دغدغههای ما رساندن صدای مردم ایران به گوش مسئولان است
مدیر رادیو ایران تاكید كرد «یكی از دغدغههای اصلی ما همین مسئله، یعنی رساندن صدای مردم ایران به گوش مسئولان است؛ شعار رادیوایران هم، عبارت است از «ایران را بشنویم»
یكی از مدیومهای رسانه كه با ظهور خود طرفداران بسیاری را به خود جلب كرد رادیو بود.رادیوایران بهعنوان پرسابقهترین رادیوی ایران همواره شنوندگان زیادی را با خود همراه كردهاست. این شبكه رادیویی با برنامههایی كه تولید و پخش كرد، توانست لحظات به یادماندنی بسیاری را برای مخاطبان خلق كند، برنامههایی مثل «صبح جمعه باشما»، «جمعه ایرانی»، «سلام كوچولو» و... .مدیریت این شبكه رادیویی را بهنام احمدپور برعهده دارد. احمدپور درصحبتهای خود بیان كرد: ما سعیكردیم فضای برنامهسازی در رادیوایران به شكلی تغییر كند كه جایگاه مناسبی برای مخاطبانی كه توانایی تولید پیامهای صوتی یا نوشتاری دارند ایجاد شود. اساسا در چشمانداز رادیوایران بحث تعامل با مخاطب دیده میشود و رسالتی كه ما برای شبكه درنظر داریم این است كه حتما حضور مخاطب را در كنار برنامهسازان رادیو تقویت كنیم. مدیر رادیوایران به وضعیت مالی صداوسیما و رادیو هم اشاره كرد وگفت: سازمان صداوسیما دچار مشكل مالی است و رادیو هم نمیتواند از این ماجرا دور باشد؛ از گذشته رادیو مجموعهای بوده است كه با هزینه و درآمدهای كم امورات خود را میگذرانده است؛ همین مسئله مالی خیلی دست مارا برای انجام كارهای بزرگ و جدیتر تركیبی و سنگین در رادیو . بسته است گفتوگوی كامل بهنام احمدپور با «صبا» را در ادامه میخوانید.
یكی از رویكردهای اصلی رادیوایران احیای جایگاه مخاطب است، رادیو ایران در جهت تحقق این هدف چه اقداماتی داشته و در چه راستایی حركت كرده است؟
یكی از اهداف اصلی رادیو ایران تعامل با مخاطب است؛ از همان روز نخستی كه من به رادیوایران آمدم با همین رویكرد وارد شدم. یكی از برنامهریزیهایی كه در این زمینه داشتیم احیای سهم مخاطب در برنامهسازی است؛ امروزه رسانهها دیگر نمیتوانند یكطرفه كار كنند و هرآنچه را كه مایل هستند در اختیار مخاطب قراردهند و توقع داشته باشند مخاطب نیز تمام برنامههای ارائه شده را بپذیرد، بنابراین لازم است یك رابطه متقابل و دوطرفه مابین هر رسانه و مخاطبانش برقرار باشد؛ در همین راستا ما سعی كردیم فضای برنامهسازی در رادیوایران به شكلی تغییركند كه جایگاه مناسبی برای مخاطبانی كه توانایی تولید پیامهای صوتی یا نوشتاری دارند ایجادشود. طبیعی است دراین زمینه رسانههای جدید از جمله شبكههای اجتماعی سهم بسزایی را در این جهت ایفا كردند. همچنین تلاش كردیم تغییراتی دربرنامهها به وجودآوریم كه مخاطب به راحتی امكان ورود به آنها را داشته باشد و بتواند ایدهها و نظرات خود را مطرح كرده وحتی اگر آمادگی داشته باشد برنامهسازی رادیویی كند؛ با همین زمینه «صفحه من»كه جایگزین شیفتهای پخش رادیوایران شده است بهوجودآمد، درحال حاضر روزانه در حدود ده تا دوازده باكس برنامهای داریم كه بخشی از كار تولیدات آن را مخاطبان تامین میكنند؛ در مسابقه «یك دو صدا» كه یك مسابقه برای اجرا و گویندگی برنامههای رادیویی است یا برنامههای دیگر كه مجال نام بردن تك تك آنها مقدورنیست، روال به همین صورت است. اساسا در چشمانداز رادیوایران بحث تعامل با مخاطب دیده میشود و رسالتی كه ما برای شبكه درنظر داریم این است كه حتما حضور مخاطب را دركنار برنامهسازان رادیو تقویت كنیم.
با توجه به اشارهای كه به مسابقه «یك دو صدا» كردید، این مسابقه بر چه اساسی طراحی و اجرا شد و رادیوایران چه آیندهای را برای برگزیدگان درنظرگرفته است؟
«یك دو صدا» یك مسابقه رادیویی است مانند تمام مسابقاتی كه در رادیو و تلویزیون برگزار میشوند؛ درحالحاضر سازمان صداوسیما ازجمله رادیو، برنامهای برای جذب نیرو ندارد كه اگر كسی در این دست مسابقات برگزیده شد، بعدها جذب شود، اما طبیعتا بانكی از صداهای مختلف درحال تشكیل شدن است تا اگر روزی سازمان احساس كرد به گوینده، گزارشگر یا صداپیشهای نیازمند است، این بانك بتواند مورد استفاده قرار بگیرد. صدای این دوستان و شركتكنندگان از بین هزاران نفر متقاضی منتخب شده است. این مسابقه دورههای مختلفی دارد، هر دوره آن كه آغاز میشود صدای شركتكنندگان در یك فضای كلی داوری میشود، زمانی كه به مرحله مسابقه رسیدند آزمونهای خیلی ویژه به صورت هفتگی بین افراد مختلف برگزار میشود و نهایتا افرادی به مراحل بالا و نهایی میرسند. هر دوره تقریبا یك فصل برنامهای یعنی زمانی در حدود یك سال به طول میانجامد. با در نظرداشتن این موضوع كه به علت فرارسیدن برخی مناسبتها امكان برگزاری برنامه وجود ندارد، نفرات برنده نیز جوایزی را كه برای آنها درنظر گرفته شده دریافت میكنند.
برنامههای بسیاری از رادیوایران پخش شدند كه سالهای سال مخاطبان علاقه زیادی به آنها داشتند،برنامههایی مانند «جمعه ایرانی»،«سلام كوچولو» و... با قطع پخش این برنامهها جایگزینی برای آنها درنظر گرفتهاید؟
قطعبهیقین جایگزینهایی برای این برنامهها خواهیم داشت، اگر سهم برنامههای كودك را افزایش ندهیم به طورحتم آن را كم نخواهیم كرد؛ برنامه «سلام كوچولو» سابقهای خیلی طولانی و تاریخچهای بالغ بر چهل و هفت سال در رادیو دارد ؛ طبیعتا این برنامه با شرایط آن زمان و درواقع نیم قرن پیش طراحی شده بود و شاید الان جذابیتها و ظرفیتهای لازم را برای بچههای این نسل یا پدران و مادران ایجاد نكند كه به این برنامهها برای شناخت بهتر فرزندانشان و یادگیری بعضی مسائل برای مواجهه با مسائلشان توجه میكنند، امروزه این نیاز احساس میشود كه برنامههای قدیمی باید خود را بهروز كنند و با نیازهای مخاطب امروز هماهنگ شوند. این برنامه نیز چنین شرایطی داشت؛ هماكنون با دوستان تهیهكننده در حال طراحی فرمت جدید برنامه «سلام كوچولو» هستیم و ان شاءاله از پاییز این برنامه در جدول پخش ما قرار میگیرد.
مجری برنامه را مشخص كردهاید؟
ما بسیار مایلیم كه خانم وكیلی اجرای برنامه را برعهده داشته باشد.
او با پیشنهاد اجرای برنامه موافقت كرده است ؟
بله؛ خانم وكیلی به همراه گروهشان طراح این برنامه هستند («سلام كوچولو» در گروه جامعه شبكه ایران تهیه میشود)؛ درمجموع ترجیح ما این است كه خانم وكیلی مجری این برنامه باشند اما اگر آماده نباشند یا به توافق نرسیم به طورحتم سعی میكنیم از بین همكاران دیگر كسانی كه آمادگی دارند را در نظر داشته باشیم تا برنامهای باكیفیت و متناسب با نیاز روز بچهها و والدین آنها تولید و پخش شود.
رادیوهای دیگری بعد از رادیوایران مانند رادیوپیام، جوان و... تاسیس شدند كه شنوندگان بسیاری را جذب خود كردند؛ رادیو ایران برای حفظ مخاطبان خود چه تمهیداتی را اندیشیده است؟ آیا بین شبكههای رادیویی رقابتی هم وجود دارد؟
شبكههای رادیویی باید رنگین كمانی از سلایق و نیازهایهای مختلف را پوشش دهند؛ فكر نمیكنم رقابتی برای بهدستآوردن مخاطب بین شبكههای رادیویی وجود داشته باشد؛ هر كدام از ما سعی میكنیم بخشی از نیازهای مخاطب را پاسخگو باشیم؛ شبكه رادیویی جوان كه من پنج سال در آن به مردم خدمت كردم، با مخاطبی سروكار دارد كه شور، انرژی و نیازهای مختص به خود را در حوزه برنامهسازی رادیویی دارد؛ رادیوایران به عنوان رادیوی مادر و رسمی جمهوری اسلامی ایران وظایف و ماموریتهایی برعهده دارد و متقابلا مخاطبان نیز توقعاتی از آن دارند كه شاید از هیچ شبكه دیگری نداشته باشند؛ بههرحال ما باید به عنوان تنها رادیوی عمومی كشور سلایق، اقشار و گروههای مختلف را در فضای برنامهسازی ببینیم و در مورد آنها كار كنیم، كه این مورد از طرفی كار برنامهسازی را دشوار و از طرف دیگر مخاطب را متوقع میكند؛ به همین علت است كه شما میبینید این شبكه رادیویی برای كودك برنامه دارد و همچنین برای بازنشستگان نیز آثاری را ارائه میكند. توقعات مردم ایران از رادیوی نوستالژی و قدیمی، كه شبكه رادیویی اصلی كشور است با سایر شبكههای رادیویی متفاوت خواهد بود؛ درنهایت من فكر نمیكنم آن رقابتی كه شاید به ذهن برسد، وجود داشته باشد. اگر من بتوانم با احساس مسئولیت اهدافی كه برای این شبكه درنظر گرفته شده است را به انجام برسانم موفق بودهام.
رادیوایران در برنامههایی كه به مخاطبان خود ارائه میدهد چطور مشكلات در زمینههای مختلف را به گوش مسئولان میرساند؟ این شبكه چقدر به بررسی معضلات و آسیبهای روز جامعه و ارائه راهحلهای آنها توجه دارد؟
یكی از دغدغههای اصلی ما همین مسئله، یعنی رساندن صدای مردم ایران به گوش مسئولان است؛ شعار رادیوایران هم، عبارت است از «ایران را بشنویم»؛ بنابراین سعی داریم صدای مردم ایران را از اقصی نقاط كشور روی آنتن بیاوریم و همانطور كه گفتم بحث تعامل و سهم مخاطب را به شكلی سامان دهیم كه بیشترین ارتباط را بین خواستههای مردم و نگاهی كه مسئولان به این خواستهها دارند، فراهم كنیم تا درنهایت بستر مناسبی برای طرح مطالبات مردم ایجاد شود.
یكی از موضوعات همیشگی برنامهسازی، خاصه در رادیو بحث بودجه و محدودیتهای مالی این مدیوم است؛ درحال حاضر بودجه كافی برای برنامه سازی در رادیو فراهم است؟
سازمان صداوسیما دچار مشكل مالی است و طبیعتا رادیو هم نمیتواند از این ماجرا دور باشد؛ از گذشته رادیو مجموعهای بوده كه با هزینه و درآمدهای كم امورات خود را میگذرانده است، زمانی كه فشار اقتصادی به سازمان صداوسیما وارد شود، این فشار در رادیو به طور مضاعف و جدیتری دیده میشود؛ ما امیدواریم شرایط برای سازمان و رادیو طوری رقم بخورد كه ما اینقدر دچار مشكل نباشیم؛ همین مسئله مالی خیلی دست ما را برای انجام كارهای بزرگ و جدیتر تركیبی و سنگین در رادیو بسته است. همه ما امیدواریم این شرایط بهتر شود و بودجه سازمان و رادیو را افزایش دهند، با توجه به اینكه صداوسیما سازمانی رسانهای است كه رقبای بزرگی در سطح جهان دارد، كاركردن در آن بسیار دشوار است؛ انشاءاله با نظر لطف مسئولان مربوطه شاهد افزایش بودجه باشیم كه اگر این اتفاق بیفتد كیفیت تولیدات رادیویی و تلویزیونی ارتقا پیدا خواهد كرد و همكاران ما نیز با آرامش بیشتری كار میكنند.
پیشكسوتان بسیاری در رادیو ایران داریم كه مردم با آنها آشنا هستند، با توجه به بحث جوانگرایی، رادیوایران چه میزان به بهرهمندی از پیشكسوتان در كنار نیروی جوان اهمیت میدهد؟
رادیوایران تعداد بسیاری از پیشكسوتان حوزه برنامهسازی و گویندگی را در كنار خود دارد، از استاد نوری تا خانم نشیبا و... در حال همكاری با رادیو ایران هستند. یكی از افتخاراتم این است كه دوره كاری من با چنین بزرگانی همزمان شده است؛ امیدوارم خداوند به همه آنها سلامتی دهد، وظیفه خودمان میدانم كه زمینه را برای حضور و كار این عزیزان فراهم كنیم و آنگونه كه در شأن آنهاست در خدمتشان باشیم.
باكس
«برای همیشه»، «بر بام بهشت »، «به روایت آسمان»، «پارسای پارسی»، «پیر غلامان»، «تا وادی طف»، «تالار آینه»، «در امتداد صبح»، «در مدار اسلام»، «سرای سخن»، «عشق نام دیگر توست»، «هر پنج شنبه»، «مرثیه آفتاب»، «مسافران كربلا»، «نوای عشق»، «نور چشم»، «نور هشتم»، «یك اربعین اندوه»، «یك روز سه روایت» و «ویژه روز دانشجو» ازجمله برنامههای رادیوایران است كه به فراخور هر مناسبت در فصل پاییز پخش میشوند.