صدا و سیما همكلامی‌با مخاطبان آشنا

همزمان با 82 سالگی رادیو در ایران، مدیران شبكه‌های رادیویی تهران، ایران، فرهنگ، صبا، اقتصاد، جوان، قرآن، پیام و آوا و نمایش با حضور در واحد ارتباط با مخاطبان (162) اداره كل روابط عمومی صدا و سیما، شنونده نظرات مخاطبان شدند و به پرسشهای آن‌ه

1401/02/05
|
12:06
|

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حمیدرضا صحرا گرد مدیر رادیو تهران، محمدجعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران، علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ، حمیدرضا افتخاری مدیر رادیو صبا، محمدرضا مهدیار اسماعیلی مدیر رادیو اقتصاد، علیرضا مقصودی مدیر رادیو جوان، منصور قصری‌زاده مدیر رادیو قرآن، مهدی شهاب تالی مدیر رادیو پیام و آوا، محسن سوهانی مدیر كل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش، چهارم اردیبهشت - سالگرد هشتاد و دو سالگی رادیو در ایران - میزبان مخاطبان شدند.همكلامی‌با مخاطبان آشنا
مدیران شبكه‌های رادیویی ، پس از همكلامی‌با شنوندگان، درباره حضور خود در واحد ارتباط با مخاطبان (162) سخن گفتند.


شنوندگان تهرانی طرفدار بخش شبانگاهی

حمیدرضا صحرا گرد مدیر رادیو تهران با اشاره به اهمیت حضورش در واحد ارتباط با مخاطبان (162) گفت: ارتباط بی‌واسطه و به دور از دسته‌بندی‌های محتوایی میان مدیران شبكه‌ها و مخاطبانشان برایم اهمیت دارد و از این رو در هر بار حضور در واحد و سامانه 162 با پیشنهادها و نظرات جدید و متفاوتی روبرو می‌شوم كه ارزش زیادی برایم دارد.
وی افزود: مخاطبان تهرانی، این رادیو را امین خود می‌دانند و با توجه به برنامه‌های «مسئول محور »كه نگاهی مستقیم به مشكلات مردم دارد، رادیو تهران، خود را موظف به پاسخگویی می‌داند.
مدیر رادیو تهران به علاقه‌مندی مخاطبان به برنامه‌های شبانگاهی اشاره كرد و گفت: این بخش مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار گرفته است و تلاش ما بر این است كه ضمن حفظ مخاطب این بخش، در بخش‌های دیگر هم تغییراتی بدهیم تا شنوندگان بیشتری را با خود همراه كنیم.

نقدهای دقیق و به‌جا

محمدجعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران هم گفت: مهمترین اتفاقی كه در این روز رخ داده، یادآوری حضور شبكه‌ای گرم و ملی است كه عمرش در ایران به 82 سال رسیده‌است. رادیو ایران با این قدمت امروز همچنان جایگاه خود را حفظ كرده و تلاش می‌كند با دریافت نظرات مخاطبان مسیر روشن‌تری برای خود انتخاب كند.
وی افزود: برنامه‌های «كافه هنر»، «ایرانشهر» و «صبح جمعه با شما» بیشترین مخاطب را داشت و اغلب تماس گیرندگان، تكرار این برنامه‌ها یا بیشتر شدن مدت زمان آن‌ها را درخواست می‌كردند.
محمدزاده با اشاره به دقت نظر شنوندگان رادیو بیان كرد: انچه در ارتباط تلفنی‌ها بیشتر به چشمم آمد، جزئی‌نگری و دقت نظر شنوندگان بود. نقدها و درخواست‌های به‌جا و منطقی‌شان، مسیر را برای ما هموار و این تیزهوشی شنوندگان كار را برای ما سخت‌تر می‌كند.
مدیر رادیو ایران به توجه مخاطبان به حفظ و پاسداشت زبان فارسی اشاره كرد و گفت: چندین مورد از تماس‌ها به قدردانی برای دقت نظر مجریان و مراقبت از زبان فارسی مربوط می‌شد كه برای خودم جالب بود.
محمدزاده همچنین گفت: حضور و انتخاب مجریان پیشكسوت نیز درخواست دیگر مخاطبان رادیو ایران بود كه حتما روی این انتخاب مصمم هستیم.


موفقیت پویش‌های مردمی

علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ نیز از تنوع درخواست مخاطبان سخن گفت. وی تأكید كرد: ما با چند نوع مخاطب روبرو هستیم. از شنوندگان فعال و قدیمی تا مخاطب جدید در مشاغل مختلف كه نظراتشان را ابراز می‌داشتند.
وی افزود: برنامه‌های «هفت كوچه» وبخش «صبحگاهی» این رادیو، شنوندگان پروپا قرصی دارد كه امروز در تماسها؛ نظراتشان را بیان كردند.
حبیبی استقبالی كه از طرح فرهنگیاران شده را قابل تامل دانست و گفت: این طرح كه فراتر از جغرافیای داخلی است و كشورهای همسایه و كشورهای هند و فرانسه را هم دربرمی‌گیرد، توانسته مخاطبان زیادی را با خود همراه كند. چندین تماس هم در این مورد صورت گرفت كه برای من خوشحال كننده بود.
وی پویش‌های رادیو فرهنگ را بسیار تأثیرگذار دانست و گفت: ما در سال گذشته سه پویش «اهدای كتاب، اهدای دانایی»، «هر ایرانی یك درخت بكارد» و «ایران جغرافیای مهربانی» را برگزار كردیم و امروز شنوندگانی داریم كه منتظر برگزاری پویش‌های دیگری از رادیو فرهنگ هستند.
مدیر رادیو فرهنگ حضورش در اداره كل روابط عمومی را فرصتی مناسب برای ارتباط با مخاطبان دانست و گفت: رادیو فرهنگ در سه حوزه كلان فرهنگ ملی، فرهنگ تخصصی و فرهنگ عمومی‌ به صورت 24 ساعته و بر روی دو موج "اف. ام" و "ای. ام "برای مخاطبان برنامه سازی می‌كند. این شبكه تمام تلاش خود را برای هدایت فرهنگی مخاطبان و شنوندگانش به كار بسته است.


سرگرمی و شادی آفرینی

حمیدرضا افتخاری مدیر رادیو صبا حمایت و همراهی شنوندگان از تزریق نشاط، امید و انگیزه را مهمترین بخش گفت‌وگوهای خود در واحد 162 دانست. وی گفت: این چندمین بار است كه میزبان مخاطبان 162 هستم و مخاطبان مانند همیشه خیلی خوب و مهربان بودند و قوت قلب به برنامه‌سازان و اهالی رادیو صبا می‌دادند.
افتخاری شنیدن صدای مخاطبان را یكی از اصول مهم كار در رادیو صبا دانست و بیان كرد: نظرات و پیشنهادهای شنوندگان برای ما اهمیت دارد و من امروز به شوق شنیدن این نظرات آمدم تا ضمن ارزیابی از خودمان، ایده‌ها و پیشنهادهای جدید را دریافت كنم.
وی افزود: مخاطبان در این رادیو دنبال سرگرمی هستند و برنامه‌های فكاهی كه آن‌ها را فارغ از هیاهوی روزمره شاد نگه می‌دارد برایشان اولویت دارد.
افتخاری با اشاره به برنامه «شهر فرنگ» آن را یكی از پر مخاطب‌ترین‌ها دانست و گفت: این برنامه رنگ و بوی شاد همراه با نقد عملكرد مسئولین را در دستور كار دارد و از این رو توانسته شنوندگان را با خود همراه كند. ضمن اینكه بعد از عید فطر نیز «مثبت شهرفرنگ» را كه پشت صحنه «شهرفرنگ» است، روی آنتن می‌فرستیم.
مدیر رادیو صبا به فصلی بودن برنامه‌‌ها اشاره كرد و گفت: فصلی بودن برنامه‌ها دست ما را در تنوع بخشی به جدول پخش باز كرده‌است و شنوندگان نیز از این رویكرد استقبال می‌كنند چون می‌دانند نوآوری و حرف نو زدن هدف غایی این شبكه است.
وی در پایان تصریح كرد: رادیو صبا به عنوان كوچك‌ترین عضو خانواده رادیو، پس از عمر 10 ساله‌اش تلاش می‌كند در مسیر تحقق شعارش یعنی «صدای شادی آفرین» بودن گام بردارد و مخاطب خود را شاد كند. این رادیو نوپا كه اقبال خوبی از سوی شنوندگان رادیو دارد خود را به مرحله بلوغ ساختاری و محتوایی نزدیك كرده است و امیدوارم در آینده شاهد برنامه‌های جذاب بیشتری از این رادیو باشیم.

توجه به سلیقه مخاطبان

محمدرضا مهدیار اسماعیلی مدیر رادیو اقتصاد نیز با استقبال از حضورش در امورمخاطبان 162 گفت: رادیو اقتصاد فرصت و ظرفیتی برای بازتاب موضوعات اقتصادی به طور تخصصی در رسانه ملی فراهم كرده‌است.
وی افزود: نتیجه‌گیری‌ام از تماس‌های مخاطبان بر این محور بود كه باید بر اساس سلیقه مردم و خواسته‌هایشان از رادیوهای تخصصی ، جلو برویم و مخاطبان به ما كمك می‌كنند كه چه مسیری را در پیش بگیریم تا موفق باشیم.
اسماعیلی با اشاره به نظرات مخاطبان گفت: برخی از شنوندگان خواستار افزایش زمان برنامه‌ها شدند و برخی دیگر نگاه مسئولین را به موضوعات اقتصادی كنونی جویا شدند.
مدیر رادیو اقتصاد تصریح كرد: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته در شورای طرح و برنامه ریزی این شبكه و با تكیه بر تخصص همكاران در صدد هستیم كه اطلاع رسانی در حوزه تولید را نه در سطح كاغذ بلكه در نقطه نهایی تولید كه منجر به افزایش اشتغال و كارآفرینی باشد، ارائه دهیم .


شنوندگان قدیمی و وفادار

علیرضا مقصودی مدیر رادیو جوان نیز ارتباط نزدیك با شنوندگان را تعامل سازنده‌ای دانست و گفت: شنوندگان رادیو جوان، شنوندگان وفاداری هستند كه سال‌ها برنامه‌های این شبكه را دنبال می‌كنند و به رادیو جوان علاقه دارند.
وی افزود: رادیو جوان تلاش كرده در ساختار هم حرف‌های بسیار داشته و پیشتاز باشد چنانچه به اذغان شنوندگان وفادارش ایده‌های خلاقانه و برنامه‌های نوآورانه، این شبكه را پرمخاطب كرده‌است.
مقصودی برنامه‌های «رادیوم» «آفساید»، «چوب خط» و «خط آزاد» را از پرطرفدارترین برنامه‌های این شبكه دانست و گفت: مخاطبان امروز از این برنامه‌ها قدردانی كردند و ازعلاقه‌شان برای ادامه داشتن این برنامه‌ها سخن گفتند.
مدیر رادیو جوان استفاده از مجریان شناخته شده و قدیمی را از دیگر خواسته‌های مخاطبان عنوان كرد.

نگاه عمیق به قرآن

منصور قصری‌زاده مدیر رادیو قرآن نیز گفت: بیشتر شنوندگان از برنامه‌های شبكه رضایت داشتند و قدردانی می‌كردند.
وی افزود: مخاطب این شبكه نگاه تخصصی به علوم قرآنی و معارف دینی دارد و اگر ما را برای شنیدن انتخاب كرده‌است، انتظار دارد شبكه را رو به جلو و همراه با بهبودی ببیند. از این رو ما نیز با تنوع بخشیدن به بخش‌های مختلف او را راضی نگه می‌داریم.
مدیر رادیو قرآن پیشنهاد داد كه حضور شبكه‌ها در امور مخاطبان 162 به صورت برنامه شاخص و موفق هر شبكه باشد تا مخاطبان بتوانند با عوامل برنامه دلخواهشان گفت‌وگو كنند.


توجه به بخش‌های مغفول مانده خبر

مهدی شهاب تالی مدیر رادیو پیام و آوا با اشاره به استقبال خوب مخاطبان تغییرات پیش رو در رادیو پیام را مورد قبول شنوندگان دانست و گفت: بسیاری از شنوندگان بر خبری بودن این رادیو تأكید نمودند و از اقداماتی كه به این روند كمك كند، استقبال كردند.
وی افزود: با در نظر گرفتن بخش‌های مختلف رادیو پیام تصمیم گرفتیم مجریان با نرم خبر، فضای شبكه را خبری ‌تر كنند. به این ترتیب كه بخش‌های مغفول مانده و دیده‌نشده در بخش خبری را در نظر آوردیم و مجریان و گویندگان هر بخش ضمن تقدیم محتوای دلخواه در آن زمان، گوشه چشمی هم به اخبار روز داشته باشند.
مدیر رادیو پیام تصریح كرد: برای من مهم بود كه امروز از سوی شنوندگان با چه بازخوردی به دلیل این تغییرات روبرو می‌شویم كه خوشبختانه همگی از آن استقبال كرده بودند.
شهاب تالی توجه مخاطبان به بخش‌های ادبی را محترم شمرد و گفت: این بخش‌ها با حضور مجری مؤلف غنیمت بزرگی برای رادیو پیام هستند و شنوندگان می‌خواستند از مجریانی مانند رشید كاكاوند، محمود اكرامی‌فر، مسعود فروتن و ناصر فیض قدردانی شود ضمن اینكه مجریان همیشگی و محبوب رادیو پیام هم جایگاه خوبی را در ذهن مخاطب ترسیم كرده‌اند كه فقدان هر یك باعث تأسف برای ما و شنوندگان است.
وی با اشاره به تغییراتی كه قرار است در این شبكه رادیویی رخ دهد، گفت: از اول خرداد وارد بخش‌های موضوعی خواهیم شد و هر شب یك موضوع در زمینه ادبیات، سینما، موسیقی، ادبیات كهن و... را انتخاب كرده و مجریان هر بخش حول محور آن موضوع سخن خواهند گفت.

بازگشت تهیه كنندگان قدیمی

محسن سوهانی مدیر كل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش نیز با اشاره به علاقه‌مندی شنوندگان به نمایش رادیویی گفت: مخاطبان خواستار تنوع در عناوین نمایش‌ها هستند و ما نیز با بهره‌گیری از متون و نمایشنامه‌های معتبر این مسیر را پیش رویشان می‌گذاریم.
وی افزود: علاقه مخاطبان به برنامه سازان قدیمی در این شبكه هم دیده می‌شود و بسیاری از شنوندگان درخواست همكاری با تهیه‌كنندگان قدیمی و بازیگران شناخته شده را داشتند.

دسترسی سریع