خبرگزاری ایرنا بحران كرونا و انتظار از رفیق قدیمی در این روزهای سخت
در بین رسانههای عمومی، رادیو به عنوان یك رسانه گرم و فراگیر با سهولت دسترسی میتواند نقش تاثیرگذار و مستمری را در اطلاعرسانی، آموزش و رعایت نكات بهداشتی و دستورالعملهای ستاد ملی مقابله با كرونا داشته باشد.
به گزارش ایرناپلاس، همه جا در دسترس است و استفاده از آن هم هزینهای ندارد. رادیو گاهی بدون دعوت به زندگیها وارد میشود اما سالها مانند یك رفیق با معرفت و صمیمی میماند. به همین دلیل با وجود رسانههای تصویری و فضای مجازی، رادیو هنوز مشتریانش را از دست نداده و بیشك تاثیر بسزایی در انتقال اطلاعات و اخبار به مردم دارد.
این رسانه كه برای نخستینبار در اردیبهشت سال 1319 در تهران آغاز به كار كرد، همچنان به عنوان یكی از رسانههای مردمی جایگاه خودش را دارد و دیگر تنها به یكی دو شبكه رادیویی محدود نشده است.
نقش اطلاعرسانی و آموزشی رسانهها در دوران سختی كه با شیوع كرونا سپری میكنیم از اهمیت بیشتری برخوردار است. در این شرایط علاوه بر آموزش و اطلاعرسانی اخبار درباره كرونا و چگونگی مقابله با آن باید به بعد روحی و روانی مردم در جامعه هم دقت شود.
نقش مهم رادیو در تسهیل مدیریت بحران و حوادث مختلف
علیرضا مقصودی مدیر رادیو جوان، درباره نقش برای مقابله با ویروس كرونا، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: رادیو به عنوان یك رسانه در دسترس و فراگیر كه در دنیا هم مطرح است، اولین رسانهای است كه مسئولیت اطلاعرسانی دارد، برای مثال اگر در فلان كشوری در آفریقا یا اروپا اتفاق و بحرانی رخ بدهد و همه شبكههای الكترونیكی، سایبری و شبكههای سیگنالرسانی قطع شوند، برای رادیو قابلیت ارسال سینگال وجود دارد. به همین دلیل است كه این رسانه نقش مهمی در تسهیل مدیریت بحران و حوادث مختلف دارد.
با توجه به حوادث طبیعی كه در موقعیت جغرافیایی ایران اتفاق میافتد یا حوادث غیرطبیعی در كشور مانند دفاع مقدس، رادیو توانسته نقش پررنگی در اطلاعرسانی، فرهنگسازی، آرامشبخشی و آموزش در این حوزههای مختلف ایفا كند.
در ماجرای كرونا هم همینطور است. مردم در خانه، اتومبیل شخصی یا هر مكان دیگری بنا به علایق و ابزاری كه دارند، از رادیو استفاده میكنند. به عبارت دیگر مردم در حوزههای متفاوتی محدودیتهای عبور و مرور، آموزش و مراقبت و مسائل اینچنینی توانستهاند ارتباطشان را با رادیو بیشتر كنند. رادیو هم توانسته با نگاهی تعاملی با آنها ارتباط داشته باشد و در شبكههای مختلف به اطلاعاتی كه مورد نیاز مردم است بپردازد.
نقش رادیو در انتقال نشاط و شادابی
وی در خصوص برنامههایی كه رادیو جوان برای مقابله با این ویروس تولید و پخش كرده است، افزود: ما در برنامههای مختلف سعی كردهایم نیازهای مخاطب جوان خود را ناظر به اتفاقی كه در پیرامونش در حال رخ دادن است برطرف كنیم.
به این نتیجه رسیدیم مهمترین نیازی كه این قشر دارند این است كه بدانند این ویروس چه ابعادی دارد و چه مولفههایی را برای رعایت، مصونسازی و ایمنسازی میتوان در این فضا به كار برد.
با توجه به شرایطی كه ویروس كرونا ایجاد كرده باید در منزل بمانیم و كارهای مورد نیاز را به صورت محدود در بیرون از خانه انجام دهیم؛ تلاش شده این رسانه در كنار مردم باشد و نشاط و شادابی را به آنها منتقل كند و در عین حال رعایت اصول بهداشتی را آموزش دهد. به اعتقاد من رادیو توانسته در این حوزه موفقیتهایی را كسب كند.
پویشی به نام «هواتو دارم» و تلاش برای شادابی و سرگرمی
مدیر رادیو جوان با شرح راهاندازی یك پویش در این روزهای سخت چنین گفت: ما در مجموعه رادیو جوان پویشی را به عنوان «هواتو دارم» راهاندازی كردهایم كه طبق آن به مجموعههایی كه هوای مردم را در فضای كرونا دارند و همچنین به خود مردم كه میتوانند هوای اطرافیانشان را داشته باشند، پرداختهایم.
در این پویش تلاش شده به تقویت مجموعههایی كه در حال خدمت رسانی به مردم هستند بویژه كادر پزشكی درمانی كه در صف مقدم مبارزه با كرونا قرار دارند، بپردازیم. در ویژهبرنامههایی چون «هواتو دارم» یا «قرارگاه» تقریبا توانستهایم ارتباط مستمری را با كادر درمانی در حوزههای مختلف داشته باشیم.
نكته دیگری كه رادیو جوان در این حوزه دنبال میكند این است كه با توجه به مسائل روحی پیامد این بیماری كه سبب تضعیف روحیه مردم میشود، در برنامه جدیدی كه قرار است از هفته آینده شروع شود، دنبال این هستیم با تغییراتی در كنداكتور، برنامههایی همراه با نشاط، سرگرمی و امید پخش كنیم.
همه تلاشمان این است كه زمانهای پرنشاط و شادابی را برای مخاطبانان فراهم كنیم. با توجه به خبرهای ناامیدكننده درباره مرگومیر، اگر اهتمام رسانه بر ایجاد نشاط و سرگرمی نباشد، تضعیف روحیه مردم بیشتر میشود. به همین دلیل تلاشمان این است كه روحیه مردم را تقویت كنیم. البته در كنار آن بحث مصونسازی، سلامتمحور بودن و رعایت نكات بهداشتی را دنبال میكنیم.
حال این پرسش مطرح میشود كه رادیو به عنوان یك رسانه در دسترس، ارزان و فراگیر در این مدت چه تدابیر و چه برنامههایی را برای مردم در نظر گرفته؟ عملكرد و تاثیر این رسانه در روزهای سخت كرونایی چگونه بوده است؟
برای یافتن پاسخ این پرسشها با علیرضا مقصودی مدیر رادیو جوان و محمدجعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران به گفتوگو پرداختیم.
نقش رادیو در عبور از شرایط سخت كرونایی
محمدجعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران، درباره نقش و تاثیر رادیو در رعایت و آموزش پرتكلهای بهداشتی در دوران كرونا به خبرنگار ایرناپلاس گفت: رادیو برای مردم، رسانه زندگی است. به این معنی كه مردم همزمان با اینكه در حال گذراندن زندگی عادیشان بوده و یا در تاكسی، مغازه و منزل خود نشستهاند و مشغول فعالیتهای خود هستند رادیو را هم روشن میكنند.
رادیو رسانهای است كه برای مراجعه به آن نیازی نیست، حتما تمركز صددرصد داشته باشید. همین كه در حال رانندگی كردن یا سركار یا در مغازه باشید، میتوانید به رادیو را هم گوش دهید. بنابراین از این جهت رادیو برای مردم رسانه زندگی است. این رسانه چون فراگیر است و مداوم در حال تكرار شدن است، میتواند فرهنگسازی هم كند. به همین دلیل معتقدیم رادیو میتواند در عبور از شرایط سخت كرونایی و شرایطی كه از نظر بهداشتی و روانی بر مردم حاكم است، كمك كند.
وی افزود: در حال حاضر تقریبا 15 شبكه رادیویی در حال فعالیت هستند كه در این میان برخی از شبكهها مانند سلامت به طور تخصصی به موضوع كرونا میپردازند. البته برخی رادیوهای عمومی از جهت پوشش فراگیرتر هستند، مانند رادیو ایران. هر كدام از شبكههای رادیویی، تكالیفی دارند. علاوه بر این، استانهای ما هر كدام شبكه رادیویی به اصطلاح محلی و استانی دارند.
ضرورت برنامهریزی هوشمند و متناسب با شرایط جامعه
مدیر رادیو ایران در پاسخ به این پرسش كه این شبكه رادیویی چه برنامههایی را برای مقابله با ویروس كرونا در نظر گرفته است، بیان كرد: در حال حاضر در تلاشیم پیامها، راهنماییها و شیوهنامهها به درستی به گوش مردم برسد.
البته نه تنها رادیو بلكه سایر رسانهها برای رسیدن به این مهم در تكاپو هستند. برای شبكه رادیوییمان شورای طرح و برنامه بهروز داریم. تلاش میكنیم منطبق با شرایطی كه پیش میآید مانند تعطیلی هفته آینده، كنداكتورمان را متناسب با این شرایط ببندیم كه برای مردم لحظات شاد داشته باشیم. اطلاعرسانی را به موقع و درستتر انجام دهیم.
با توجه به اینكه مردم زمان بیشتری را در خانه میگذرانند، طبیعتا باید هوشمندانه رفتار كنیم. البته در این مدت هم تلاش شده كنداكتور و برنامهریزیمان هوشمند و متناسب با شرایط جامعه باشد.