خبرگزاری آنا سینمای بیمار نمیتواند فیلمهای سالم داشته باشد
جبار آذین كه بهانه نقد فیلم «پسركشی» با «كافه هنر» رادیو ایران مصاحبه میكرد صحبتهایی انتقادی درباره وضعیت بیمارگونه سینمای ایران مطرح كرد.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از روابط عمومی برنامه «كافه هنر»، برنامه روز گذشته «كافه هنر» به نقد و بررسی فیلم سینمایی «پسركشی» اختصاص یافت. در این برنامه كه سه شنبه هفتم مرداد از طریق رادیو ایران پخش شد، جبار آذین منتقد و مدرس سینما و همچنین محمد هادی كریمی كارگردان این فیلم سینمایی صحبتهایی را مطرح كردند.
جبار آذین منتقد و مدرس سینما در ابتدای صحبتهای خود به وضعیت بیمارگونه سینمای ایران اشاره كرد و گفت: باید قدری به عقب برگردیم چون نمیشود درباره فیلم ایرانی حرف زد ولی از سینمای ایران نگفت. چرا كه سینمای ایران بیمار است و در این بیماری نامدیریتهای سینمایی، مناسبات ناسالم، یكه تازی باندهای مافیا و پولشویی نقشهای اصلی را ایفا میكنند.
منتقد سینمای ایران در ادامه افزود: این اوضاع نادرست سبب شده تا گروه از هنرمندان حرفهای و درجه یك نتوانند در سینما فعالیت كنند و در عوض عدهای با استفاده از رانت و باند و رفاقت و سیاست در سینما به حیف و میل بیت المال مشغول باشند. بدیهی است كه محصول سینمای بیمار نمیتواند فیلمهای سالم داشته باشد.
وی در ادامه گفت: هشتاد درصد فیلمهای ایران اساسا سینما نیستند و آن تعداد اندك باقیمانده هم مشكلات خود و كشمكش با سلیقهها و مافیای سینما را در تولید و اكران را تحمل میكنند. در این حال و هواست كه سینماگران متفاوت اندیش مانند محمد هادی كریمی به رغم معضلات موجود همچنان كم و بیش فیلم میسازند.
منتقد سینمای ایران در خصوص «پسركشی» گفت: ششمین ساخته كریمی كه در اكران منتظر مخاطبان قرار دارد، فیلمی خانوادگی و اجتماعی است كه به شیوه معمایی راوی داستانی تلخ در خصوص یك باور غلط و خرافی است. فیلم تلاش دارد به نقد اجتماعی و فرهنگی این باور بپردازد.
وی با اشاره به بیاعتنایی صورت گرفته نسبت به «پسركشی» در ایام جشنواره فیلم فجر افزود: این فیلم سوژهای قابل تامل و پرداختی مناسب دارد و باعث میشود مخاطب سینما از تماشای آثار بازاری و تكراری اندكی دل آسوده شود. «پسركشی» در پردازش شخصیتها و روایت پخته حوادث خود، به دلیل كم كاری در نگارش فیلمنامه و كش دار بودن برخی صحنه ها با كاستی روبروست ولی كارگردانی جمع و جور و بازیهای مناسب این اتفاق را جبران كرده است.
جبار آذین گفت: نقد یك باور غلط خانوادگی و اجتماعی مهمترین گزارهای است كه میتوان به خاطر آن تماشای این فیلم را به دیگران پیشنهاد داد.
كریمی: به خاطر برجستهشدن فیلم نام آن را «پسركشی» گذاشتیم
محمد هادی كریمی كارگردان فیلم «پسركشی» كه در چند روز اخیر به صورت اكران آنلاین در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است، گفت: اكران آنلاین در ایران به خاطر بحران كرونا و تعطیلی قبلی سالنهای سینما شایع شد اما در جهان این اتفاق جدیدی نیست و شركتهای مختلفی به این كار مشغولند و اتفاقا درآمد بالایی هم داشتهاند.
كارگردان فیلم «پسركشی» درباره انتخاب اسم فیلم گفت: به خاطر برجسته شدن و پر رنگ شدن فیلم این اسم را انتخاب كردیم. در انتهای فیلم هم مخاطب متوجه میشود كه اگر پسركشی هم رخ میدهد علت آن ستیز با دختر هست. یعنی وقتی این باور بسیار غلط و ضد انسانی و ضد دینی ستیز با زنان و دختران در برخی جوامع شدت میگیرد، باعث آن میشود كه فرزند پسر به شكل ناخودآگاه امتیازاتی را دارا شود.
كریمی در ادامه افزود: در فیلم ما این قضیه با حذف دختر و نادیده گرفتن این جنسیت اتفاق میافتد و البته در داستان فیلم چنین میگذرد كه این ضدیت با دختران از خود زنان آغاز میشود و از جانب آنها رخ میدهد. در این جامعه زنان هستند كه انگار به حذف یكدیگر بلند شدند و باور غلطی را دامن میزنند.
برنامه كافه هنر به تهیهكنندگی زهره سربازی و با اجرای شهاب شهرزاد از شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت 16 و از رادیو ایران پخش میشود