بحث روز دوشنبه از ساعت 12:40 به مدت 40

رادیو ایران

بحث روز

می توانیم با " سی ان جی" نرخ حمل و نقل را كمتر هم كنیم

رییس انجمن جامعه ایمن به همراه كارشناس ارشد جامع شناسی سیاسی در برنامه بحث روز گروه سیاسی رادیو ایران ابعاد سیاسی و اقتصادی طرح اصلاح قیمت بنزین را بررسی كردند.

1398/09/05
|
10:19
|

به گزارش شبكه رادیویی ایران؛ دكتر جواد نوفرستی؛ رییس انجمن جامعه ایمن و كارشناس ارشد اقتصاد انرژی در این برنامه با اشاره به اینكه ما یكی از بزرگترین پرداخت كننده های یارانه به انرژی هستیم عنوان كرد: با كمك رسانه ها موضوع فرصت سوزی وضعیت استفاده از حامل‌های انرژی و توزیع ناعادلانه آن باید خیلی شفاف بیان شود كه در این صورت در جامعه از اصلاح روند آن حمایت خواهد كرد.
وی افزود: من امیدوارم تحریم نفتی ایران برداشته نشود، زیرا اقتصاد ما عادت به خام‌فروشی كرده كه البته تنها به نفت محدود نشده و در منابع معدنی و كشاورزی دیگر هم می بینیم كه دیگر كشورها با خرید این كالاها از ما و تبدیل آنها به فرآورده‌های با ارزش افزوده 10 تا 100 برابر همان ها را به ما می فروشند.
وی از اجرای دو طرح در مورد بنزین خبر داد و گفت: بر اساس گفتگویی كه با مركز بررسی های راهبردی ریاست جمهوری داشتم از ایجا یك سامانه خبر دادند كه نخست درآمد حاصل از فروش داخلی و خارجی بنزین را نمایش می دهد. همچنین مازاد درآمدی اجرای این طرح صرف مدیریت بهینه سوخت در زمینه هایی چون بهینه سازی حمل و نقل عمومی و توسعه آن گردد.
نوفرستی درباره آثار زیانبار رویه قبلی توزیع بنزین هم گفت: اگر حساب كنیم كه در روز حدود 100 میلیون لیتر بنزین با نرخ 1000 تومان عرضه می شد كه اگر تفاوت آن را با نرخ كنونی حساب كنیم متوجه خواهیم شد كه اقتصاد كشور روزانه چه خسارت بزرگی به خود میزده است. و این درحالیست كه بنا به گفته سخنگوی دولت خانوارهای ثروتمند در حدود 23 برابر خانوارهای كمتر برخوردار از یارانه سوخت بهره برده و این درحالیست كه حدود 50 درصد جامعه ما خودرو نداشته و حدود 40 درصد حتی موتورسیكلت هم ندارند.
رییس انجمن جامعه ایمن همچنین با انتقاد از روش برخورد با رانندگان تاكسی و وانت بار كه از محل اجرای این طرح هزینه های آنها بالا رفته هم تصریح كرد: هزینه این عزیزان به هر صورت بالا رفته و اینكه گفته شود حق افزایش نرخ كرایه را دارند سخن درستی نیست زیرا به هر حال باید این افزایش هزینه به نوعی جبران شود.
وی در همین باره در پایان به مزایای بهره مندی رانندگان تاكسی و وانت بار از CNG هم اشاره و یادآور شد: به دلیل ثابت ماندن قیمت بنزین در این چند ساله كه نرخ تورم افزایش یافته شاید تفاوت 500 تومانی میان بنزین و گاز خیلی انگیزه ای برای استفاده از گاز به چشم نمی آمد و حتی بسیاری از رانندگان ترجیح دادند كه مخازن آن را از روی خودروهای خود بردارند اما اكنون با اجرای این طرح اگر با روش های رسانه ای همچون پویانمایی این امردوباره به درستی تبیین شود نه تنها نرخ كرایه سیر افزایشی به خود نگرفته بلكه می تواند از گذشته كمتر هم بشود.
باید طرح های اصلاحی به خوبی تبیین شود
دكتر جواد بخشی كارشناس ارشد جامع شناسی سیاسی هم در این برنامه با اشاره به حواشی پیش آمده پس از اعلام خبر اصلاح قیمت بنزین اعلام كرد: مردم در اصلاحات اقتصادی گاهی تصور می كنند كه حاكمان آنان را نمی بینند. دلیل این امر را در موضوعی به نام محرومیت نسبی باید كندوكاو كنیم.
وی در تشریح این موضوع گفت: این موضوع ناشی از اختلاف و شكاف میان توقعات ارزشی با قابلیت های ارزشی جمعی است كه دو سطح نسبی مانند بیكاری و تورم و نیز سطح دائمی است. در زمینه سطح نسبی آن زمانی كه بیكاری و تورم وجود دارد و ما همزمان اصلاح قیمت را در كالاها در دستور كار قرار میدهیم جامعه را از تبعات آن نگران می كند.
بخشی نقش كار رسانه ای را در این زمینه یادآور شد و در پایان تصریح كرد: باید در این عرصه اطلاع رسانی درست و به موقع انجام گیرد تا نخست نگرانی های جامعه برطرف شود و از سوی دیگر از سو استفاده دشمنان در تحریك افكار عمومی و بهره برداری گروه های معاند از یك موضوع اقتصادی برای ایجاد نا امنی اجتماعی همچنان كه برخی این كار را در مورد اخیر انجام دادند جلوگیری شود.

دسترسی سریع
بحث روز