طرح رسانه محور و فراگیر هفته های ایرانی

مدیر گروه فرهنگ و تمدن رادیو ایران گفت: رادیو ایران رسانه‌ای است كه به یكایك ایرانیان در همه جای ایران و جهان تعلق دارد و این رسانه شنیداری ‌بی شك پرمخاطب‌ترین رادیوی فارسی زبان در سراسر جهان است از این رو تلاش رادیو ایران و اهالی آن همواره بر آن بوده تا به صورت بی‌واسطه با شنوندگان و مخاطبان خود در ارتباط باشد و بتواند ارتباطی دوسویه و زنده با مخاطبان خود كه صاحبان اصلی رسانه هستند برقرار كند.

1403/08/10
|
09:27
|

وی ادامه داد: در این طرح نوآورانه و چندرسانه ای كه از مهرماه 1402 همزمان با هفته وحدت و هفته دفاع مقدس از استان كردستان آغاز شد هر هفته عوامل رادیو ایران با مشاركت صدا و سیمای استانها برنامه «زیر زیرآسمان ایران» را پنجشنبه ها و جمعه ها روی آنتن بردند.

گودرزی اظهارداشت: رادیو ایران باشگاهی را به نام «كانون ایرانیاران» طراحی كرده و اقدام به ثبت نام خبرنگاران افتخاری در شهرهای مختلف ایران نموده است؛ هر كدام از آنها به عنوان ایرانیار با رادیو ایران همكاری كرده و گزارش های خود را به این شبكه ارسال می كنند كه در برنامه ای هرروزه این گزارش ها پخش می شوند، تاكنون بیش از دو هزار عضو در این كانون ثبت نام كرده اند.


مدیر گروه فرهنگ و تمدن رادیو ایران، متذكر شد: در فرایند برگزاری «هفته های ایرانی» در سی و یك استان كشور، نشست حضوری «ایرانیاران» با موضوع همفكری بیشتر و بیان نكات آموزشی برای خبرنگاران افتخاری رادیو ایران برگزار شد كه ركورد بی مانندی را در پی داشت. در طی هفته های ایرانی با نخبگان استان ها گفتگو شده و موضوعات مربوط هر استان، هر هفته در بیش از پانزده برنامه رادیو ایران مطرح شد و با مسئولان، كارشناسان، كارآفرینان، هنرمندان و مردم گفتگو شد و نظرات آنها روی آنتن رادیوایران و رادیوی استان و گاه در سیمای استان بازتاب یافت.

وی تصریح كرد: «هفته‌های ایرانی» یك طرح مولتی مدیا و چندرسانه‌ای است و در ذیل آن تلاش‌ها و كارهای زیادی به انجام می‌رسد. این تلاش‌ها را می‌توان در دو بخش تقسیم كرد: كارهای میدانی و برنامه سازی برای پخش از آنتن.

گروه اعزامی هفته‌های ایرانی در هر استان با حضور میدانی در روستاهای استان‌ها اقدام به تهیه گزارش برای برنامه «راهی به آبادی» می‌كردند. علاوه بر آن دو برنامه زیر آسمان ایران در دو روز كه هركدام بیش از 150 دقیقه ادامه داشت به موضوعات مختلف استان می‌پرداختند، همچنین مسابقه‌ای در این برنامه برای معرفی استان پیش بینی شده بود كه گاه تا هفت برنده داشت و رادیو ایران هزینه آن را تقبل نموده بود.
در این برنامه تلاش می‌شد در قالب یك مجلۀ عصرگاهی رادیویی و با حضور در صدای مركز استانِ هدف یا در استودیوی پخش رادیو ایران، به الزامات، اقتضـائات و ملاحظات طرح «هفته‌های ایرانی» توجه شود. در حوزه ی فرهنگی نیز تلاش طراحان برآن بود تا اقدامات پرشماری دراین راستا انجام پذیرد، از جمله: معرفی نخبگان استانها، معرفی نویسندگان و شاعران استان، فعالیتهای برجسته فرهنگی ، هنری و ادبی استان، مسائل و مشكلات فرهنگی استان و موسیقی نواحی.

گودرزی بیان كرد:با توجه به گسترۀ فراگیر، پیشینه فرهنگی و رسانه‌ای و مأموریت شبكۀ رادیویی ایران، پرداختن به نقاط مختلف ایران در حوزه‌های گوناگون، به عنوان اصلی پذیرفته و معمول در عملكرد این رسانه تثبیت شده است. وسعت جغرافیایی و تنوع فرهنگی در این كشور پهناور اقتضاء می‌كند ظرفیت‌های فراوان و منحصر به فرد هر خطّه با تمركز بیشتری به عموم مخاطبان معرفی شود.

انعكاس ظرفیت‌های ویژه و منطقه‌ای هر استان در زمینه‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی، گردشگری، اقتصادی و سایر حوزه‌ها با همكاری وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهادها، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و ادارات كل مرتبط، و با مشاركت مراكز صدا و سیما و گروه‌های برنامه‌ساز و تولید و پخش شبكه و ظرفیت تعامل با ایرانیاران از اهداف این طرح بوده است.

مدیر گروه فرهنگ و تمدن رادیو ایران اظهار داشت:از اهداف دیگر این طرح رسیدن به الگویی مناسب از هم‌افزایی سازمان‌ها و نهادهای مختلف، ایجاد شناختی عمیق‌تر و دقیق‌تر از استان‌های كشور برای برنامه برنامه‌ریزان و برنامه‌سازان شبكه چابك‌سازی نیروهای صف و ستاد شبكه بوده است.

گودرزی در پایان یادآوری كرد: طرح چندرسانه‌ای «هفته‌های ایرانی» از مهر 1402 آغاز شد و تا مهر 1403 امتداد یافت و جریان خروشان و جوشانی از تلاش رسانه ای در راستای گسترش عدالت و همبستگی پدید آورد و نشان داد رادیو ایران با چنین طرح های دشوار اما موثر می تواند در حركت همبسته و رو به جلوی كشور نقش ایفا كند.

دسترسی سریع