كارنامه مثبت رسانه‌ها در ایام انتخابات

نماینده مدیران مسئول رسانه‌ها در هیأت نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها گفت: كارنامه رسانه‌ها محلی و سراسری در انتخابات پیش رو مثبت است، زیرا از پرداختن به وعده‌های انتخاباتی كه با واقعیت‌های حكمرانی منطبق نبود، خودداری كردند.

1400/03/25
|
09:37
|

به گزارش شبكه رادیویی ایران، پدرام پاك آیین نماینده مدیران مسئول رسانه‌ها در هیأت نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها به انتخابات پیش رو در 28 خرداد اشاره كرد و افزود: از چند ماه گذشته جنبش رسانه‌ای در كشور بر محور دو مسئله بنیادی امروز جامعه؛ یعنی تنگنای معیشتی مردم و تبعیض و نابرابری‌های اقتصادی شكل گرفت كه به ظهور رسید و توانست حرف‌های درگوشی اقشار محروم و متوسط جامعه را به صدا و فركانس بالا در عرصه مطالبات انباشته شده مردم مبدل كند.

وی افزود: این جنبش تبلیغات انتخاباتی را از حالت كلاسیك و انحصار طلبی و قدیمی گذشته خود خارج كرد و به این معنا كه این بار آغازگر موج آفرینی‌های سیاسی در پایتخت نبودند و بلكه تحریریه‌های كوچك و جوان محلی و استانی نیز در این عرصه اقدامات خوبی داشتند و در سراسر كشور این سایت‌ها طلایه‌دار این جنبش شدند و توانستند یك هم‌نوایی برای رفع مشكلات معیشتی و نابرابری‌ها بوجود آورند.

پاك آیین ادامه داد: رسانه‌ها در شرایطی این بستر را فراهم كردند كه خودشان از حمایت‌های چندانی برخوردار نبودند و با توجه به شرایط گرانی كاغذ، اینترنت و دیگر موارد در مضیقه بودند، اما به تعبیری رسانه‌ها از قربانیان این تبعیض نابرابری به شمار می‌روند.

نماینده مدیران مسئول رسانه‌ها در هیأت نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها با مثبت ارزیابی كردن اقدامات رسانه‌ها در ایام انتخابات گفت: رسانه‌ها اقدام خوبی داشتند و توانستند آرمان‌های مردم و نظام اسلامی را با واقع گرایی حاصل از تحلیل محیط اجتماعی و مطالبات اولویت‌دار مردم تلفیق كنند و دیگر شاهد شوك‌های تبلیغاتی واهی و در حقیقت هیجانات روز آخر و هفته پایانی نبودیم و فضای انتخابات به مدد رسانه‌های مستقل و بخش خصوصی به سمت عقلانیت و غنا رفت و بخشی از رسانه‌های ما وعده‌های برخی از كاندیدا‌ها كه با واقعیت‌های حكمرانی دولت و توان دولت تطبیق نداشت به حیطه نقد سپردند.

وی افزود: رسانه‌ها به جای افشاگری نامزد‌ها علیه هم رویكردشان به سمت نقد برنامه‌های كاندیدا‌ها و اظهارات آن‌ها بود و به دستگاه سنجشی برای كنترل كیفی انتخابات تبدیل شدند.

پاك آیین همچنین گفت: رسانه‌ها بدنبال بیان مطالبات مردم بودند و صدای حاشیه‌ای و نجوا‌های اقشار محروم را با فركانس بالا بیان كردند.

وی تصریح كرد: نهضت مهم دیگری كه رسانه‌ها ایجاد كردند آینده‌نگری سیاسی است و رسانه‌ها به عمق بخشیدن نگاه مردم به مقوله انتخابات كمك كردند.

نماینده مدیران مسئول رسانه‌ها در هیأت نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها ادامه داد: رسانه‌ها كمك كردند نگاه مردم عمق و ژرفای بیشتری داشته باشد و جامعه از حالت كوتاه‌مدت خارج شود و آثار رای خودش را طی 4 سال آینده بتواند بسنجد و به اهمیت آن پی ببرد و این زمینه مهمی برای مشاركت و دعوت مردم به پای صندوق‌های رای بوده است.

پاك آیین اظهار داشت: اتفاق جالبی كه در این دوره از انتخابات رخ داد، رویداد جنبش و تحرك بالای رسانه‌های محلی بود، چون در ادوار انتخابات گذشته معمولا موج انتخابات از رسانه‌های پایتخت به سمت استان‌ها و شهرستان‌ها بود، اما این بار از آنجایی كه همان صدای واحد و‌جامع رفع تنگنا‌های معیشتی، تبعیض و نابرابری‌های اقتصادی بود و رسانه‌های محلی شروع‌كننده بودند و در نقطه فعال قرار داشتند.

وی گفت: لازم است از تمام تحریریه‌های جوان و كوچك و فعالان محلی كه با امكانات كم به جنگ تبعیض فساد و نابرابری رفتند و نسبت به اقناع مردم در پای صندوق‌های رای روشنگری كردند و اهمیت تعیین كنندگی رای مردم را به آن‌ها یادآور شدند و زمینه را برای شنیده شدن مطالبات مغفول مردم و صدا‌های اقشار مردم را كه به حاشیه رفته بیان كنند، قدردانی كنم.

دسترسی سریع