لبیك «ایران من» به تاكیدات مقام معظم رهبر ی در اقتصاد مقاومتی و اقتدار ملی
رئیس اولین جشنواره فرهنگی هنری مردم و رادیو در گفت و گو با «هفته نامه صدا و سیما »:
آغاز به كار اولین جشنواره فرهنگی هنری« مردم و رادیو»
ارتباط دوسویه رسانه و مخاطب یكی از نشانه های پویایی یك رسانه است. رادیو ایران تلاش كرده است این ارتباط را گسترش داده و به عنوان رسانه ای پیشرو، زمینه حضور مردمی را در تولیدات رادیویی ایجاد كند كه منجر تعامل بیشتر رادیو و مخاطبانش می شود. از این رو «جشنواره ایران من » با هدف شناسایی نیروهای مستعد در حوزه برنامه سازی رادیویی و با نگاه به مقوله های مورد تاكید مقام معظم رهبری از جمله« اقتصاد مقاومتی» و« اقتدار ملی» طراحی شده است. این جشنواره تلاش دارد تا شناخت مخاطبان رادیو را نسبت به این رسانه مردمی تعمیق بخشد و آینه ای برای نمایش نیازهای مخاطبان در حوزه شنیداری باشد.
برای كسب اطلاعات بیشتری از اهداف، برنامه ها و نحوه اجرای جشنواره «ایران من» گفت و گوهای كوتاهی با مدیر شبكه و رییس این جشنواره و مسئولین كمیته های مختلف آن داشته ایم.
سهم مخاطبان رادیو
مهندس بهنام احمد پور مباركه هدف از برگزاری این جشنواره را تبیین نگاه مقام معظم رهبری در دو مقوله مهم« اقتدارملی» و« اقتصاد مقاومتی» دانسته و می گوید: در واقع ما دنبال این هستیم كه نگاه مردمی را فراگیر كنیم و نمایشی از نگاه مردم به این دو مقوله بسیار مهم داشته باشیم. در كنار این هدف« تعامل با مخاطب»هم مهم است، اینكه شنونده ما بداند كه رادیو متكلم وحده نیست و او هم می تواند در رادیو حرف بزند و نظر خود را بیان كند.در كنار این دو هدف شناخت افراد مستعد،آشنا شدن با روحیات و خواسته های مخاطبان و عمیق كردن شناخت مخاطب نسبت به رادیو، از دلایل مهمی بودند كه ما را به سمت جشنواره رادیویی« ایران من» هدایت كرد
وقتی از احمد پور در باره ی ایده ی جشنواره می پرسم ،او می گوید: در مجموعه فكری شبكه این احساس وجود داشت كه می توانیم از مخاطب در فرآیند برنامه سازی استفاده كنیم، چندین برنامه هم با همین ایده راه اندازی شده است برنامه هایی مانند «باشگاه ستاره ها»،« یك ، دو صدا»، «صفحه من» و« پارك ساعی» از این دست هستند. تجربه برگزاری مسابقه نوبت ترانه هم كمك كرد تا این ایده قوام بهتری بگیرد. از سوی دیگر تیم مدیریتی حاضر در شبكه تجربه بسیار موفق چهار دوره برگزاری جشنواره «جوانه» در رادیو جوان را دارند. در كنار این فاكتور ها توقف دو ساله جشنواره هم باعث شد تا با همكاران در رادیو ایران تصمیم به برگزاری جشنواره ای با همان سبك و سیاق و این بار برای مخاطبان عام در رادیو ایران گرفتیم، آن جشنواره باز مهندسی شد و با ایده ای نو جشنواره " ایران من" شكل گرفت .
او با اشاره به اینكه با برگزاری جشنواره هایی از این دست رادیو به سمت آماتور شدن نمی رود؟می گوید: ما سهم مشخصی برای پخش برنامه هایی كه مخاطبان برای رادیو می سازند، قائل هستیم. این سهم از كل جدول پخش شبكه شاید یك ساعت باشد و از بقیه این برنامه ها در فضای مجازی استفاده می كنیم. ضمن اینكه در یك سال گذشته مسابقه« یك دو صدا» ، برنامه« باشگاه ستاره ها» و البته« صفحه من» به خوبی نشان داد كه مخاطبان دربرنامه سازی ظرفیت زیادی دارند. درحال حاضر هم برنامه« پارك ساعی »كه روزهای جمعه پخش می شود توسط مخاطبان ساخته می شود
مدیر رادیو ایران با اشاره به سختی هایی كه برای راه اندازی این جشنواره با آن روبرو شده است ،می گوید:سختی ها بیشتر در باز مهندسی جشنواره بود ما باید جشنواره ای طراحی می كردیم كه هم« جوانه» باشد و هم« جوانه» نباشد و این كار را سخت می كرد به طوری كه بیش از یكسال روی این مسئله كار كردیم. نمی دانیم این كار چقدر مورد استقبال قرار می گیرد هرچند تجربه ای چهار ساله در برگزاری نمونه ای از این دست جشنواره ها را داریم .
وقتی از او می پرسم آیا شركت كنندگان با شركت در این جشنواره،می توانند برای حرفه ای شدن برنامه ریزی كنند؟می گوید:صادقانه بگویم! فكر می كنم با این ایده وارد جشنواره شدن، ایده ی غلطی است.در جشنواره های گذشته بیش از 40 هزار اثر دریافت كردیم اما تعداد برندگان در مجموع 100 نفر هم نیست، بهرحال اینجا مكانی است برای محك زدن توانمندی های هر كس كه به رادیو علاقمند است. در حال حاضر برنده شدن در جشنواره راهی برای ورود به رادیو نیست اما می تواند كمك كند تا هر فرد مسیر آینده خود را مشخص كند
اودر باره روال ورود افراد به عرصه ی حرفه ای می گوید: باید قبول كنیم كار حرفه ای با كار آماتوری و جشنواره ای فرق می كند، دوستان می توانند، اینجا خودشان را محك بزنند و بعد مسیر حرفه ای كار را كه با آموزش شروع می شود آغاز كنند. من فكر می كنم تمام كسانی كه به مرحله داوری نهایی راه پیدا كنند ظرفیت دارند كه این حرفه را حرفه ای دنبال كنند.
وقتی از او می پرسم آیا این جشنواره از آن جشنواره هایی است كه با تغییر مدیریتی دستخوش تغییر خواهد شد؟برایم می گوید :جشنواره "ایران من" در حال حاضر در معاونت صدا و سازمان جایگاه خودش را پیدا كرده و حتی برای آن سرفصل بودجه ای خاصی تعریف شده است. امیدوارم با توجه به ظرفیتی كه این جشنواره برای رادیو و سازمان صدا و سیما ایجاد می كند با تغییر مدیریت دستخوش تغییر نشود.
احمد پور در مورد بهره برداری از آثاری كه به دبیرخانه این جشنواره ارسال می شود ،می گوید:واقعیت این است كه كیفیت آقار دریافتی هنوز برای ما روشن نیستند اما در صورتی كه آثار كیفیت مطلوبی داشته باشند، برنامه ریزی می كنیم تا آثار صوتی جایی در جدول پخش پیدا كنند و آثار مكتوب نیز به صورت مجلد های مجزا ارائه خواهند شد. برنامه ای برای برگزاری نمایش عكس و كاریكاتور های با كیفیت جشنواره هم داریم كه به موقع آن را اعلام می كنیم.
جشنواره ای مردمی
حمید رضا افتخاری دبیر جشنواره فرهنگی هنری« مردم و رادیو» با بیان اینكه این جشنواره یك جشنواره مردمی و آماتور است كه در آن قالبهای غیررادیویی را نیز گنجانده ایم، می گوید:ما از همه كسانی كه رادیو را گوش
می كنند، و فكر می كند می تواند نقشی در رادیو داشته باشد و برنامه سازی كنند می خواهیم كه در این مسابقه شركت كنند .هرچند كه در بخش آزاد جشنواره مخاطبانی كه در دو بخش « اصلی» و« ویژه» آمادگی ندارند، می توانند شركت كنند.
افتخاری با اشاره به بخش های مسابقه می گوید: علاقهمندان میتوانند در بخش اصلی مسابقه در قالبهای
«پادكست»برنامه كوتاه رادیویی شامل برنامه تركیبی و ساده حداكثر 8 دقیقه،« گزارش»تولید گزارش در قالبهای گزارشهای توصیفی، مصاحبه یا گفتوگو حداكثر 7 دقیقه،«متن رادیویی»نگارش متن یك برنامه فرهنگی رادیویی حداكثر در 1000 كلمه،«عكس»ارسال عكس هایی درباره ایران،« شعر»سرایش یك قطعه شعر در قالب شعر دلخواه و «فضای مجازی» كه مخاطبین می توانند یك كانال برای معرفی جشنواره طراحی و راه اندازی كنند.
افتخاری ادامه می دهد: در بخش ویژه با موضوع تولیدات ایرانی و كارآفرینی در قالبهای«مستند رادیویی»تولید مستندی رادیویی حداقل 7 دقیقه،«داستان كوتاه»نگارش قطعه داستانی كوتاه در حداكثر 1000 كلمه
«آنونس»تولید آنونس آگهی غیربازرگانی با موضوع تولیدات ایرانی و معرفی فرصتهای كارآفرینی در ایران
داوری میشوند.همچنین مخاطبان می توانند دربخش آزاد در قالب های « برنامه طنز»تولید قطعه برنامه ای طنز رادیوی در قالب تكگویی، دیالوگ، نمایش و یا هر قالب دلخواه به مدت حداكثر 7 دقیقه،« قطعه موسیقی» تولید قطعه موسیقی ای با كلام در ژانر سنتی، تلفیقی، پاك و... به مدت حداكثر 3 دقیقه،«كاریكاتور»تولید قطعه كاریكاتور با موضوع آزاد شركت كنند.
افتخاری با بیان اینكه از امروز مخاطبان و شنونده های رادیو ایران با هر سن و سلایقی می توانند آثار خود را به سایت جشنواره ارسال كنند، ادامه می دهد :مخاطبان تا 15 شهریور ماه فرصت دارند كه آثار خود را با فرمت ها و قالب های مورد نظر ارسال كرده، آئین اختتامیه جشنواره و تقدیر از اولین دوره جشنواره «ایران من 13» آذرماه سال 96 همزمان با ایام فرخنده هفته وحدت برگزار خواهد شد كه در مجموع 32 جایزه به برگزیدگان جشنواره ایران تعلق میگیرد.
افتخاری تصریح می كند :جشنواره از 4 كمیته اصلی«تبلیغات» ،«تشریفات» ،«تداركات و پشتیبانی» و مالی همچنین دو بخش «داوری » و «اختتامیه » تشكیل شده است. البته آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره در سه مرحله داوری میشوند.درمرحله اولانتخاب آثار،داوری مقدماتی و داوری نهایی كه توسط پیشكسوتان رادیو مورد قضاوت و ارزیابی قرار میگیرند.
افتخاری تصریح می كند : قرار است بعد از پایان جشنواره در برنامه ای كه طراحی می كنیم ،بر اساس كیفیت آثاری كه به دستمان می رسد ،برنامه های كوتاه را در جدول پخش شبكه بگنجانیم .
اوبه لزوم طراحی سایتی مخصوص جشنواره تصریح كرده و می گوید:برای «دریافت آثار» ،«اطلاع رسانی به مخاطبان» ، پشتیبانی و آموزش تصمیم گرفتیم كه برای جشنواره سایتی مستقل طراحی كنیم تا مخاطبانی كه آشنایی به برنامه سازی ندارند آموزش های اولیه و نرم افزارهای مورد نیازشان را در اختیارشان قرار دهیم.
فضایی برای اطلاع رسانی
محمد باقر پروین نژاد مسئول كمیته تیلیغات می گوید: كمیته تبلیغات جشنواره ایران من، با بهره گیری از ظرفیت های مختلف رسانه ای و با پشتوانه تجارب برگزاری جشنواره های گذشته، اقدام به ایجاد فضای مناسب برای اطلاع رسانی و بستر لازم برای دریافت آثار نموده است. و در این راستا وب سایت جشنواره به نشانی: www.iranemanfestival.ir راه اندازی و در آن اخبار، شیوه نامه، آموزش، پرسش و پاسخ و دیگر موارد مورد نیاز گنجانده شده است.
همچنین این كمیته با برگزاری اولین نشست خبری جشنواره با حضور مدیر شبكه رادیویی ایران، دبیر جشنواره و دیگر مدیران دست اندركار نسبت به اطلاع رسانی و پوشش خبری از طریق رسانه های مكتوب، خبرگزاری ها و سایت های خبری اقدام نموده است.
پروین نژاد ادامه داد :باتوجه به مردمی بودن این جشنواره ترتیبی اتخاذ شده است كه مخاطبان این جشنواره از طریق برنامه های رادیویی، تلویزیونی، توزیع پوستر، بروشور در اقصی نقاط كشور و همینطور فضای مجازی و شبكه های اجتماعی در جریان امور قرار گیرند.
او تصریح می كند :در حوزه اطلاع رسانی رادیویی، یكی از برنامه هایی كه ماموریت تبلیغ این جشنواره را به طور مستقیم به عهده گرفته است، برنامه «صفحه من» رادیو ایران است. این برنامه با مدیریت مناسب فواصل پخش رادیو ایران توانسته است توجه مخاطبان زیادی را جلب نموده كه این مخاطبان هم اكنون با ارسال محتوای صوتی، تصویری و متنی خود از طریق شبكه های اجتماعی و ارتباط با برنامه، به طور عملی در تولید برنامه سهیم هستند.از این رو می توانند به صورت بالفعل با ارسال آثار خود از طریق سایت جشنواره در بخش های مختلف شركت نمایند.
آینده رسانه را پیش بینی نكنیم، خلق كنیم
غلامحسین طالبی مسئول كمیته ارتباطات می گوید: با گسترش روزافزون رسانه ها، همچنین ابزار نوین تكنولوژی و بستر مهم شبكه های اجتماعی، تولید و انتشار محتوا اعم از متنی، صوتی و تصویری در این فضا به سهولت انجام
می گیرد و رسانه های سنتی می بایست ارتباط تنگاتنگی می بایست با این فضا داشته باشند.
مسئول كمیته ارتباطات تصریح می كند : رادیو ایران بعنوان صدای جمهوری اسلامی ایران ظرفیتی كم نظیر از مخاطبان یا بهتر بگوییم كاربران دارد. با استفاده از این ظرفیت و به واسه تعامل با این عزیزان، تولیدات متنی، صوتی و تصویری ایشان در فضای جشنواره ای هدایت شده و یكی از اهداف ما این است كه مردم درك قابل لمسی از مفاهیمی همچون اقتدار ملی و اقتصاد مقاومتی پیدا كنند و با برنامه سازی رادیویی و موارد مرتبط با آن سعی شده تبیین این مفاهیم در میان مخاطبان رسانه ملی صورت پذیرد.
طالبی با اشاره به اینكه جنگ امروز ،جنگ رسانه هاست می گوید: شخصی سازی كه در رسانه اتفاق افتاده چاره ای برای ما باقی نمی گذارد به جز این كه به سمت هم افزایی رسانه های مختلف كه در اختیار ماست برویم، این رسانه ها كه شامل رادیو، رادیو نما و فضای مجازی اعم از سایت و شبكه های اجتماعی می باشند، ما را به سمت بهره گیری از تولیدات مخاطبان یا به عبارتی بهتر كاربرانی می برد كه از سویی درب باز رسانه ملی به سوی ایده ها و از سویی دیگر نقش آفرینی مردم در رسانه خودشان را به ارمغان می آورد.
او هم افزایی میان این سه فضا را زمینه مناسبی برای ایجاد تعادل میان میل، نیاز و مصلحت برای مخاطبان دانسته و می گوید این جشنواره در حقیقت امتداد به عینیت بخشیدن تعامل با مخاطب برای تولید برنامه های شنیدنی است كه در واقع به نوعی همان مفهوم شعار شبكه رادیویی ایران با عنوان "ایران را بشنویم" را تداعی می كند.
مسئول كمیته ارتباطات فراهم نمودن این بستر جهت ارتباط هرچه بیشتر با مخاطبان و استفاده از ظرفیت تولیدات مردمی برای رسانه پیشرو امتیازی است كه هیچگاه منتظر كوچ مخاطبان به رسانه های رقیب نمی ماند و به جای پیش بینی آینده در حال خلق آن است.
او در پایان خاطر نشان می كند:این جشنواره و فعالیتهای این چنینی فرصتی برای خریدن زمان است تا رسانه ملی همچون گذشته در دل مردم و رسانه ای تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی و درصدد عمل به منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) باشد.
رادیو ایران ،بستر ساز تعامل رسانه ای
یدالله گودرزی مدیر گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران می گوید: امروزه رسانه ها بخش ناگسستنی از زندگی روزمره مردم شده اند و قسمت قابل توجهی از آنات و لحظه های روزمره آنها را اشغال كرده اند.از طرفی مخاطبان رسانه ، دیگر افرادی صرفا كنش پذیر و پذیرنده پیام نیستند بلكه كاربرانی هستند كه در چرخه ی تولید و مهندسی پیام سهیمند و می توانند نقش موثری در سپهر رسانه ای امروز داشته باشند و بسان ستاره در این سپهر به قدر وسع خویش بدرخشند.
او با اشاره به اینكه در چنین وضعیتی ،رسانه های جمعی در مواجهه با این فضای سیال و متنوع ،ناچارند به روز آمدی و نو آوری و طراحی ساختارهای جدید بر اساس اصل داد و ستد رسانه ای روی آورند و با برنامه ریزی های پیشرو ،مخاطبان را به عنوان كاربرانی هوشمند و فعال در چرخه ی تولید و مهندسی پیام مشاركت دهند، می گوید:
رادیو ایران با توجه به موقعیت های جدید رسانه ای كوشیده است بنابر به اصل تعامل ،نسبت خود را با مخاطب بیشتر از پیش باز تعریف كند و با تمهیدات مختلفی این امر را محقق سازد.
از طرفی نیاز به تلاش فرهنگی موثر و توجه به نقاطی كه بایسته ی دقت هوشمندانه است و ممكن است در هیاهوی مسائل روز مره فراموش شود از سیاست های فرا برنامه ای رادیو ایران است.
گودرزی برگزاری «جشن رویش» ویژه درختكاری ،برگزاری نخستین حركت رسانه ای و فرهنگی حمایت از زبان فارسی با نام «آیین سخن» و با شعار «من نگهبان زبان فارسی هستم»،راه اندازی پویش «من كتاب می خوانم» ،طراحی و راه اندازی حركت «فرزندان ایران»با موضوع توجه به كودكان كار را از جمله ی این تلاشهادانسته و می گوید: .بهره گیری از كنداكتور پویا و متغیر ،استفاده از فضاهای تعاملی برنامه سازی مثل «صفحه من » از كارهایی است كه در حوزه برنامه سازی اتفاق افتاده است . اكنون نیز نخستین جشنواره فرهنگی ،هنری مردم و رادیو كه برای عموم مردم طراحی وفراخوان آن اعلام شده است كه از حركت های جدید رادیو ایران است.
مدیر گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تصریح می كند : «جشنواره ایران من» با بهره گیری از پشتوانه چهار ساله در حوزه برنامه سازی، هنر آفرینی و تلاش رسانه ای طراحی شده است و بر آن است تا زمینه های لازم را برای هنر نمایی مخاطبان در عرصه رسانه فراهم آورد و با استفاده از هم افزایی خلاقیت های ایشان ، از آثار هنری آنان برای ارتقاء كیفی برنامه های رادیو ایران بهره گیرد و دریچه ای تازه در راستای داد و ستد رسانه ای (تعامل) بگشاید.ضمن آنكه فرصتی را فراهم می سازد تا همگان بتوانند ذوق و خلاقیت و احساس خود را در ارتباط با فلات اقتدار و مهربانی ،ایران محك بزنند و جلوه هایی از رازهای این سرزمین را به نمایش در آورند كه گفته اند :« چو ایران نباشد تن من مباد»