ایسنا آخرین تغییرات گواهی اسقاط خودروهای فرسوده

رییس مركز هوا و اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به ادغام دو آیین‌نامه ماده 8 قانون هوای پاك و ماده 10 صنعت خودرو ، آخرین تغییرات گواهی اسقاط خودرو های فرسوده را اعلام كرد

1402/09/23
|
20:25
|

به گزارش ایسنا، یكی از عوامل اصلی آلودگی‌ هوای تهران و كلانشهرها، تردد خودروهای آلاینده و فرسوده هستند كه علاوه بر مصرف بالای بنزین، موجب ترافیك و افزایش آلاینده‌های می‌شود و از رده خارج كردن خودروهای فرسوده و جایگزین كردن خودروهای استاندارد و برقی، مهمی است كه باید به صورت جدی در دستور كار قرار بگیرد.

بحث اسقاط و از رده خارج كردن خودروهای فرسوده برای اولین بار در دهه 80 مطرح شد و براساس آن قرار شد به ازای واردات خودرو، تعدادی خودرو فرسوده از رده خارج شود. طرحی كه با اختصاص اعتبارات در چند سال‌ اول امیدواركننده شروع شد اما به مرور زمان بخاطر مشكلات اعتباری، ممنوعیت واردات خودرو و ... در دهه 90 متوقف شد و در دولت سیزدهم این مهم در دستور كار قرار گرفت و چرخه اسقاط خودروها مجدد به كار افتاد.

داریوش گل علیزاده، رییس مركز هوا و اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینكه سازمان حفاظت از محیط زیست، دو موضوع مهم و جدی، پیرامون آلودگی هوا را پیگیر است، نخست از رده خارج كردن خودروهای فرسوده و دیگری استاندارد آلاینده های خودرو، گفت: آیین نامه ماده 8 قانون هوای پاك(تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالك وسایل نقلیه موتوری اعم از سبك، نیمه‌سنگین، سنگین، موتورسیكلت مكلفند وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج كنند) را با آیین نامه ماده 10 صنعت خودرو ادغام كردیم چرا كه متاسفانه موضوع اسقاط خودروهای فرسوده در 6 تا 7 سال گذشته متوقف شده بود و تلاش بسیار كردیم از طریق منابع خود اسقاط خودرو، این چرخه را به گردش در آوریم.

گواهی اسقاط تاكسی 210 میلیون تومان شد

وی با اعلام اینكه سن فرسودگی تاكسی ها 10 سال شد و افزود: در گذشته یك تاكسی دو گواهی اسقاط دریافت می كرد كه این گواهی‌ها عددی حدود 70 میلیون نصیب دارنده تاكسی فرسوده می كرد اما اكنون با تغییرات جدید این عدد نزدیك به 210 میلیون نصیب تاكسی فرسوده می كند، كه با یك آورنده اندك شرایط برای نوسازی خودرو مهیا می شود.

به گفته گل علیزاده، برای كشنده‌ها نیز این عدد به 1220 تومان رسید، به علاوه قیمت لاشه خودرو كه نصیب صاحب خودرو فرسوه می شود. سواری‌ها هم 70 میلیون بابت گواهی اسقاط دریافت خواهندكرد، به علاوه 20 میلیون ارزش لاشه خودرو.

رییس مركز هوا و اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست كه در رادیوایران سخن می گفت، این را هم گفت: این هدف گذاری با تمركز بر خودروهای پر پیمایش و اثربخشی آنها بر آلودگی هوا صورت گرفته است و بنا به برنامه ریزی های انجام شده چشم انداز ما از این اقدامات خارج كردن سالانه 500 هزار دستگاه فرسوه از چرخه می باشد.

گل علیزاده به مردم شهرهای اهواز و بوشهر و عسلویه این خبر امید بخش را هم داد كه با توجه به اقدامات انجام شده و توافقات صورت گرفته تا سال آینده خروجی گاز فلر در این شهرها نصف خواهد شد.

دسترسی سریع