صبا رسالت «صبح جمعه با شما» این است كه در تیم مردم باشد

ساجد قدوسیان تهیه كننده و كارگردان برنامه های طنز و نمایشی رادیو درباره چالش های تولید برنامه های طولانی مدت در رادیو و ماندگاری آنها توضیح داد.

1401/08/01
|
14:08
|

ساجد قدوسیان تهیه كننده و كارگردان برنامه های رادیویی در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، درباره فعالیت های اخیر خود در رادیو عنوان كرد: من در رادیو به تهیه كننده و كارگردان برنامه های نمایشی به طور تخصصی برنامه های طنز نمایشی، معروف شده ام زیرا در این 8 سال اخیر كه در رادیو بوده ام، هر برنامه ای كه با این فضا بوده و اتفاقات خوب و بازخوردهای مثبتی گرفته در حوزه ما اتفاق افتاده است. پررنگ ترین این برنامه ها «صبح جمعه با شما» است و در دوره ای 2 ساله در رادیو نمایش برنامه «به شرط زندگی» كه برنامه صبحگاهی طنز نمایشی بود، داشتیم، است. همچنین برنامه «طنز و ترانه» سابق را كه از دو سال پیش تغییر نام داد و با نام «شهر فرنگ» به كار خود ادامه داد سردبیری و كارگردانی كرده ام، در رادیو اقتصاد نیز برنامه «حباب» را كه طنز اقتصادی و نمایشی بود، كار كردم البته قبل از محرم و صفر پرونده آن به دلیل مشكلات مالی بسته شد.

وی افزود: برنامه «یك دو صدا» اولین، معتبرترین و بزرگ‌ترین مسابقه استعدادیابی رادیویی است، این برنامه با همكارانم آغاز شد اما به دلایلی از یك سال و نیم پیش آقای محمدزاده مدیر رادیو ایران پیشنهاد داد كه من این برنامه را ادامه دهم و ورود من به این برنامه زمانی بود كه استعدادیابی بازیگری در رادیو انجام می شد. گویا خودم را بد عادت كرده ام یعنی اگر برنامه ای كه به من پیشنهاد می شود، برنامه سنگین و پر دردسری نباشد انگار كه من نباید آن را انجام دهم و باید به دنبال كاری پر چالش تر بگردم.

این تهیه كننده درباره حفظ محبوبیت برنامه «صبح جمعه با شما» مانند دهه‌های گذشته تصریح كرد: از روزی كه شروع كردیم هدف اصلی این بود كه محبوبیت برنامه سر جای خود بماند و حتی مخاطبان جدیدی هم به برنامه اضافه كنیم، اینكه هنوز هم این برنامه هست به دلیل پرمخاطب بودنش است. مخاطبانی كه از رادیو به صورت گذری هم عبور كرده باشند، نام «صبح جمعه با شما» را می شناسند در حالیكه ممكن است اسامی بعضی از شبكه های رادیویی را نشناسد و این امتیاز و امكانی است كه برنامه «صبح جمعه با شما» در خود دارد.

قدوسیان درباره سه مولفه ماندگاری برنامه «صبح جمعه با شما» بیان كرد: در تیم مردم بودن و حرف مردم را زدن رسالت این برنامه است، همچنین طنز و كمدی این برنامه هیجان و اوقات خوشی را برای مخاطب ایجاد می كند. در نهایت هم این برنامه ته خط رادیو است یعنی هنرمندانی كه به این برنامه می آیند خیلی از فضاهای مختلف كاری را طی كرده اند تا به این برنامه رسیده اند، اصلا خیلی ها آن افراد را با با همین برنامه می شناسند. این هنرمندان سرمایه و مولفه ماندگاری برنامه هستند و این سه مورد رمز ماندگاری برنامه است.

این كارگردان و سردبیر رادیویویی درباره اقبال عمومی این برنامه گفت: در دهه 60 دو شبكه تلویزیونی و یك شبكه رادیویی داشتیم، ابزاری مثل پلتفرم ها و فضای مجازی نبود و در واقع مخاطب بدون وجود تنوعی مجاب می شد یكی از آن اندك امكانات را انتخاب كند. اكنون اگر بتوان با برنامه ای رادیویی مخاطب را پای خود نگه داشت، هنر است. امروزه مخاطب یك گوشی در دست دارد كه با آن به هر جایی كه بخواهد، سفر می كند و بهترین های سرگرمی دیداری و شنیداری را برای خود فراهم می كند. پس این یعنی برنامه «صبح جمعه با شما» به نوبه خودش موفق بوده است كه مخاطبانش را حفظ كرده است.

قدوسیان درباره معضلاتی كه همواره در برنامه‌سازی داشته است، اظهار كرد: برنامه های شلوغ و پر پرسوناژ مشكل پشتیبانی مالی دارند و این چالشی است كه هم به تولیدكنندگان و هم به عوامل و بازیگران فشار آورده است. چالش بعدی بحث سرعت خبر در دنیای امروز است، فرآیند تولید محتوا، سفارش متن به نویسنده و آن را به پخش رساندن حداقل یك هفته طول می كشد و ممكن است در این فرآیند اتفاق خبری دیگری بیفتد كه ما آن را از دست دهیم و این مشكلی است كه از لحاظ محتوایی برای من چالشی بزرگ است چراكه مجبور می شویم به بحث های روزی كه تاریخ مصرف طولانی تری دارند، بپردازیم و بیخیال خیلی از خبرهای دیگر شویم.

وی ادامه داد: چالش سوم بحث هنرمندان است، معمولا كارهایم را با 10 الی 12 نویسنده ای كه به طور مستمر با آن ها كار می كنم و هر كدام در نوشتن موضوع چه از لحاظ فرم یا محتوا تخصص پیدا كرده اند، انجام می دهم. وقتی كه برایشان مشكلی پیش می آید، مجبور می‌شوم خودم آن كار را انجام دهم و یا از دیگر همكارانم بخواهم این كار را انجام دهند. این اتفاق در بازیگران هم مرا با چالش مواجه می كند زیرا فرآیندی طول می كشد تا نقشی را به مردم معرفی كنیم، آن را بسازیم و در نبود آن ها فقدان بزرگی برای برنامه رخ می دهد. در دوران كرونا این چالش مرا بیشتر اذیت و كنداكتور كلی برنامه را دچار مشكل می كرد. حتی ما خیلی از دوستان را از دست دادیم كه نبود آنها ماهیت كلی برنامه را دچار چالش می كرد. برنامه های مشابه «صبح جمعه با شما» شخصیت هایی دارد كه سال های سال آن شخصیت با برنامه می مانند و نقشه ای را برای خودش در برنامه طراحی می كند، نبودش به طور آنی اشكالاتی را ایجاد می كند و تا جایگزین شود و اتفاقی دیگر رخ دهد، زمان می برد. مثل فقدانی كه برنامه «صبح جمعه با شما» بعد از شادروان منوچهر نوذری داشت، آنقدر این معضل عمیق بود كه حتی مدیران به این نتیجه رسیده بودند كنداكتور این برنامه را از شبكه حذف كنند چراكه جای آن هنرمند به طور اخص پر نمی شد البته با تلاش همكارانم طراحی دیگری كه این جای خالی را پر كند، صورت گرفت تا این برنامه بماند.

سردبیر برنامه «شهر فرنگ» به نكاتی درباره فضای مجازی و تبلیغات در آن اشاره كرد و گفت: اگر قرار باشد برنامه ای از رسانه های دیگر برای اطلاع رسانی استفاده كند، من مشكلی ندارم اما یك سری از دوستان حوزه های خودشان را به گونه ای گسترش داده اند كه مخاطبی پای تلویزیون ندارند اما در فضای مجازی پربیننده‌ترین هستند، به نظرم اینگونه ما برای فضای مجازی تبلیغ می كنیم نه برای كار خودمان البته بعضی اوقات هم افزایی اتفاق می افتد كه موردی ندارد اما به طور كلی معتقدم رقابت های این چنینی نباید شكل گیرد بلكه باید كیفیت را بالا ببریم و تصمیم را برعهده مخاطب بگذاریم. رادیو مخاطب خود را دارد، مثلا ما هم شبكه تخصصی و هم عمومی داریم، قطعا نباید توقع داشته باشیم مخاطب شبكه تخصصی از شنوندگان شبكه عمومی بیشتر باشد. اگر این اتفاق رخ دهد یعنی یك جای كار می لنگد یا شبكه تخصصی كار خودش را بهتر انجام می دهد و یا آن شبكه عمومی كارش را درست انجام نمی دهد. اینكه برای بار اول اطلاع رسانی برنامه های خوب در تلویزیون و فضای مجازی انجام شود خوب است اما این كه مخاطب را برای خودش نگه دارد به برنامه سازی برمی گردد و ارتباطی با تبلیغات ندارد.

ساجد قدوسیان در پایان درباره مخاطبان رادیو اظهار كرد: رادیو مخاطب خاص خودش را دارد و معتقدم در بعضی موارد مخاطب رادیو با اینكه شاید تعدادشان كمتر از مخاطبان گذری تلویزیون باشند اما ارزشمندترند، زیرا آن ها صرفا برای سرگرم شدن به رادیو گوش نمی دهند بلكه به دنبال هدف خاصی مانند برنامه ای مشخص و شنیدن اخبار، رادیو را روشن می كند. البته نباید انتظار داشت مخاطبی كه امروزه همه امكانات را دارد و در خانه نشسته است فقط به رادیو گوش كند اگر این اتفاق صورت گیرد یعنی آن برنامه رادیویی خیلی خوب جلو رفته است. به نظرم باید تلاش كرد تا برنامه های خاص و متنوع تولید شود، مطمئن باشید مخاطبی كه این جنس برنامه را می طلبد، خودش به سراغش می آید.

دسترسی سریع