ایسنا اینجا آكادمی است نه مسابقه استعدادیابی صدا!

مسابقه «یك دو صدا»، با هدف كشف استعدادهای گویندگی و آموزش به آن‌ها، مدتهاست كه از رادیو ایران پخش می‌شود. آنچه در ادامه می خوانید گزارش ایسناست از این برنامه استعدادیابی.

1400/09/09
|
10:02
|

یكی از راهروهای منتهی به استودیوی شماره یك رادیو محل ضبط مسابقه «یك دو صدا» است.
شركت كنندگان این مسابقه از اقصی نقاط كشورمان ایران در این استودیو، حضور دارند و با هم رقابت می كنند، برای اینكه بتوانند در حوزه های مختلف از جمله گویندگی در رادیو وارد بشوند و البته توانایی های خود را بسنجند و ببینند كه آیا می توانند در این عرصه، حرفی برای گفتن داشته باشند یا نه؟


انتخاب استعدادهای جوانان

عباس محبی، پیشكسوت بازیگری در عرصه طنز و داور برنامه «یك دو صدا » رادیو ایران، می گوید: یكی از دستاوردها، رویاها و آرزوهای این برنامه كه در سه ـ چهار سال اخیر طراحی شده، این است كه از بین استعدادهای جوان تعدادی را انتخاب كنیم، این ها پرورش پیدا كنند و از تجربیات خودمان به آن ها منتقل كنیم و این كار در خلال این مسابقه در حال انجام شدن است.
او می گوید: 60 ـ 70 نفری در سالن تست مسابقه نشسته اند؛ در حقیقت اینجا نوعی آكادمی است. در این ساعت هایی كه نشسته اند كل موارد را برای جوان ها توضیح می دهیم. كسانی كه در این مسابقه رد می شوند یا كارشان مورد ایراد قرار می گیرد و قبول نمی شود، می توانند این برنامه را بارها و بارها گوش و عیب و ایرادهای خود را رفع كنند.

فقط صدای خوشگل ملاك نیست

محبی ادامه می دهد: آرزوی دست اندركاران این برنامه این است كه از بین جوان ها، استعدادهایی كشف بشود. گویندگی اضلاعی گوناگون در بخش بازیگری و در بخش هنری دارد. وقتی كه به بازیگری نوشته می دهند، این متن در حقیقت موادی خام است كه در اختیارش قرار می دهند؛ مثل آشپزی كه برای پخت غذا به او مواد خامی مثل لوبیا و عدس می دهند. این بازیگر مثل آشپزی می ماند كه بایستی بداند از این مواد در چه مواقعی استفاده كند یا اینكه پخت غذا را از چه زمانی شروع كند كه به موقع پخته شود. اینكه من فقط صدایی خوشگل داشته باشم، ملاك نیست.

او در این زمینه می گوید: ساز، وسیله ای خوش صداست ولی همین ساز را هم نوازنده باید صداهای گوناگونی از آن درآورد و به سمع شنونده برساند. خیلی باید مراحل گوناگون طی شود تا این بازیگر بتواند از این مواد خام چیزی پخته و خوب و قابل قبول برای شنونده تهیه كند.


موفقیت بازیگر و مجری در رادیو

محبی با بیان اینكه در حال حاضر اغلب جوان های ما علاقه ای به مطالعه ندارند، ادامه می دهد: متاسفانه تعداد زیادی از كسانی كه برای تست به این برنامه می آیند، از لحاظ مطالعه و تحقیق خیلی عقب هستند. اینكه من می گویم واقعیت است. در رادیو بخش اعظم تفكرات یك گوینده خوب آن است كه مطالعه داشته باشد. هر چقدر مطالعه بازیگر و مجری در رادیو بیشتر باشد، تجربیات تاریخی و هنری اش بیشتر باشد، چه در بخش بازیگری و چه در بخش مجری گری، این آدم موفق تر است. در نتیجه یكی از بحران هایی كه داریم این است كه جوان های ما بیشتر تحت تاثیر رسانه ها قرار دارند تا مطالعات و تحقیقات. به این دلیل من در مثالی منظور خود را توضیح می دهم.

او سپس مثالش را چنین عنوان می كند: وقتی از جوانی كه علاقه به كار بازیگری دارد می خواهیم كه تیپ بگیرد، می بینم كه این تیپ، تیپ مقبلی، نوذری است. بیشتر تحت تاثیر هنر دیگران قرار دارند كه ما به این كار تقلید می گوییم. در صورتی كه یك بازیگر محقق و مولف بایستی در درون جامعه برود (به لحاظ طنز عرض می كنم)؛ یعنی باید برود درون جامعه بگردد اول تیپ و شخصیت خود را بشناسد. این شخص می تواند دایی، عمو، همسایه یا معلمت باشد. این تیپ را هنرمند می آورد و روی آن كار می كند، كاریكاتورش می كند آن موقع دیگر به طور مثال می شود ملون، جانعلی ، دست و دلباز.
در تلویزیون هم همین طور است اما من دارم مراحل تیپ سازی در رادیو را توضیح می دهم. پس اول مطالعات و تحقیقات بعد هم ممارست و تمرین از رموز كار هست كه ما این ها را در برنامه «یك دو صدا» بارها و بارها تذكر می دهیم. و از همه مهم تر استعداد و خلاقیت. یعنی زمانی كه ایشان استعدادش پرورش یافت تازه باید خلاقیتش گل كند؛ اگر خلاق نباشد اصلا به درد این كار نمی خورد.
به گفته این هنرمند باسابقه كشورمان، «یك بازیگر نسبت به قصه ای كه وجود دارد بایستی كاراكتر را خلق كند؛ حتی اگر لطیفه ای دو خطی تهیه كننده به او بدهد او بایستی خودش بسازد پرورشش بدهد تا باورپذیرتر باشد. رادیو یعنی خلاقیت. من به همراه خانم نوروزی و آقای همتی كار داوری برنامه را انجام می دهیم. رادیو قانون و جایگاه خودش را دارد. ما سعی می كنیم كه تجربیات خودمان را در اختیار نسل جوان جامعه قرار بدهیم. ان شاءالله كه موفق باشند.

اینجا آكادمی است نه مسابقه استعدادیابی صدا!


هدف «یك دو صدا» آموزش است

ساجد قدوسیان، تهیه كننده مسابقه استعدادیابی «یك دو صدا» هم چنین می گوید: ماهیت رادیو همواره جنبه فرهنگی و آموزشی داشته و لزوما مخاطب رادیو برای تفریح یا وقت گذرانی پای رادیو نمی نشیند و از فرهیختگی نسبی برخوردار است. لذا من معتقدم همین امر باید تفاوت یك برنامه یا مسابقه استعدادیابی در رادیو با دیگر رسانه ها باشد. «یك دو صدا » مسابقه ای تخصصی در حوزه هنرها و فعالیت‌های مربوط به رادیوست و ما هم سعی می‌كنیم هر دوره را با محوریت یك رشته به خصوص و با حضور داوران صاحب نظر در همان رشته برگزار كنیم. از بارزترین ویژگی‌های مسابقه «یك دو صدا» كه بسیار برای من اهمیت دارد آموزش و شناساندن تخصص های رادیویی به شركت كننده و مخاطب است. اینكه رادیو تعریف مجزایی دارد و طبیعتا مولفه های خاص خود را می طلبد.

قدوسیان ادامه می دهد: با روحیه ای كه از آقای دكتر محمدزاده مدیر محترم رادیو ایران سراغ دارم، اگر امكانات و البته كرونا اجازه دهد قصد دارم در آینده نه چندان دور با هماهنگی و همدلی و یاری مدیران شبكه، چند اتفاق مهم را برای برنامه «یك دو صدا » رقم بزنم. یكی برگزاری مسابقه به صورت عمومی و خارج از فضای محیطی سازمان صداوسیماست و دوم برگزاری دوره ای مسابقه در استان‌ها و شهرستان ها به جهت كشف استعدادهای سراسر كشور و سوم اختصاص مربی برای شركت كنندگان مسابقه در هر رشته با این هدف كه شركت كنندگان در طول مسیر مسابقه و در مراحل مختلف قبل از داوری توسط یك مربی هدایت شوند تا جنبه آموزشی برنامه هدفمند باشد.

اینجا آكادمی است نه مسابقه استعدادیابی صدا!


برای گوینده شدن رادیو گوش بدهید

معصومی حقی یكی از شركت كنندگان در مسابقه كه گیلانی و اهل لنگرود است و مدتی است كه در تهران به خاطر اینكه دانشجو است زندگی می كند، می گوید: چون در كلاس گویندگی شركت كرده بودم از طریق مدرس آن كلاس، متوجه شدم مسابقه ای هست. ثبت نام كردم، در مرحله ی آزمون ورودی شركت كردم و بعد به مسابقه راه پیدا كردم.
او می گوید: از همه ی كسانی كه علاقمند به گویندگی هستند، دعوت می كنم تا در مسابقه شركت كنند. این مسابقه برای من خیلی تجربه لذت بخشی بود هر قسمت مسابقه یك كلاس درس بود. پر از نكته كه شاید این ها را باید به سختی در طول سال ها كسب كرد ولی اینجا در چند روز نكته هایی كه به ما و دوستانمان می گفتند، یاد گرفتیم. یكی از توصیه هایی كه می توانم داشته باشم برای كسانی كه علاقمند هستند كه در مسابقه شرك كنند، این است كه حتما رادیو را گوش بدهند مخصوصا این مسابقه را كه با روال آن آشنا بشوند. می گویند برای نویسنده شدن كتاب بخوانید برای گوینده شدن هم «رادیو» گوش بدهید. من حالا اینجا با كسانی آشنا شدم كه می گفتند به رادیو گوش نمی دهند و به متن ها آشنا نیستند. این یك كم برایشان عجیب است و سخت تر می توانند خودشان را با شرایط هماهنگ كنند.
این شركت كننده ادامه می دهد: من خودم را موظف كرده ام كه هر روز این برنامه ها را گوش كنم و نكته های داورها را بشنوم چون ممكن است عیبی در صدای من وجود داشته باشد و داور درباره همان مسئله، صحبت كند.

او در پایان صحبت هایش می گوید: من می خواهم از رادیو ایران و همه سازندگان و داوران این برنامه تشكر كنم. این نكته را هم بگویم كه حرفه ای شدن در هر كاری خیلی سخت است. همه كسانی كه در این مسابقه شركت كرده اند راه خیلی طولانی را طی كرده اند ولی این مسابقه نقطه شروع خیلی خوبی می تواند باشد.

به گزارش ایسنا، مسابقه «یك دو صدا»، مسابقه استعدادیابی رادیویی است كه شنبه تا چهارشنبه ساعت 20 با اجرای نسیم رفیعی، گزارشگری سمیه رنجكش، صدابرداری مجید آیینه، دستیار تهیه كنندگی مونا قنادها و تهیه كنندگی ساجد قدوسیان از رادیو ایران پخش می‌شود.
در حال حاضر، سیروس همتی در كنار عباس محبی و مینا نوروزی فرد شركت كنندگان این مسابقه را قضاوت می‌كنند.

دسترسی سریع