ایكنا معرفت‌افزایی نسبت به اهل بیت (ع) هدفمان در ماه‌های محرم و صفر است

مدیر رادیو ایران گفت: در ماه‌های محرم و صفر تلاش بر عمق‌دهی برنامه‌سازی در راستای معرفت‌افزایی نسبت به اهل بیت (ع) و مناسبت‌های این ایام داریم.

1400/06/19
|
19:14
|

محمدجعفر محمد‌زاده، مدیر رادیو ایران در گفت‌و‌گو با ایكنا با بیان اینكه رادیو با محتوای برنامه‌هایش هیچگاه فراموش نخواهد شد، گفت: اینكه در شرایط موجود و با توجه به گسترش وسایل ارتباط جمعی آیا رادیو می‌تواند مخاطب خود را حفظ كند، بحث قدیم و جدید نیست. رسانه رسانه است و به ذات خود ابزار است. محتوای رسانه اولویت اول مخاطب است. مخاطب تلاش می‌كند با توجه به نیاز و شرایط خودش رسانه مطلوبش را انتخاب كند. این رسانه است كه باید خودش را به‌روزرسانی كند و بتواند نیاز مخاطب را برآورده كند. امروزه رادیو دیگر فقط یك جعبه الكترونیكی نیست كه در همان محدود شود. رادیو امروز در فضایی چندرسانه‌ای است و علاوه بر حضور فعال در فضای مجازی، رادیو‌نما حتی در بعضی برنامه‌ها، تولیدات تصویری هم دارد. پس توفیق رادیو در این است كه هم به فكر تولید محتوای مورد نیاز مخاطب باشد و هم از راه‌های مختلف پیامش را دست مخاطب برساند.

وی در پاسخ به این سوال كه با توجه به تغییرات سریع رسانه‌ای از منظر تكنولوژی و محتوا فكر می‌كنید شیوه‌های برنامه‌سازی رایدویی در حال حاضر مناسب و مخاطب‌پسند است؟ بیان كرد: پرسش كلی است و درباره همه برنامه‌ها صدق نمی‌كند. برنامه‌هایی داریم كه پس از چهار دهه هنوز هم مخاطب ساختارش را می‌پسندد و البته برنامه‌هایی هم داریم كه برای جلب رضایت مخاطب باید از همه امكانات روز و شبكه‌های اجتماعی كمك بگیریم و به صورت چند رسانه‌ای تلاش كنیم تا مخاطب را حفظ و یا علاقه‌مند كنیم. در هر صورت تعاملی بودن تولیدات برنامه یكی از نكاتی است كه شدیداً باید در آن مسیر پیش برویم. مخاطب باید حضور خودش و نیازهای روز خود را در رادیو بشنود و این امكان با روی آوردن به ساختارهای نوین امكان‌پذیر است.

برنامه‌های مناسبتی رادیو
مدیر رادیو ایران پیرامون برنامه‌های مناسبتی صدا به ویژه برنامه‌های محرم، چنین توضیح داد: رادیو ایران یك رادیوی سراسری و صدای رسمی و ملی ایران است و این مسئولیت ما را در برنامه‌سازی با توجه به تنوع قومی، زبانی و جغرافیایی زیاد می‌كند و حساسیت كار را بالا می‌برد. ما در ماه‌های محرم و صفر تلاشمان را بر عمق‌دهی به برنامه‌سازی در راستای معرفت‌افزایی به اهل بیت (ع) و مناسبت‌های این ماه گذاشته‌ایم.

وی درباره برنامه‌های هنری رادیو اظهار كرد: در رادیو ایران گروه فرهنگ و اندیشه داریم و حجم قابل توجهی از برنامه‌های شبكه مربوط به این گروه است. برنامه‌های روزانه چون كافه هنر كه نقد روزآمد حوزه های فرهنگ و هنر است؛ برنامه قدیمی فرهنگ مردم كه جزو میراث معنوی كشور است و بیش از شصت سال از عمر آن می‌گذرد؛ «قرار شاعرانه»؛ برنامه «پارسی‌گویان» با دامنه مخاطب پارسی‌گویان داخل و خارج از كشور، «قصه ظهر جمعه» و... از آن جمله است كه هر كدام مخاطبان پایدار و فزاینده‌ای دارند.

فراگیری رادیو ایران
وی رادیو ملی را متعلق به همه مردم ایران خواند و تاكید كرد: همانطور كه عرض كردم رادیو ایران رادیو ملی و سراسری است و یك رادیوی تخصصی نیست و از این رو باید به تمام قومیت‌ها، زبان‌های قومی، مذاهب و حتی ادیان الهی رسمی توجه كند و از سوی از زبان فارسی به عنوان ركن هویت ملی هم غافل نباشد.

وی در انتها اعلام كرد: كلیشه یعنی تكرار نامطلوب و ملال‌آور. در برنامه‌سازی روی آوردن به این شیوه مرگ رسانه را حتمی می‌كند و تلاش ما و همكارانمان برای بهره‌گیری از بهترین برنامه‌سازان و بهترین طرح‌ها این است كه با نیاز‌سنجی و مخاطب‌شناسی به حیات و شكوفایی این رسانه قدیمی و صمیمی كمك كنیم و این كار شدنی است به شرطی‌كه مخاطب را بشناسیم به او احترام بگذاریم و با او صادق باشیم و تلاش برنامه‌سازان رادیو ایران همین است.

دسترسی سریع