مدیر رادیو ایران: رادیو از رسانه های نوظهور استفاده بهینه كرده است
در نشست نقد و بررسی «نقش رادیو در فرهنگسازی» بر ضرورت ارتقای سواد رسانهای و لزوم توجه بیشتر به زبان و ادبیات فارسی تأكید شد.
در نشست نقد و بررسی «نقش رادیو در فرهنگسازی» بر ضرورت ارتقای سواد رسانهای و لزوم توجه بیشتر به زبان و ادبیات فارسی تأكید شد.
پنجمین جلسه نقد و بررسی به میزبانی اداره كل روابط عمومی صداوسیما به موضوع «نقش رادیو در فرهنگسازی» اختصاص پیدا كرد.
علیرضا مقصودی، مدیر رادیو جوان، محمدجعفر محمدزاده، مدیر رادیو ایران، علیرضا حبیبی، مدیر رادیو فرهنگ، سید هادی موسوی نژاد، منتقد و تهیهكننده و مهدی شاهرضایی، منتقد و تهیهكننده مهمانان این نشست بودند.
لزوم نیازسنجی مخاطب؛ همگام با تحولات فناوری
محمد جعفر محمدزاده، مدیر رادیو ایران در این نشست با طرح این سوال كه آیا توقع مخاطب از رادیو با وجود تعدد شبكههای رادیویی برآورده شده است؟ گفت: وجود شبكههای متعدد رادیویی یعنی تغییر برنامهسازی برای مخاطب و گنجاندن نگاه تخصصی به بدنه رادیو؛ ازاینرو نمیتوان انتظار داشت مخاطبان همه شبكهها، مثل هم افزایش یابند.
وی افزود: رادیو درگذشته دو كاركرد ویژه داشت یكی بخش موسیقی و دیگری اخبار كه نسبت به تلویزیون بیشتر بود، اما امروزه رادیو به شكل تخصصی گسترشیافته و مخاطبان خاص خود را دارد و كاركردهای هر شبكه با مخاطبانش سنجیده میشود.
مدیر رادیو ایران با اشاره به لزوم نیازسنجی مخاطب برای شناسایی موضوعات موردعلاقهاش متذكر شد: رادیوهای تخصصی مانند سلامت، ورزش، قرآن، اقتصاد و... تكلیفشان با مخاطب روشن است؛ هم مخاطبان میدانند باید سراغ كدام موج بروند و هم برنامهسازان و تهیهكنندگان رادیویی میدانند باید روی موضوعات تخصصی تمركز كنند تا برنامههای جذاب و موردپسند مخاطب را فراهم آورند.
وی ورود رسانههای نوظهور و نوین را موجب تغییر كاركرد در رسانههای سنتی، از جمله رادیو دانست و گفت: رسانههای نوین در ابتدا موجب افت مخاطب در حوزه رادیو و حتی نشر كتاب شدند، اما رادیو با شناخت ابعاد و ویژگیهای عصر ارتباطات، به بهترین نحو از ظرفیتهای آن استفاده كرد.