روزنامه جام جم شور انتخابات در موقعیت چهارم

گزارش «جام‌جم» از برنامه انتخاباتی رادیو ایران كه در قالب مسابقه پخش می‌شود

1402/11/30
|
11:13
|

هر روز كه می‌گذرد به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نزدیك می‌شویم و تب‌وتاب برنامه‌های انتخاباتی روی آنتن شبكه‌های رادیویی داغ‌تر از قبل می‌شود. یكی از برنامه‌ها با نام «موقعیت‌چهارم» از رادیو ایران پخش می‌شودكه در قالب مستند ــ مسابقه است.

موقعیت‌چهارم شنبه تا چهارشنبه ساعت19 به تهیه‌كنندگی حسین معصومی و گویندگی سعید توكلی روی موج می‌رود. در اتاق‌فكر این برنامه افرادی همچون مهدی زریباف، محمد موسوی‌جزایری، فاطمه روزبهانی، مجتبی امیری و كاظم داداشی، مدیر گروه جامعه و سلامت حضور دارند و به‌صورت مناظره طراحی شده است. با تعدادی از عوامل برنامه گفت‌وگو كردیم كه در ادامه آمده است.

به چالش كشیدن مهارت انتخاب
كاظم داداشی، قائم‌مقام و مدیر گروه جامعه و سلامت رادیو ایران درباره برنامه انتخاباتی موقعیت‌چهارم به جام‌جم می‌گوید: همه ما در طول زمان و در مقاطع مختلف زندگی، كار و خاصه در تعاملات اجتماعی هم امكان انتخاب‌كردن پیدا می‌كنیم و هم گاهی در معرض انتخاب‌شدن قرار می‌گیریم. واضح است كه برای هریك از این دو برش تكرارپذیر در طول زندگی باید مهارت‌هایی را به‌دست‌بیاوریم و تقویت كنیم. وقتی پای انتخاب‌شدن به میان می‌آید، باید بتوانیم خود و ظرفیت‌های وجود خود را آنچنان به انتخاب‌كنندگان بشناسانیم كه گویی سال‌هاست ما را به آن ویژگی‌ها می‌شناسند ودرانتخاب ما تردیدی به دل راه نمی‌دهند.وی ادامه می‌دهد: ویژه‌برنامه موقعیت‌چهارم با این هدف طراحی شده است كه مهارت انتخاب‌كردن و انتخاب‌شدن را نزد مخاطبان رادیو ایران به چالش بكشد. مخاطبان هدف این برنامه، می‌توانند همه افراد جامعه باشند. در این ویژه‌برنامه، اگرچه دو نفر ازدو صنف یا قشر اجتماعی برای انتخاب‌شدن با هم رقابت می‌كنند، این شنوندگان رادیو ایران و به تعبیری مردم هستند كه خود و مهارت خود را در انتخاب‌كردن می‌آزمایند. موقعیت‌چهارم در حقیقت موقعیت مردم است كه همواره نقشی انكارناپذیر در عرصه انتخابات داشته و دارند.

سنجش تعهد و تخصص
حسین معصومی، تهیه‌كننده مستند ــ مسابقه موقعیت‌چهارم دررابطه با این ویژه‌برنامه به جام‌جم توضیح می‌دهد: در این مسابقه دو شركت‌كننده از اقشار مختلف جامعه همچون معلمان، پزشكان، پرستاران و خبرنگاران حضور دارند. رویكردی كه در این برنامه دنبال می‌كنیم این است كه مردم را برای انتخابات پیش‌رو و مجلس آماده می‌كنیم. ما چهار موقعیت در این برنامه داریم كه در این موقعیت‌ها مردم تعیین‌كننده رأی به آدم‌ها هستند. ما در قالب این برنامه به مردم خواهیم گفت كه درست تصمیم‌گیری كنند. با اتاق‌فكری كه در برنامه موقعیت‌چهارم برگزار شده، سعی كرده‌ایم موضوع را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهیم. به‌طورمثال اگر بخواهیم معلمان را به برنامه دعوت كنیم یا پزشكان و...را براساس انتخاب سوژه، چالش‌ها را برگزار می‌كنیم.تهیه‌كننده مستند ــ مسابقه موقعیت‌چهارم می‌افزاید: ما در هر موقعیتی یك چالش داریم كه فرد به‌عنوان شركت‌كننده در تصمیم‌گیری خودش باید بهترین نقش را ایفا كند. مردم این را می‌شنوند و بعد این چالش با نفری دیگر از شركت‌كنندگان برگزار می‌شود. مردم هستند كه انتخاب می‌كنند كدام فرد درست می‌گوید، صداقت بیشتری دارد، كدام عملیاتی فكر كرده و...و در انتها به او رأی می‌دهند.این تهیه‌كننده بیان می‌كند: موقعیت‌چهارم مستند ــ مسابقه ورویكردی جدید در برنامه‌های انتخاباتی است.سعی داریم مردم را با موضوع انتخاب بیشتر آشنا كنیم و همچنین وقتی فردی حرف می‌زند یا قولی می‌دهد باید بداند چطور به قولش تعهد داشته باشد. ما در این مسابقه، تخصص و تعهد آدم‌ها را مورد سنجش قرار می‌دهیم.معصومی به نقش رادیو در شور انتخاباتی اشاره می‌كند و ادامه می‌دهد: رادیو رسانه‌ای گرم است كه لحظه‌به‌لحظه با مردم در ارتباط است و می‌تواند كمك كند تا مردم در انتخابات با یك دید تازه و نگاه به خواسته‌ها و مشكلات‌شان بتوانند دست به انتخاب بزنند.

همه چیز را درنظر بگیریم
سعید توكلی، مجری و گوینده این ویژه‌برنامه انتخاباتی در گفت‌وگو با جام‌جم بیان می‌كند: دوستان طرحی داده بودند براساس این‌كه ما شخصیت‌های مختلف را بیاوریم، برای آنها چالش‌هایی را طراحی كنیم وآنها رادرموقعیت‌های مختلفی قراردهیم تابدانیم در موقعیت‌های مختلف چه تصمیمی می‌گیرند، چگونه عمل می‌كنند، واكنش‌شان چیست و بعد از آن عملكرد آنها را در معرض رأی عموم قرار دهیم.این مجری ادامه می‌دهد: ما به‌واسطه این برنامه مخاطب را ترغیب و تشویق می‌كنیم كه پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و به‌خاطر شرایط بد اقتصادی كه همه به‌نوعی درگیر آن هستیم و مسئولان هم قبول دارند، این‌طور نشود كه با خود بگویند با توجه به شرایط موجود من نمی‌روم و رأی نمی‌دهم. باید قبول كرد كه ما شرایط خاصی در منطقه داریم و باید همه مسائل را در نظر بگیریم.

چالش‌های ناشناخته
توكلی، مجری برنامه می‌گوید: این اتفاقی كه الان می‌افتد، كار مجری برنامه راسخت می‌كند، زیرا وقتی آدم‌های ناشناخته از جامعه به برنامه می‌آیند مثلا یك معلم و...شما شناختی درباره اندیشه و تفكرات او ندارید. بنابراین معلم با یك مؤلفه می‌آید، روزنامه‌نگار با مؤلفه‌ای دیگر و...اما اگر افراد نخبه درحوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و...دعوت شوند هم مجری و هم مردم نسبت به اندیشه و منطق او شناخت دارند و راحت‌تر می‌توانند برنامه را مدیریت كنند ولی با شكل حاضر اجرا و مدیریت استودیو سخت‌تر می‌شود. همچنین بار اصلی برنامه به دوش مجری است و تیم تولید تلاش می‌كند یك‌سری سؤال و چالش طراحی كند. هر روز هم این چالش‌ها پیچیده‌تر و سخت‌تر می‌شود و همین كار مجری را سخت‌تر می‌كند، چراكه باید بتواند بحث را در یك مجرای درست هدایت كند.

دسترسی سریع