كارنامه مثبت رسانهها در ایام انتخابات
نماینده مدیران مسئول رسانهها در هیأت نظارت بر مطبوعات و خبرگزاریها گفت: كارنامه رسانهها محلی و سراسری در انتخابات پیش رو مثبت است، زیرا از پرداختن به وعدههای انتخاباتی كه با واقعیتهای حكمرانی منطبق نبود، خودداری كردند.
به گزارش شبكه رادیویی ایران، پدرام پاك آیین نماینده مدیران مسئول رسانهها در هیأت نظارت بر مطبوعات و خبرگزاریها به انتخابات پیش رو در 28 خرداد اشاره كرد و افزود: از چند ماه گذشته جنبش رسانهای در كشور بر محور دو مسئله بنیادی امروز جامعه؛ یعنی تنگنای معیشتی مردم و تبعیض و نابرابریهای اقتصادی شكل گرفت كه به ظهور رسید و توانست حرفهای درگوشی اقشار محروم و متوسط جامعه را به صدا و فركانس بالا در عرصه مطالبات انباشته شده مردم مبدل كند.
وی افزود: این جنبش تبلیغات انتخاباتی را از حالت كلاسیك و انحصار طلبی و قدیمی گذشته خود خارج كرد و به این معنا كه این بار آغازگر موج آفرینیهای سیاسی در پایتخت نبودند و بلكه تحریریههای كوچك و جوان محلی و استانی نیز در این عرصه اقدامات خوبی داشتند و در سراسر كشور این سایتها طلایهدار این جنبش شدند و توانستند یك همنوایی برای رفع مشكلات معیشتی و نابرابریها بوجود آورند.
پاك آیین ادامه داد: رسانهها در شرایطی این بستر را فراهم كردند كه خودشان از حمایتهای چندانی برخوردار نبودند و با توجه به شرایط گرانی كاغذ، اینترنت و دیگر موارد در مضیقه بودند، اما به تعبیری رسانهها از قربانیان این تبعیض نابرابری به شمار میروند.
نماینده مدیران مسئول رسانهها در هیأت نظارت بر مطبوعات و خبرگزاریها با مثبت ارزیابی كردن اقدامات رسانهها در ایام انتخابات گفت: رسانهها اقدام خوبی داشتند و توانستند آرمانهای مردم و نظام اسلامی را با واقع گرایی حاصل از تحلیل محیط اجتماعی و مطالبات اولویتدار مردم تلفیق كنند و دیگر شاهد شوكهای تبلیغاتی واهی و در حقیقت هیجانات روز آخر و هفته پایانی نبودیم و فضای انتخابات به مدد رسانههای مستقل و بخش خصوصی به سمت عقلانیت و غنا رفت و بخشی از رسانههای ما وعدههای برخی از كاندیداها كه با واقعیتهای حكمرانی دولت و توان دولت تطبیق نداشت به حیطه نقد سپردند.
وی افزود: رسانهها به جای افشاگری نامزدها علیه هم رویكردشان به سمت نقد برنامههای كاندیداها و اظهارات آنها بود و به دستگاه سنجشی برای كنترل كیفی انتخابات تبدیل شدند.
پاك آیین همچنین گفت: رسانهها بدنبال بیان مطالبات مردم بودند و صدای حاشیهای و نجواهای اقشار محروم را با فركانس بالا بیان كردند.
وی تصریح كرد: نهضت مهم دیگری كه رسانهها ایجاد كردند آیندهنگری سیاسی است و رسانهها به عمق بخشیدن نگاه مردم به مقوله انتخابات كمك كردند.
نماینده مدیران مسئول رسانهها در هیأت نظارت بر مطبوعات و خبرگزاریها ادامه داد: رسانهها كمك كردند نگاه مردم عمق و ژرفای بیشتری داشته باشد و جامعه از حالت كوتاهمدت خارج شود و آثار رای خودش را طی 4 سال آینده بتواند بسنجد و به اهمیت آن پی ببرد و این زمینه مهمی برای مشاركت و دعوت مردم به پای صندوقهای رای بوده است.
پاك آیین اظهار داشت: اتفاق جالبی كه در این دوره از انتخابات رخ داد، رویداد جنبش و تحرك بالای رسانههای محلی بود، چون در ادوار انتخابات گذشته معمولا موج انتخابات از رسانههای پایتخت به سمت استانها و شهرستانها بود، اما این بار از آنجایی كه همان صدای واحد وجامع رفع تنگناهای معیشتی، تبعیض و نابرابریهای اقتصادی بود و رسانههای محلی شروعكننده بودند و در نقطه فعال قرار داشتند.
وی گفت: لازم است از تمام تحریریههای جوان و كوچك و فعالان محلی كه با امكانات كم به جنگ تبعیض فساد و نابرابری رفتند و نسبت به اقناع مردم در پای صندوقهای رای روشنگری كردند و اهمیت تعیین كنندگی رای مردم را به آنها یادآور شدند و زمینه را برای شنیده شدن مطالبات مغفول مردم و صداهای اقشار مردم را كه به حاشیه رفته بیان كنند، قدردانی كنم.