در سپهر رسانه امروز نقش صدا نقشی بی بدیلی است

معاون صدای رسانه ملی در گفت و گو با رادیو ایران گفت: بایسته است «رادیو رسانه زندگی» شعار ما در رادیو باشد

1396/07/10
|
15:18
|

دكترحمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی پس از بازدید از استودیوهای معاونت صدا ، در استودیوی پخش رادیو ایران حضور یافت. در این دیدار شاه آبادی به استودیوی زنده دعوت شد و مهدی طهماسبی گوینده رادیو ایران با وی گفتگو كرد كه بخشی از آن در پی می آید.
به گزارش شبكه رادیویی ایران وقتی گوینده رادیو ایران از دكترحمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی در باره جایگاه رادیو پرسید : با توجه به اینكه در مستند معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران هم نشسته اید جایگاه رادیو را در سپهر رسانه ای امروز چطور ارزیابی می كنید؟
دكتر شاه آبادی در پاسخ گفت: این توفیقی است برای من كه امروز فصل دیگری از زندگی ام را در كنار خانواده گرم و صمیمی رادیو آغاز می كنم.من با این رسانه بیگانه نیستم و بنا به مسئولیت های مختلف فرهنگی كه داشتم ، مدتها در تعامل و رفت و آمد هستم همیشه از رادیو لذت برده ،استفاده كرده و بر سر خوان نعمتش نشسته ام . اكنون نیز توفیقی پیدا كردیم به دوستداران رادیو و به همكارا ن خوبمان خدمت كنیم ودر محضر شما باشیم ، توفیقی ویژه است كه خداوندبه من عنایت كرده كه امیدوارم شاكر این نعمت باشم.
معاون صدای رسانه ملی ادامه داد : در سپهر رسانه امروز نقش صدا نقشی بی بدیلی است و جایگزین ندارد وامروزه كه رسانه ها مدل به مدل افزایش پیدا می كنند و تكنولوژی ها پیشرفت پیدا می كنند، مدل های مختلف ارائه پیام اتفاق می افتد و رسانه ای جای دیگری را تنگ نمی كند ، هر چه این سپهر وسیع تر شود، رسانه ای كه حرف عمیق تر و ماندگار تر و با مخاطبش با تعامل بیشتری دارد رسانه ماندگار تر است.
امروز در میان انبوه دیتا ها و اطلاعات و در این باران سر ریز همه گفته ها و نوشته ها و مطالب و تصویر و فیلم ها حق انتخاب با مردم است و در این انبوه رسانه ها ، سراغ مجموعه ای كه به آن اعتماد ندارد نمی رود. بنابراین گام اول این است كه مخاطب به ما اعتماد دارد .این سرمایه بزرگی است كه رادیو در طول ده ها سال گذشته قطره قطره كنار هم جمع كرده و امروز سرمایه عظیمی شده است.اگر این مسیر به طور دقیق و عالمانه مورد بررسی قرار می گیرد در می یابیم كه در فرصت های زیادی كه در پیش رو داریم و در بسترها و مولفه هایی جدیدی كه می توانیم ایجاد كنیم می توان این رابطه را عمیق تر و پر تعامل تر كرد.نیاز امروز مخاطب را باید به درستی بشناسیم و هریك از حوزه های پیام ما بداند كه برای چه كسی ، با چه انگیزه ای در حال تولید برنامه است.
دكتر شاه آبادی تصریح كرد : رادیو به دلیل اینكه در شناخت سلایق مخاطب موثر بوده ،توفیق داشته و درست عمل كرده و از ماندگاری خوبی در تیم عملیاتی خودش بهره مند بوده و امروز جایگاه بی بدیلی دارد ،امیدوارم بتوانیم به كمك شما، همه دوستان و همكاران جهش جدی تر در این سپهر رسانه ای اتفاق بیافتد.
در معاونت صدا بسترهای جدی تری را برای توسعه پیام و استفاده جدی تر از فضاهای مجازی و شبكه های مجازی به كار می گیریم تا پیامی كه می شود ،ذخیره شود ،بماند و در جاهای دیگر شنیده شود.
وقتی گوینده برنامه خواستار این می شود كه دیدگاه دكتر شاه آبادی را در باره به تعامل بین رادیو و شبكه های اجتماعی و فضای مجازی بداند ،معاون صدا می گوید :امروز پیام در خلاء تولید نمی شود .پیام عقبه و ریشه دارد و از بنیانی برخوردار است.اگر ما حوزه های پیاممان را فقط به عرصه ها و بسترهای ارائه آن پیام محدود كنیم طبیعتا مخاطب را بی دلیل دسته بندی كرده ایم. در صدای جمهوری اسلامی آنچه اتفاق می افتد تقسیم موضوعی كارها است یعنی عملا بخش های مختلف به موضوعات و سلایق خاص مخاطب می پردازد.
و پیام در ارتباط با نیاز مخاطب در حال تولید است و هر چه كه جلوتر می رویم باید این مخاطب پژوهی را افزایش بدهیم تا نیاز مخاطب را به درستی بشناسیم و برای او مطلبی را تولید كنیم كه او خودش را در رسانه ببیند .
«رادیو رسانه زندگی» بایسته است شعار ما در رادیو باشد
«رادیو رسانه زندگی» بایسته است شعار ما در رادیو باشد . یعنی همه آنچه من در جریان زندگی با او مانوسم و همراهم ،اگر شعر است ، نداست ، نغمه است ،صدای مخملی است، مطالب ماندگار و جملات كوتاه و نغز است اگر معرفی مشاهیر و بزرگان است همه این چیزهایی كه من در زندگی روزمره ام به آن نیاز دارم را می تواند تامین كند. این امتداد دارد. جایی تولید می شود ولی نمی نشیند در حوزه برو دكست به هر حال ممكن است این موج وقتی كه در یك جا تولید می شود و می رود،هر جایی كه گیرنده ای وجود داشته باشد این پیام را به لحاظ فنی دریافت كند ولی در حوزه فضاهای مجازی و غیره این فضا می رود و ماندگار می شود در گیرنده های متفاوت. اگر پیام قابلیت داشته باشد از آن گیرنده بر می خیزد و بر گیرنده دیگری می نشیند ،شما می بینید گروه های اجتماعی این طوری شكل می پذیرد . اگر پیام كشش داشته باشد،اگر پیام حرف داشته باشد ،اگر خبر ریشه داشته باشد خودش مسیر را در می نوردد .وقتی شما از نماد و جلوه ای از جلوات ملت را در تشییع پیكر شهید حججی به منصه ظهور می گذارید ،این پیام خودش كشش دارد .رادیو توانسته او را با زبان مخاطب بر گرداند و متناسب با نیاز انجام دهد .
این در عرصه ی فضای مجازی هم بالقوه هم ظرفیت توسعه دارد بنابراین، این رسانه ها در امتداد هم هستند .به موازات هم نیستند كه هر كدام كاری را انجام بدهند.
صفحه من ظرفیتی تعاملی در جهت توجه به سلیقه ها
قسمتی از برنامه عاشورا كه با مشاركت مخاطبان تهیه شده است ،پخش می شود پس از آن ،گوینده رادیو ایران خطاب به دكتر شاه آبادی می گوید: شما در صبحتهایتان به مخاطب پژوهی و سنجش نیاز اشاره كردید .مخاطب در «صفحه من » رادیو ایران و سایر شبكه های رادیویی با عناوین دیگری یكی دو سال است كه فعال است حتی با شعار اینكه« صفحه من»، صفحه شماست»بسیاری از مخاطبان به نوعی به شكل غیر مستقیم آموزش داده شده و رادیو ایران توانسته با مشاركت مخاطبش دو برنامه 50 دقیقه ای رابا موضوع عاشورا و تاسوعای حسینی ارائه كند .چون سعی رادیو ایران این است كه در تولید محتوا از مخاطب استفاده كندشما این تعامل را شما چطور ارزیابی می كنید؟
معاون رسانه ملی می گوید: امكان ندارد مخاطب ما رادیو را رسانه ی خودش نداند و بتواند این جور حرف بزند برای شخصی كه تازه از راه برسد نمی تواند تشخیص بدهد كه آیا آنچه كه ارائه شد توی استودیو و توسط كارمند صدا بود یا توسط شنونده.مخاطب بسیار با فضای رادیو آشناست كه لحن و گویش و كلامش را نزدیك كرده با این فضا .
در این وضعیت ما می شویم یك رسانه واقعا تعاملی ،رسانه ای كه همان طور كه عرض كردم مخاطب خودش را می بیند این مسیر را بخواهیم دنبال بكنیم ،حقیقتا راه زیادی را در پیش داریم كه مردم با دیدگاه ها و سلیقه های مختلف در حالات و شرایط گوناگونی هستند .بتوانند خود را عرضه كنند.
هر شخصی در زندگی خودش هر چقدر بالا و پایین داشته باشد لحظاتی را دارد كه آن لحظات ممكن است برای او تكرار نشود .ممكن است در حس و حالی قرار بگیرد كه آن حس و حال مقدمات و موخراتی را دارد كه در این فضا هست.
بنابراین «صفحه من» دنبال شكار این لحظه هاست.لحظه های ناب لحظه هایی هستند كه هم برای خود مخاطب به یاد ماندنی هم برای شنوندگان لحظات زیبایی هستند
بنابراین امروز تالیف كنندگان متون ما در رادیو فقط تعداد محدودی از كاركنان ما نیستند و نباید باشند قطعا این حوزه را به شیوه های مختلف با تكنولوژی های جدید ادامه خواهیم داد و متناسب با فضا و ماموریت شبكه ها این حوزه ها برنامه ریزی و امتداد یافتنی داریم در كنار كارهای ارزشمند انجام شده این را هم ادامه بدهیم.
پس از صحبتهای دكتر شاه آبادی گوینده رادیو ایران می گوید: ما با تعامل مخاطبان در تهیه برنامه سازی رادیو نه تنها استعدادهایی كه در زمینه رادیو وجود دارد را شناسایی می كنیم بلكه صداهای مخملی را نیز پیدا كنیم . كه به درد آینده رادیو می خورد .او از دكتر شاه آبادی می خواهد كه برنامه هایی كه برای آینده رادیو تهیه و تدارك دیده است صحبت كند:شاه آبادی می گوید:امروز به نیت دیدن همكارانم در رادیو به پخش آمدم ،حتما در اولین نشست مطبوعاتی برنامه ها را عرض خواهم كرد اما آنچه اینجا باید خدمت عزیزان عرض كنم كه فاصله زیادی وجود دارد بین بهره مندی همكاران ما در صدا از امكانات و خدماتی كه باید دریافت كنند به عنوان تلاشگران شبانه روز در عرصه پیام با آنچه كه شان آنهاست و استحقاقشان را دارد.
من اینجا وظیفه خودم می دانم اعلام خادمی كنم نسبت به همه همكاران در رادیو كه با تمام توان و جدیت نسبت به نیازهای آنها و مسائل زندگی و معیشت اقدام خواهیم كرد. این بحث را در داخل رسانه اعلام كردم كه همه شنوندگان ما بدانند دوستانشان ،خدمتگزارانشان با سختی و با مشكلات از دل و جان برای رادیو مایه می گذارند. كسانی كه همه عمرشان خاك رادیوخورده اند و اینجا در جای جای رسانه ازایشان به نیكی یاد می شود كار در رادیو نیت و خلوص خاصی را می طلبد. بنابراین كمتر كسانی كه دنبال شهرت هستند می توانند در این فضا نیاز خود را ارضاء كنند. بنابراین این خیلی جای مقدسی است.برنامه های ما هم برنامه های جدی است در در حوزه پیام و محتوا بر اساس منویات مقام معظم رهبری ،راهبردها و
سیاست های كلان كه حضرت آقا در پیوست حكم ریاست محترم سازمان داده اند در فرصت مستوفایی به آن می پردازم.
استقبال چشمگیر مخاطبان از رادیو محرم
او در باره رادیو های فصلی و بهاران و محرم می گوید: مناسبت ها راهنمای ما هستند و حس و حال مردم هم در مناسبت های مختلف ،كاملا تفاوت می كند از طرف دیگر كسانی كه به نوعی پیام رسان عاشورا بودند قریب بیش از 1400 سال كه از واقعه عاشورا می گذرد هر كدام به نوعی پیام محرم را منتقل كردند .
رادیوهای فصلی یك ماموریت ذاتی دارند و الان در این مناسبت و این مقطع خودش یك ماموریت ویژه است این نیاز احساس شد اگر چه برنامه ریزی خیلی دو بود ولی خوشبختانه با حمایت و كمك مدیران ارزشمند رادیو این اتفاق افتاد به واسطه اینكه نقش مادحان و مرثیه سرایان به طور ویژه و ممتاز در این ماه قدردانی شود و ازش استفاده شود .
رادیو اربعین در جای خودش از ماه صفر كار خودش را آغاز خواهد كرد. اما ایجاد رادیوی محرم برای اولین بار در رسانه ای از اولین ساعات روز اول محرم آغاز شد . خوشبختانه گزارش های ما نشان می دهد كه مورد استقبال مردم قرار گرفته اگر چه اطلاع رسانی ها دیر بود در بخشی از ساعات روز،در جایگاه سومین رادیویی از حیث شنیداری واقع شد .امیدواریم تا پیایان محرم ما شاهد اجرای فعال بودن این رادیو باشیم و انشاء الله بر روی همین موج 95.5 كه رادیوی فصلی ما هست ، توسط تیم دیگری و رویكرد دیگری و شیوه های اجرای دیگری رادیوی اربعین را پیگیری كنیم.
در پایان معاون صدا با یكی از شنوندگان رادیو به طور زنده گفتگو كرد.

دسترسی سریع