صبا «كافه هنر» مسایل روز را با نگاه فرهنگی بررسی می‌كند

زهره سربازی تهیه‌كننده برنامه رادیویی «كافه هنر» درباره اهداف این برنامه و افق پیش روی آن توضیح داد.

1400/06/19
|
19:34
|

زهره سربازی تهیه‌كننده برنامه «كافه هنر» در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، از هدف تولید این برنامه و افق پیش روی آن گفت: كافه هنر در جایگاه یك مجله‌ روزانه‌ فرهنگی و هنری و نخستین برنامه‌ فرهنگی چندرسانه‌ای رادیو در این حوزه، با نگاه كاونده و منتقد، رخدادهای فرهنگی را در سراسر كشور بررسی و پیگیری می‌كند. هدف اصلی، در نگاهِ برنامه‌سازی، این است كه به جای پخته‌خواری و تقلید و برداشت از رسانه‌های دیگر، خود ما به تولید خبر بپردازیم. بنابراین، دست‌ اول بودن موضوع و یا زاویه‌ طرح آن، اولویت مهم ماست. در عین حال، تلاش برنامه «كافه هنر» در این سال‌ها، دستیابی به جایگاهِ رسانه‌ فرهنگی جریان‌ساز بوده است. یعنی رسانه‌ای كه بتواند اثرگذار و پیش‌رونده باشد نه صرفا خبررسان و گزارشگر.

او افزود: «كافه‌ هنر» ده‌ها موضوع و ضرورت فرهنگی را برای اولین بار در رسانه مطرح كرده كه پیگیری حتی یكی از این اهداف، برای یك برنامه‌ رادیویی، دستاوردی چشمگیر است، از طرح پیشنهاد نذر فرهنگی و ضرورت نظارت زبانی در تولیدات فرهنگی تا برنامه‌ریزی برای محصولات فرهنگی ویژه دختران خردسال و نوجوان، برگزاری آیین سخن برای نگهبانی از زبان مادری، ضرورت اختصاص اماكن ثابت و ویژه برای اجرا و آموزش تعزیه و ده‌ها طرح دیگر برای نخستین بار در این برنامه مطرح شده است. یعنی شاید بیش از فعالیت‌هایی كه در نهادهای بزرگ فرهنگی می‌بینیم، به طرح ایده‌ها و پیگیری اجرای آن پرداختیم. مثل طرح چهل كتابخانه چهل روستا كه ما را یك قدم به آرمان كافه هنر نزدیك تر كرد؛ یعنی دستیابی به عدالت فرهنگی.

«كافه هنر»؛ آسیب‌شناسانه و انتقادی

این تهیه‌كننده درباره اینكه این برنامه رادیویی كه به شاخه‌های متفاوت هنر می‌پردازد و همچنین از دغدغه‌ها و سختی‌های تولید هر برنامه توضیح داد: «كافه هنر» یك برنامه‌ آسیب‌شناسانه و انتقادی است. پس در عین حال كه در بیان حال و دردهای هنرمندان می‌كوشد، نقدهای صریح خود را هم مطرح می‌كند. از این‌جاست كه برخی با شنیدن نقدها چهره در هم می‌كشند. هدف اصلی برنامه تمرین نقد آثار و پدیده‌های فرهنگی و هنری‌ست اما چون نقد، دردناك و تلخ به نظر می‌رسد، همه افراد جویای آن نیستند، گاهی پیش آمده كه كارشناس برنامه بعد از نقد یك آهنگ، با حجم عظیمی از ناسزاها از طرفداران خواننده در صفحه‌اش روبه رو شده و حتی تهدید شده است، در عین حال بسیاری از اهالی هنر، برای نقد آثار همكارانشان از این كار سر باز می‌زنند و آشكارا می‌گویند دوستی ما با همكاران با طرح نقد به هم می‌ریزد.

او ادامه داد: ما با چنین مشكلاتی نیز در حوزه نقد هم مواجهیم و در عین حال باید ضوابط جاری در تولید برنامه را رعایت كنیم، كاملا به‌روز باشیم، در برابر جامعه‌ فرهنگی آینه باشیم، به نقد صریح آثار هنری و حتی نقد گفتار و نوشتار مسئولان بپردازیم و در نهایت دلسرد نشویم و كاملا هم مستقل بمانیم. این، یك مبارزه‌ فرهنگی طولانی‌ست.

تعهد كانون برای تولید و دسته‌بندی محصولات فرهنگی و هنری برای دختران خردسال

یكی از برنامه‌های «كافه هنر» به جای خالی اسباب‌بازی‌های نمایشی در پرورش خلاقیت كودكان و نوجوانان می‌پرداخت، سربازی تهیه‌كننده برنامه درباره اینكه این برنامه تا چه اندازه درباره موضوعات پرورش خلاقیت كودكان دغدغه دارد، توضیح داد: ما برای اولین بار ضرورت تولید محصولات فرهنگی و هنری و سرگرم‌ساز برای گروه‌های مختلف سنی كودكان را مطرح كردیم، در حالی كه این موضوع سال هاست در جهان رایج است. با نهادهای مختلف از جمله كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان تماس گرفتیم كه متاسفانه آن‌ها چنین تفكیكی نداشتند. ما نیز در برنامه موضوع را تا جایی پیگیری كردیم كه كانون تعهد داد برای دختران خردسال به تفكیك محصولاتی را تولید و دسته‌بندی كند و در وبگاه كانون برای اولین بار این تفكیك را قایل شدند.

او افزود: بچه‌ها و هویت فرهنگی كودكان و نوجوانان و تولید آثار مناسب چه در موسیقی چه در سینما و… یكی از موضوعات مهم ماست. بارها به ضرورت آموزش هنری به كودكان در مدارس پرداختیم؛ موضوعی كه هنوز هم در «كافه هنر» با جدیت پیگیری می‌كنیم.

این تهیه‌كننده درباره نظر خود در بحث نقش هنر در رشد كودكان و نوجوانان و اهمیت تولید محتوا در این حوزه به ویژه در این روزهای كرونایی گفت: امروز، هنر در نظام‌های آموزشی دنیا نقش پایه‌ای دارد. كودكان با ابزارهای هنری و با بازی، آموزش می‌بینند. گروه‌های نمایشی ایجاد می‌كنند و آثار بزرگ نمایشی را در قالب‌های ساده اجرا می‌كنند و به نقد آن می‌نشینند. امروز موسیقی، سینما، و به طور كلی هنر در مدارس ما غایب اصلی است و حتی ادبیات فارسی را هم دستكاری شده و سلیقه‌ای می‌آموزند. این، همان نسلی است كه استعداد شیفتگی به جلوه‌های هنر و موسیقی بیگانه را پیدا می‌كند و كم كم از ریشه‌هایش فاصله می‌گیرد. با آموزش های اصیل هنری و بهره‌گیری مناسب و مدیریت شده از رسانه‌ها و امكانات مجازی در مدارس و حتی با آموزش‌های از راه دور، باید ریشه‌های بچه‌ها را در خاك فرهنگی‌شان محكم‌تر كنیم.

نگاه «كافه هنر» فرهنگی است

سربازی درباره اینكه «كافه هنر» در آینده قرار است چه شاخه‌هایی از هنر را بررسی كند، بیان كرد: «كافه هنر» نه فقط به تمام شاخه‌های هنری كه حتی به موضوعات به ظاهر غیرفرهنگی و حتی به طور مثال وقایع سیاسی هم با نگاه فرهنگی و منتقدانه می‌پردازد، یعنی بیش از آن كه موضوع برنامه فرهنگی و هنری باشد، نگاه برنامه، فرهنگی‌ست. امیدواریم به شاخه‌های هنری گمنام و استادان فراموش‌شده و هنرهای اصیل رو به فراموشی در سراسر كشور هم بیش از گذشته بپردازیم.

او ادامه داد: شهاب شهرزاد كارشناس مجری برنامه «كافه هنر» است. او باتوجه به سوابقی كه در حوزه نشر، ترجمه، موسیقی، ترانه، سینما و همچنین مطالعاتی كه در حوزه‌های مختلف فرهنگ دارد، در امر محتوایی برنامه بسیار كمك می‌كند و به قولی سكان‌دار این برنامه است. «كافه هنر» با شهاب شهرزاد و اتاق فكری كه در پشت صحنه آن اتفاق می‌افتد معنا پیدا می‌كند. همچنین محمد جعفر محمدزاده، مدیر شبكه رادیو ایران و یدالله گودرزی، مدیر گروه فرهنگ و ادب رادیو ایران از پشتیبانان ما هستند. این برنامه تلاش كارشناسان و متخصصان حوزه فرهنگ و هنر است كه خالصانه به ما در این راه كمك می‌كنند كه از تمامی آن‌ها سپاسگزارم.
تهیه‌كننده «كافه هنر» در پایان درباره شیوه دسترسی به این برنامه گفت: برنامه «كافه هنر» تنها برنامه رادیو ایران است كه شنبه تا چهارشنبه ساعت 16 تا 16:30 به صورت تصویری پخش می‌شود و مخاطبان می‌توانند این برنامه را از طریق سایت رادیو ایران به نشانی Www.radioiran.ir و كارافزار ایران صدا و همچنین پخش زنده(لایو) اینستاگرامی برنامه به آدرس Cafehonar90 دنبال كنند.
عوامل «كافه هنر» عبارتند از كارشناس مجری: شهاب شهرزاد، تهیه كننده: زهره سربازی، گزارشگران: گیتی محمدی، تینا میركریمی، فضای مجازی: مرضیه صدقی، هماهنگی: محبوبه احمدی زاده و همچنین علی یداللهی، علی ترابی، مهدی كریمی آناقیزی، مرتضی لطفی، اسماعیل امینی، شورا كریمی، مهدی خیرخواهی، علی ركاب از كارشناسان این برنامه هستند.

دسترسی سریع