داستان‌ادبیات رمزی بر مبنای تخیل است

داستان‌ادبیات رمزی بر مبنای تخیل است

علی طهرانبند پژوهشگر تاریخ در برنامه گنج‌شایگان گفت:علی طهرانبند پژوهشگر تاریخ در برنامه گنج‌شایگان گفت:ادبیات رمزی نوعی از ادبیات داستانی ایرانیان است كه با استفاده از خلاقیت فلاسفه و عرفای دوره اسلامی به مسائل آموزشی می‌پردازد.

>1 ماه پیش
مرزبان‌نامه به روایت گنج‌شایگان

مرزبان‌نامه به روایت گنج‌شایگان

ملك شاه از بزرگترین سلاطین سلجوقی بود و دولت سلجوقیان در عهد او به منتهی وسعت و عظمت خود رسید؛ در برنامه گنج‌شایگان بشنوید.

>2 ماه پیش
در اشعار خاقانی تنبیه نكوهش شده است

در اشعار خاقانی تنبیه نكوهش شده است

علی طهران‌بند در برنامه گنج‌شایگان می‌گوید: در دوره میانه‌اسلامی كتاب‌های اندرزی، محوریت و بنیان پرورش و آموزش بود و پرورش بر آموزش برتری داشت.

>2 ماه پیش
 مردم در آغاز دوره صفوی زندگی مرفه‌ای داشتند

مردم در آغاز دوره صفوی زندگی مرفه‌ای داشتند

علی طهرانبند كارشناس تاریخ گفت: در دوران تایید و تثبت دوره صفوی ایران به وحدت رویه دست پیدا كرده بود این اتفاق خود را در زندگی مردم به خوبی نشان داد.

>2 ماه پیش
ماحصل سعدی در بوستان و گلستان است

ماحصل سعدی در بوستان و گلستان است

علی طهران‌بند كارشناس و پژوهشگر تاریخ در برنامه گنج شایگان گفت: امام محمدغزالی فلسفه را به دلیل تعارضش با اندیشه‌های اسلامی كنار می‌گذارد، در آن زمان تعطیلی علومی نظیر ریاضی و عدم توجه به علوم عقلی آسیب جدی به ساختار آموزشی كشور وارد‌كرد.

>2 ماه پیش
سلطان حسین بایقرا حامی هنرمندان شهر بود

سلطان حسین بایقرا حامی هنرمندان شهر بود

هرات پایتخت علم و فرهنگ و ادب بود و جامی اولین تجربه سفر به هرات را با پدرش داشت؛ در گنج شایگان بشنوید.

>3 ماه پیش
نورالدین عبدالرحمان جامی در گنج‌شایگان

نورالدین عبدالرحمان جامی در گنج‌شایگان

جامی اولین سفر خود را به هرات با پدرش انجام داد و در مدرسه نظامیه آنجا مشغول تدریس شد؛ در گنج‌شایگان بشنوید.

>3 ماه پیش
دوره هخامنشی مهندسی پزشكی اولویت اول بود

دوره هخامنشی مهندسی پزشكی اولویت اول بود

علی طهران‌بند پژوهشگر تاریخ می‌گوید: در دوره هخامنشی و سال‌های بعد از آن پزشكی جزو علوم نظری بوده اما كاركرد و كاربرد آن بیشتر یك علم نظری بوده است.

>5 ماه پیش
فلسفه و اندیشه متعلق به همه كشورهاست

فلسفه و اندیشه متعلق به همه كشورهاست

علی طهران‌بند كارشناس و پژوهشگر تاریخ در گنج‌شایگان گفت: در برخی كشورها این نوع اندیشه‌ها از میان نرفته اما در سرزمینی نظیر ایران بخش عمده آن به دلیل تحولات ایجاد شده از بین رفته است.

>7 ماه پیش
تولید‌كاغذ از دستاوردهای تمدنی است

تولید‌كاغذ از دستاوردهای تمدنی است

علی طهرانبند پژوهشگر تاریخ در برنامه گنج‌شایگان گفت: تاریخ گستردگی خطوط و تنوع ادبیات نوشتاری در دوره ساسانی آموزش را متنوع كرد.

>7 ماه پیش
آموزش در ایران دوره اسلام

آموزش در ایران دوره اسلام

علی طهران‌بند پژوهشگر‌تاریخ می‌گوید: از آنجا كه دین اسلام به آموزش و سواد و دانش تاكید فراوانی داشته است، مسلمانان از مجموعه دستاوردهای تمدن‌های ایران باستان و روم استفاده كردند.

>8 ماه پیش
ایرانیان در حوزه اداری خلاق و مبتكر بودند

ایرانیان در حوزه اداری خلاق و مبتكر بودند

علی طهرانبند پژوهشگر تاریخ در برنامه گنج شایگان گفت: گوناگونی طبقات اجتماعی وظایفی را بر دوش آموزگاران؛ برای مدیریت اداره كشور گذاشت.

>8 ماه پیش
تجارت و اقتصاد در تعاملات ایران باستان

تجارت و اقتصاد در تعاملات ایران باستان

علی طهرانبند پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: بخشی از قوانین اخذ شده در دوره هخامنشیان ناشی از تاثیر ایرانیان با دیگر كشورها بوده است.

>11 ماه پیش
افسانه‌ها در ساختار آموزشی ایران‌باستان

افسانه‌ها در ساختار آموزشی ایران‌باستان

علی طهرانبند پژوهشگر تاریخ معاصر می‌گوید:در دوران باستان آموزگاران با بهره‌گیری از افسانه‌ها مفاهیمی چون عشق ،ورزش، راستی و درستی، جامعه‌شناسی را به دانش‌آموزان منتفل می‌كردند.

>11 ماه پیش
آموزش و پرورش در ایران باستان

آموزش و پرورش در ایران باستان

علی طهرانبند پژوهشگر تاریخ معاصر سازمان آموزش و پرورش گفت: دوران ایران باستان یكسان نبوده و بر حسب زمان و مكان و موقعیت‌های ایجاد شده توسط حاكمیت‌ها دچار تغییر شده است.

>1 سال پیش
شكل‌گیری اجتماعات انسانی در فلات ایران

شكل‌گیری اجتماعات انسانی در فلات ایران

علی طهرانبند پژوهشگر تاریخ معاصر می‌گوید: با سكنی‌گزیدن مردم در مناطقی چون حوالی دریاچه هامون؛ رودخانه هیرمند و مناطق مركزی ایران انسان به كشاورزی روی‌آورد.

>1 سال پیش
مبنای آموزش در دوره اسلامی

مبنای آموزش در دوره اسلامی

علی طهرانبند پژوهشگر تاریخ معاصر در برنامه گنج شایگان گفت: در دوره اسلام آموزش بر مبنای اخلاق اسلامی بوده كه احادیث نبوی و قرآن الگوهای مناسب تربیتی را در اختیار آموزش و پرورش قرار داد.

>1 سال پیش
جایگاه آموزش و علم در ایران

جایگاه آموزش و علم در ایران

علی طهرانبد كارشناس و پژوهشگر معاصر گفت: بخش عمده‌ای از مبانی ساختار و سازمان آموزشی در دوره اسلامی وابسته به سازمان‌دهی آموزش دوره باستان است.

>1 سال پیش
گنج‌شایگان از ویژگی‌های اسب ‌دره‌شوری گفت

گنج‌شایگان از ویژگی‌های اسب ‌دره‌شوری گفت

گودرز هوشمند تاریخ‌دان در این باره می‌گوید: قشقاییان در جبهه‌ها اگر این اسب‌ها را نداشتند پیروزی چندانی را به دست نمی‌آورند.

>1 سال پیش
ساختار آموزشی ایران در دوره اسلامی

ساختار آموزشی ایران در دوره اسلامی

علی طهران‌بند پژوهشگر تاریخ‌معاصر در این باره می‌گوید: ایرانیان در دوره ایران باستان دارای ساختار آموزشی مناسبی بوده است؛ از دوره ورود اسلام آموزش شكل گسترده‌تری به خود می‌گیرد.

>1 سال پیش
ارتباط كشفیات انسان با اساطیر

ارتباط كشفیات انسان با اساطیر

علی طهرانبند پژوهشگر تاریخ معاصر ایران می‌گوید: ایران باستان، آتش را كه مهمترین تحول از عصر غارنشینی تا دوره شكار می دانستند به شخصیتی به نام منوچهر نسبت داده‌اند.

>1 سال پیش
اوستا كهن‌ترین متون دینی ایران

اوستا كهن‌ترین متون دینی ایران

علی طهرانبند كارشناس و پژوهشگر گفت: نگرش خاص ایرانیان باستان را می‌توان بخشی از كتاب اوستا (وندیداد، یسنا، گات‌ها و یسنا) مشاهده كرد.

>1 سال پیش
فرهنگ ایرانی مبتنی بر راستی و درستی است

فرهنگ ایرانی مبتنی بر راستی و درستی است

علی طهرانبند كارشناس و پژوهشگر تاریخ معاصر می گوید: هدف آموزش در ایران رساندن جامعه به غایت و كمال انسانی بوده است.

>1 سال پیش
فلسفه نوافلاطونی مبنایی برای خردورزی و عقلانیت

فلسفه نوافلاطونی مبنایی برای خردورزی و عقلانیت

علی طهرانبند پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: دوره ساسانی از جهت فعالیت‌های علمی و فرهنگی یكی از مهم ترین دوره های تاریخی است و مجموعه جندی شاپور در این دوره شكل می‌گیرد.

>1 سال پیش
موانع علم اندوزی در اوائل دوره اسلامی

موانع علم اندوزی در اوائل دوره اسلامی

علی طهران‌بند پژوهشگر تاریخ معاصر می‌گوید: تسلط حكومت بنی امیه از دمشق تا خراسان بزرگ فرصت فرهنگ‌سازی را از كشور گرفت.

>1 سال پیش
گنج شایگان از نهضت بزرگ ترجمه در ایران گفت

گنج شایگان از نهضت بزرگ ترجمه در ایران گفت

دكتر علی طهران بند كارشناس و پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: در عصر انوشیروان رشد علوم و فرهنگ موجب تحول در ساختاری آموزشی ایران می شود.

>2 سال پیش
تلفیق آموزش های كهن و نوین در دوران اسلامی

تلفیق آموزش های كهن و نوین در دوران اسلامی

علی طهرانبند پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: در دوران اسلامی مسلمانان به آموزه های جدید گرایش زیادی داشتند و برای دانستن بیشتر آثار و نظریات گذشتگان را پس نمی زدند.

>2 سال پیش
گنج شایگان از كتاب قابوس نامه گفت

گنج شایگان از كتاب قابوس نامه گفت

قابوس بن وشمگیر در كتاب خود تا اندازه ای از مقام و جایگاه و قدرت خویش فاصله می گیرد و با روشنگری و موشكافی و از دیدگاه متفاوت با فرزند خود سخن می گوید.

>2 سال پیش
آموزش در ایران قدمتی بیش از هزار سال دارد

آموزش در ایران قدمتی بیش از هزار سال دارد

تهرانبند كارشناس می گوید: برای اولین بار در دوره هخامشیان سازو كار نظام آموزشی كشور ساختار هدفمندی را در پیش می گیرد.

>2 سال پیش