«طراشعر» یك گام فراتر از شعر سرایی است

یك مترجم و نویسنده در گفت گو با رادیو ایران مطرح كرد: «طراشعر» طراحی شعر است.

1403/01/23
|
09:20
|

به گزارش شبكه رادیویی ایران، زهرا نوری درخشان، خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر و مترجم و نویسنده در گفت و گو با «راه شب» جمعه بامداد به تشریح «طراشعر» و بنیان گذار این اثر پرداخت.

این نویسنده و مترجم در ابتدا تاكید كرد: «طراشعر» یعنی طراحی شهر و با نقاشی شعر متفاوت است. «طراشعر» تركیبی است از واژه ها (شگردهای استفاده زبانی) و تصویری (بافت شعر) است كه شكل و سبك جدیدی به شعر می دهد، چه خواندنی باشد چه دیداری و معنا یا به طور كامل یا بخش وسیعی از آن باید رسانده شود. فرم این نوع شعر نباید در برگیرنده یك تصویر خاص (انسان، حیوان، اشیاء و...) بلكه بخشی از حروف و كلمات می باشد. در این نوع شعر حتی با دیده نشدن تصویر معنا باید رسانده شود.

وی چند مثال زد برای نمونه به حرف «ل» كه شبیه به قلاب ماهی گیری است اشاره كرد یا حرف «ه» در كلمه «شهر» كه شبیه بال تصور می شود.

نوری درخشان تصریح كرد: در سبك «طراشعر» شاعر قدرت تجسم و تصویر سازی دارد و این تجسم و تصویر پردازی برای غیر همزبان هم فرصت درك و تعامل ایجاد می كند.

این خبرنگاره حوزه و فرهنگ و هنر در ادامه توضیحاتی در خصوص بنیان گذار این سبك داد و گفت: این سبك شعر برای اولین بار در فوریه 2019 توسط «امین افضل پور» پایه گذاری شد، وی مولف یازده جلد كتاب، عضو انجمن نویسندگان سوئد، فارغ التحصیل رشته الكترونیك است.

نوری درخشان افزود: در «طراشعر» اصل نقاشی كردن به وسیله حروف اهمیت فراوانی دارد، به شكلی كه افضل پور با تكرار حرف درون كلمات و نمایش تصویری حروف در عبارات، سعی در نقاشی كردن، پدیداوردن یا رسانه ای كردن منظور خود دارد.

استعاره در «طراشعر» جایگاه تصویری دارد به طوری كه تصویر استعاره دارد و همین كلمه، حرف و تصویر موجب تكرار می شود. تكرار موجب ایجاد موسیقی در زبان شعر می گردد.

وی اشاره كرد: از جلوه های موسیقی كناری و درونی در طراشعر آرایه مراعات نظیر، تشبیه، استعاره، ایهام، تكرار، جناس، واج آرایی، همگونی واژه ها و .... است.

این نویسنده ومترجم خاطر نشان شد: «طراشعر» سبكی است كه از لحاظ تایپوگرافی مفهوم را ساده و با تاكید بیشتر بیان می كند و این جنبش، حركت جامع تری در ادبیات و هنر ایجاد می كند، انفجار استفاده از كلمات در ارتباط بصری شامل تصویرگری، طراحی، گرافیك، تایپوگرافی، كوبیسم، آینده گرایی، دادائیسم، كوبیسم و سورئالیسم درك ظرفیت های نمادین و صوتی شعر را بیدار كرده است .

وی متذكر شد در چند ماه آینده یك نمایشگاه از «طراشعرهای» امین افضل پور برگزار می شود و علاقه مندان می توانند در نمایشگاه نمونه كارهای وی را از نزدیك مشاهده كنند.

شایان ذكر است این گفت و گوی رادیویی در برنامه «راه شب» جمعه بامداد به تهیه كنندگی عبدالله علایی و اجرای حسن همایی پخش شد.

تنظیم كننده: سمانه حیدرزاده

دسترسی سریع