جمالی نژاد به فعالیت های دولت در بحث حمل و نقل ریلی پرداخت و ادامه داد: در بحث حمل و نقل ریلی از 8500 میلیارد تومن اوراق مشاركت در اختیار عزیزانی قرار می دیم كه در حمل و نقل ریلی و اتوبوسرانی و تاكسی را توسعه بدهند.
معاون وزیر كشور از سررسید این اوراق در سال 98 خبر داد و یادآور شد: از این اوراق 600 میلیارد تومان را به شهر تبریز، 600 میلیارد تومان سهم مشهد و 600 میلیارد تومان شیراز و به همین صورت برای شهرهای دیگر ادامه دارد.
وی از برگزاری جلسهای میان مقامات بلند پایه دولت در این زمینه خبر داد و افزود: در جلسه ای كه در حضور معاون اول رییس جمهور جهانگیری برگزار شد، تصمیمات خوبی در حوزه حمل و نقل گرفته شده و مقرر شد تا مصوبات هوای پاك اجرایی شده و ورود خودروهای اسقاطی و مستهلك ممنوع بشود. در همین جلسه تصمیمات عملیاتی در بحث نوسازی و بازسازی ناوگان ها منتهی به تسهیلاتی شد.
جمالی نژاد درباره ناوگان فرسوده هم اظهار كرد: باتوجه به استهلاك 70 درصدی خودروها و ضرورت رسیدگی به بحث حمل ونقل با هماهنگی بانك مركزی مقرر شد در سه مرحله سه هزار میلیارد تسهیلات،برای خرید اتوبوس دریافت شود.برای بازسازی اتوبوس ها ی فرسوده مقرر شد 2000 میلیارد به صاحبان خوردو ارائه شود كه از این مقوله به صاحب هر خودروی فرسوده بین 200 تا 400 میلیون تومان تسهیلات برای بازسازی ارائه شود.در عین حال برای سال آینده قرار بر این هست كه اوراق مشاركت را برای حمل ونقل ریلی و ناوگان اتوبوسرانی داشته باشیم كه تا حد محدودی می توان ناوگان حمل و نقل را پویا و آلودگی ها را كنترل كرد.