گفت‌وگو با علی بخشی‌زاده، معاون صدا؛ شنیده شدن صدای شهرها و روستاهای كوچك در «هفته‌های ایرانی»

معاون صدای رسانه ملی پیرامون «هفته‌های ایرانی» تاكید كرد: طرح ملی هفته‌های ایرانی تازه‌ترین كار ویژه‌ای است كه شبكه رادیویی ایران مبتنی بر سند تحول به اجرا درآورد. این طرح فرصت مغتنمی برای شنیده شدن صدای شهرها و روستاهای كوچك و بزرگ كشور در قالب و محورهای متنوع ارزیابی می شود.

1404/01/24
|
12:09
|

علی بخشی‌زاده، درباره فلسفه شكل‌گیری برنامه «هفته‌های ایرانی» رادیو ایران گفت:برنامه «هفته‌های ایرانی» در چارچوب سیاست‌های كلان رسانه ملی و با تكیه بر رویكرد تحولی معاونت صدا طراحی شد. این برنامه به دنبال آن بودكه هویت بومی، فرهنگی و اجتماعی استان‌های مختلف كشور را به‌درستی و بی‌واسطه روایت كند.هدف، نمایش تصویر واقعی و زنده‌ای از زندگی مردم در اقصی نقاط كشور بود؛ از آداب و رسوم گرفته تا توانمندی‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در دستور كار این برنامه بود.

وی ادامه داد:علت انتخاب رادیو ایران برای این ماموریت مهم،توجه به ماهیت ملی و سراسری و به عنوان فراگیر ترین رسانه شنیداری كشور بود. طرح ملی هفته‌های ایرانی تازه‌ترین كار ویژه‌ای است كه شبكه رادیویی ایران مبتنی بر سند تحول به اجرا درآورد. این طرح فرصت مغتنمی برای شنیده شدن صدای شهرها و روستاهای كوچك و بزرگ كشور در قالب و محورهای متنوع ارزیابی می شود .

معاون صدا درباره اینكه از چه زمانی این برنامه آغاز شد و چه استان‌هایی را شامل شد؟ توضیح داد: «هفته‌های ایرانی» از مهرماه سال گذشته آغاز شد. حركت شبكه ایران از غرب كشور و استان كردستان شروع شد و به‌صورت پیوسته هر هفته به یك استان رفت. در پایان مهر امسال، با برنامه‌سازی در استان زنجان، این مسیر به پایان رسید. در مجموع، ما به تمامی استان ها ی كشور سفر كردیم و سعی بر این بود كه روایت كاملی از ایران فرهنگی ارائه شود .

بخشی‌زاده درباره اینكه چطور موفق شدید برنامه را به‌صورت میدانی و در همه استان‌ها اجرا كنید؟ تاكید كرد: پشتوانه اصلی اجرای میدانی برنامه، همراهی مدیران مراكز استانی، حمایت بخش‌های فنی و هماهنگی‌های دقیق اجرایی بود. گروهی از رادیو ایران به هر استان اعزام می‌شد و برنامه‌ها در مراكز استان‌ها، در سالن‌ها، میدان‌ها یا مراكز فرهنگی با حضور مردم ضبط می‌شد. ارتباط زنده با مخاطبان، گفت‌وگو با مسئولان، چهره‌های فرهنگی و نخبگان استانی از عناصر ثابت هر برنامه بود.

وی درباره بازخورد مخاطبان گفت:بازخوردها واقعاً فراتر از انتظار بود. از همان برنامه‌های ابتدایی، تماس‌های مردمی به‌طور چشمگیری افزایش یافت. در برخی برنامه‌ها، در بازه‌ پخش زنده یك‌ساعته، تماس‌های بسیاری داشتیم. همین مسئله به ما انرژی مضاعف می‌داد تا برنامه را با كیفیت بیشتر ادامه دهیم.

معاون صدا درباره اینكه آیا در محتوای برنامه، نگاه خاصی هم به ارزش‌های فرهنگی مانند ایثار و شهادت داشتید؟ توضیح داد: حتماً. یكی از بخش‌های ثابت برنامه، دیدار با خانواده‌های معظم شهدا و گفتگو با ایثارگران بود. ما بر این باور بودیم كه معرفی هویت فرهنگی بدون توجه به ریشه‌های معنوی و فداكاری‌های مردم ناقص است. این بخش‌ها بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و به نوعی برنامه را به مرجع فرهنگی-اجتماعی تبدیل كرد.

بخشی‌زاده درباره اینكه غیر از این برنامه، چه اقدامات دیگری انجام شد؟ بیان كرد: برنامه‌هایی مانند «زیر آسمان ایران» و دوره‌های شناسایی استعدادهای استانی با عنوان «ایرانیاران» هم‌راستا با این برنامه اجرا شد. ما با معرفی نخبگان بومی، تلاش كردیم علاوه بر روایت فرهنگ، به كشف ظرفیت‌های انسانی استان‌ها نیز بپردازیم.

وی ادامه داد: ما بازخوردها را به‌صورت دقیق بررسی كردیم و تصمیم داریم فصل دوم «هفته‌های ایرانی» را با ساختاری غنی‌تر آغاز كنیم. در فصل آینده، می‌خواهیم بیش از گذشته به مسائل مردمی، مطالبات منطقه‌ای و چالش‌های فرهنگی و اجتماعی استان‌ها و به طور دقیق به مسئله شعار سال كه تمركز بر بازنمایی و برنامه ریزی زمینه توسط دولت برای سرمایه گذاری در تولید بپردازیم.

معاون صدا تاكید كرد: تبین و ایجاد اطمینان برای سرمایه گذاری باثبات در قوانین و مقررات دولتی و مطالبه گری از دولت برای كوتاه كردن فرایند سرمایه‌گذاری و در عین حال تقبیح واردات كالاهای غیر ضرور و ضربه زننده به سرمایه گذاری و تولید داخلی است، یكی از نكات دیگری كه مورد توجه جدی است. معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری به مردم از قبیل شركت‌های دانش بنیان و شیوه‌های مختلف سرمایه‌گذاری توسط مردم است.معرفی موانع تولید در استان و مطالبه از مسئولین استانی نیز در دستور كار است .یكی از موارد مهم ،بازنمایی نقش مردم در پیشرفت كشور و جبران عقب‌ماندگی‌ها در حوزه سرمایه گذاری در تو لید است كه به حول و قوه الهی به نحو مطلوب به این بخش پرداخته خواهد شد .حضور میدانی در دل مردم و انعكاس دقیق دغدغه‌های آحاد مردم استان در زمینه سرمایه‌گذاری، نقطه تمركز فصل دوم خواهد بود.

وی در پایان گفت:رسانه قدردان مردم است؛ مخاطبانی كه با حضور، تماس، پیشنهاد و حتی نقدهای‌شان، مسیر برنامه را روشن خواهند كرد. «هفته‌های ایرانی» صدای مردم است و امیدواریم بتوانیم در ادامه، با دقت و دل‌سپردگی بیشتر، این صدا را رساتر به گوش ایران بزرگ و رشید برسانیم.

دسترسی سریع