ایلنا ارائه استانداردهای خاص برای حضور دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در كلاس‌ درس

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در گروه‌های مختلف دانش آموزان استثنایی، استانداردهای خاصی برای تعداد دانش آموزان در كلاس درس تعریف شده است.

1401/01/27
|
11:02
|

به گزارش ایلنا، صبح امروز، حمید طریفی حسینی با قدردانی از تلاش و زحمات معلمان در زیست‌بوم كرونا و همكاری خانواده‌ها در فرآیند آموزش دانش آموزان استثنایی، گفت: طبق هماهنگی‌های سال گذشته و پیش‌بینی‌های انجام شده آموزش‌های مدارس در سال 1401 به سمت آموزش‌های حضوری پیش رفت و خوشبختانه شاهد استقبال دانش آموزان استثنایی در مدارس بوده‌ایم و در حال حاضر، میانگین حضور دانش آموزان استثنایی در مدارس استثنایی، بیش از 85 درصد است.

طریفی حسینی افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی، حدود 138 هزاردانش‌آموز را تحت پوشش تحصیلی خود قرار داده است كه بخشی از این دانش آموزان در مدارس عادی و در كنار سایر دانش آموزان تحت عنوان «طرح تلفیقی فراگیر» در حال تحصیل هستند. از این تعداد حدود 38 هزار دانش‌آموز با «مشكلات ویژه یادگیری» و حدود 20 هزار دانش‌آموز استثنایی با «هوش‌بهر عادی» هستند كه در كنار سایر دانش آموزان عادی در حال تحصیل هستند.

وی افزود: هم‌چنین حدود 80 هزار دانش‌آموز استثنایی در 172 مدارس خاص استثنایی كه عمدتاً به شكل مجتمعی اداره می‌شوند؛ در حال تحصیل هستند.

طریفی حسینی با بیان اینكه در مدارس استثنایی شرایط و اقتضائات خاصی برای آموزش‌های حضوری وجود دارد، گفت: میانگین حضور دانش آموزان استثنایی در هر یك از مدارس خاص در حدود 48 نفر و در هر كلاس درس، 6 نفر است و مدارس استثنایی به هیچ عنوان، مشكلات تراكم جمعیت كلاس را ندارند و دارای استانداردهای فیزیكی لازم برای ارائه آموزش‌های حضوری به كودكان با نیازهای ویژه هستند.

وی با بیان اینكه در گروه‌های مختلف دانش آموزان استثنایی، استانداردهای خاصی برای تعداد دانش آموزان در كلاس درس تعریف شده است، گفت: در كلاس‌های درس دانش آموزان طیف اتیسم، حداكثر تعداد دانش آموزان 5 نفر و در كلاس‌های پایه آمادگی كه برای دانش آموزان استثنایی اجباری است در گروه دانش آموزان با آسیب شنوایی و دانش آموزان با آسیب بینایی، تعداد دانش آموزان بین 4 تا 7 نفر است.

او در مصاحبه با «رادیو ایران، برنامه سلام صبح بخیر» طریفی حسینی در خصوص واكسیناسیون معلمان و دانش آموزان استثنایی گفت: بیش از 90 درصد دانش آموزان بالای 12 سال و معلمان دو دوز واكسن خود را دریافت كرده‌اند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پاسخ به این سؤال كه اگر در مدارس استثنایی مشكلی وجود داشت، والدین چگونه می‌توانند مسائل خود را پیگیری كنند، گفت: مدارس استثنایی در سطح شهرستان و مناطق مانند مدارس عادی تحت نظارت ادارات آموزش و پرورش هستند و هر مسئله‌ای كه وجود داشت اولیا می‌توانند به ادارات عادی منطقه خود مراجعه كنند.

وی گفت: هم‌چنین در سطح استان‌ها نیز ادارات استثنایی وجود دارد و والدین می‌توانند مشكلات خود را به اداره استثنایی استان منتقل كنند و اگر مشكل در سطح ملی باشد به سازمان آموزش و پرورش استثنایی انعكاس داده می‌شود و توسط سازمان پیگیری خواهد شد.

طریفی حسینی افزود: هم‌چنین گروه‌های ارزیابی و بازرسی به‌صورت مرتب، روند آموزش‌های حضوری را پایش كرده و مسائل و مشكلات را پیگیری خواهند كرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پایان از تلاش تمام همكاران سازمان استثنایی، مدیران، معلمان عزیز در خصوص بازگشایی مدارس و حمایت از حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس استثنایی قدردانی كرد.

دسترسی سریع