هفته نامه صدا و سیما همراه با «یك دو صدا،، مسابقه استعداد یابی رادیویی

به دنبال صدای گرم رادیویی

1400/10/20
|
10:54
|

بی‌شك گویندگی در رادیو آرزوی بسیاری از جوانانی است كه فكر می‌‌كنند صدای خوبی دارند. رادیو رسانه گرمی است كه مونس و همراه مردم است؛ بنابراین وقتی شنوندگان هر روز موج رادیویی را روی هر فركانسی تنظیم كنند، می‌توانند شنونده صداهای شاد و پرانرژی باشند. در حالی كه شنیدن صداهای آرامش بخش در برنامه‌های عصرگاهی و شبانگاهی رادیو، خستگی را از جان به در می‌‌كند انتخاب این صداها و گویندگان برای این رسانه بسیار دشوار خواهد بود. مسابقه«یك دو صدا» رادیو ایران با رویكرد انتخاب صداهای گرم و صمیمی برای مخاطبان بی‌شمار یكی از بزرگ‌ترین و معتبرترین مسابقه‌های استعدادیابی رادیویی نام گرفته است. این برنامه، مسابقه‌ای رادیویی برای علاقه‌مندان به گویندگی، اجرا، بازیگری و خوانندگی است.
شركت‌كنندگان از اقصی نقاط كشورمان در این استودیو حاضر می‌شوند و برای اینكه بتوانند در حوزه‌های مختلف از جمله گویندگی در رادیو وارد بشوند با هم رقابت می‌كنند.
پرورش صداهای خوب
عباس محبی پیش‌كسوت بازیگری در عرصه طنز و داور برنامه«یك دو صدا » رادیو ایران در این باره می‌گوید: یكی از دستاوردها، رویاها و آرزوهای برنامه«یك دو صدا» كه در سه چهارسال اخیر طراحی شده، این است كه از میان استعدادهای جوان، تعدادی را انتخاب كنیم و پرورششان دهیم و از تجربیات خودمان به آن ها منتقل كنیم و این كار در خلال این مسابقه در حال عملی شدن است.
او می‌گوید: حدود شصت، هفتاد نفری در سالن آزمون مسابقه نشسته‌اند. در حقیقت اینجا نوعی آكادمی است. در این مدت، موارد زیادی را برای جوان‌ها توضیح می‌دهیم. كسانی كه در این مسابقه رد می‌شوند یا كارشان مورد ایراد قرار می‌گیرد و قبول نمی شود، می‌توانند این برنامه را بارها و بارها گوش بدهند و عیب و ایرادهایشان را رفع كنند.
محبی ادامه می‌دهد: آرزوی دست اندركاران این برنامه این است كه از بین جوان‌ها استعدادهایی كشف بشود. گویندگی اضلاع گوناگون در بخش بازیگری و در بخش هنری دارد و اینكه من فقط صدایی خوبداشته باشم، ملاك نیست. ساز، وسیله‌ای خوش صداست، ولی همین ساز هم به نوازنده‌ای توانا نیاز دارد تا صداهای گوناگون را از آن در آورد و به سمع شنونده برساند. مراحل گوناگونی باید طی بشود تا این بازیگر بتواند از این مواد خام چیزی پخته و خوب و قابل قبول برای شنونده تهیه كند.
موفقیت بازیگر و مجری در رادیو
محبی با بیان اینكه هم‌اكنون جوان‌های ما علاقه‌ای به مطالعه ندارند، ادامه می‌دهد: متاسفانه تعداد زیادی از كسانی كه برای دادن آزمون به این برنامه می‌آیند، از لحاظ مطالعه و تحقیق خیلی عقب هستند. اینكه من می‌گویم واقعیت است در رادیو بخش اعظم تفكرات یك گوینده خوب آن است كه مطالعه داشته باشد.
هر چقدر مطالعه بازیگر و مجری در رادیو بیش‌تر باشد تجربیات تاریخی و هنری‌اش بیش‌تر باشد چه در بخش بازیگری چه در بخش مجری‌گری، این آدم موفق‌تر است.
در نتیجه یكی از بحران‌هایی كه داریم جوان‌های ما بیش‌تر تحت تاثیر رسانه‌ها قرار دارند تا مطالعات و تحقیقات. وقتی به جوانی كه علاقه به كار بازیگری دارد می‌خواهیم كه تیپ بگیرد، می‌بینم كه این تیپ تیپ مقبلی و نوذری است . بیش‌تر تحت تاثیر هنر دیگران قرار دارند كه ما به این كار تقلید می‌گوییم.
در صورتی كه یك بازیگر محقق و مولف باید به درون جامعه برود به لحاظ طنز كه عرض می‌كنم یعنی باید برود درون جامعه بگردد اول تیپ و شخصیت خود را بشناسد. این شخص ممكن است دایی، عمو، همسایه یا معلمت باشد و این تیپ را هنرمند می‌آورد و روی آن كار می‌كند، كاریكاتورش می‌كند و آن موقع تبدیل می‌شود به ملون، جانعلی، دست و دلباز.
در تلویزیون هم همین طور است، ولی من دارم مراحل تیپ سازی در رادیو را توضیح می‌دهم. پس اول مطالعه و تحقیق بعد هم ممارست و تمرین. از رموز كار است كه ما این‌ها را در برنامه«یك دو صدا» بارها و بارها تذكر می‌دهیم.
از همه مهم‌تر استعداد و خلاقیت است. یعنی زمانی كه استعداد فرد پرورش یافت تازه باید خلاقیتش گل كند.
بازیگر بر اساس قصه‌ای كه وجود دارد باید شخصیت را خلق كند، حتی اگر تهیه‌كننده لطیفه‌ای دو خطی به او بدهد، او باید خودش آن را بسازد و پرورشش بدهد تا باورپذیرتر باشد. رادیو یعنی خلاقیت.
هدف یك دو صدا آموزش است!
ساجد قدوسیان، تهیه‌كننده مسابقه استعدادیابی«یك دو صدا» می‌گوید: ماهیت رادیو همواره جنبه فرهنگی و آموزشی داشته و لزوما مخاطب رادیو صرفا برای تفریح یا وقت گذرانی پای رادیو نمی‌نشیند و از فرهیختگی نسبی برخوردار است. لذا من معتقدم همین امر باید تفاوت یك برنامه یا مسابقه استعدادیابی در رادیو با دیگر رسانه ها باشد. «یك دو صدا» مسابقه‌ای تخصصی در حوزه هنرها و فعالیت‌های مربوط به رادیوست و ما هم سعی می‌كنیم هر دوره را با محوریت یك رشته به‌خصوص و با حضور داوران صاحب‌نظر در همان رشته برگزار كنیم. از بارزترین ویژگی‌های مسابقه«یك دو صدا» كه بسیار برای من اهمیت دارد آموزش و شناساندن تخصص‌های رادیویی به شركت‌كننده و مخاطب است. اینكه رادیو تعریف مجزایی دارد و طبیعتا مولفه‌های خاص خودش را می‌طلبد.
قدوسیان ادامه می‌دهد: اگر امكانات و البته كرونا اجازه بدهد قصد دارم در آینده نه چندان دور با هماهنگی و همدلی و یاری مدیران شبكه چند اتفاق مهم را برای برنامه«یك دو صدا» رقم بزنم. یكی برگزاری مسابقه به صورت عمومی و خارج از فضای محیطی سازمان صداوسیماست؛ دومی برگزاری دوره‌ای مسابقه در استان‌ها و شهرستان‌ها به منظور كشف استعدادهای سراسر كشور؛ و سوم اختصاص مربی برای شركت كنندگان مسابقه در هر رشته با این هدف كه شركت‌كنندگان در طول مسیر مسابقه و در مراحل مختلف قبل از داوری توسط یك مربی هدایت شوند تا جنبه آموزشی برنامه هدفمند باشد.
مسابقه«یك دو صدا»، بزرگ‌ترین و معتبرترین مسابقه استعدادیابی رادیویی است كه شنبه تا چهارشنبه ساعت 20:00 با اجرای نسیم رفیعی، گزارشگری سمیه رنجكش، صدابرداری مجید آیینه و دستیار تهیه‌كنندگی مونا قنادها و تهیه‌كنندگی ساجد قدوسیان از رادیو ایران پخش می‌‌شود. در حال حاضر، سیروس همتی در كنار عباس محبی و مینا نوروزی فرد شركت‌كنندگان مسابقه را قضاوت می‌‌كنند.

دسترسی سریع