كوچ شروع تاثیرگذاری داشته است

كوچ شروع تاثیرگذاری داشته است

خلیل شفیعی شاعر و منتقد در باغ‌هنر گفت: شروع تاثیرگذار ترانه كوچ با بازی عاطفی میان حادثه و دیوانگی و استفاده از آرایه تكرار دیوانه بار احساسی را تقویت كرده و دلبستگی عمیقی را نشان می‌دهد.

>18 روز پیش
هاتف شرار: ساز تخصصی‌ام سنتور است

هاتف شرار: ساز تخصصی‌ام سنتور است

مدرس آواز ایرانی در برنامه باغ‌هنر می‌گوید: یادگیری سنتور برای نابینایان كاری سخت و دشوارهاتف شرار: ساز تخصصی‌ام سنتور استی است؛ اما آن را آموختم.

>2 ماه پیش
هستی چه بود قصه پررنج و ملالی

هستی چه بود قصه پررنج و ملالی

پخش قطعه رویای هستی با صدای غلامحسین بنان در برنامه ایران‌آوا.

>2 ماه پیش
علیرضا قربانی هم‌تراز همایون شجریان است

علیرضا قربانی هم‌تراز همایون شجریان است

خلیل شفیعی شاعر و منتقدادبی در برنامه باغ‌هنر گفت: در ترانه شیدا خنده به عنوان خاطره و دیدار به عنوان منظره استعاره‌های لطیفی هستند كه ذهن را به سمت زیبایی فراموش‌شده می‌برد.

>2 ماه پیش
حرف‌بزن؛آهنگسازی بسیار زیبایی دارد

حرف‌بزن؛آهنگسازی بسیار زیبایی دارد

خلیل شفیعی شاعر و منتقد در نقد ترانه حرف‌بزن می‌گوید:‌آوردن دو واژه دست‌كم‌گرفتن و قابل‌نداشتن به شكل عامیانه نقطه قوت این اثر در آغاز ترانه بوده است.

>2 ماه پیش
خواننده برم‌یا‌بمونم ساده اجرا شده است

خواننده برم‌یا‌بمونم ساده اجرا شده است

خلیل شفیعی شاعر و منتقد در برنامه باغ‌هنر گفت: شاعر در دو بیت اول ترانه برم یا بمونم از آرایه‌های تشبیه و استعاره، زبان محاوره و تناقض اندیشه استفاده كرده است.

>3 ماه پیش
جواد بدیع‌زاده در موسیقی ایران تحولی نو ایجاد كرد

جواد بدیع‌زاده در موسیقی ایران تحولی نو ایجاد كرد

هاتف شرار خواننده و آهنگساز می‌گوید: یكی از كسانی در ضربی‌خوانی‌ها و جز ایرانی تحول شگفتی به وجود‌آورد سید جواد بدیع‌زاده بود، سید‌جواد بدیع‌زاده بود.

>3 ماه پیش
سینه از آتش دل در غم جانانه بسوخت

سینه از آتش دل در غم جانانه بسوخت

غزل «سینه از آتش دل در غم جانانه بسوخت» در بحر مثمن مخبون سروده شده‌است؛ در برنامه تماشاگه‌راز بشنوید.

>5 ماه پیش
طنین دریا با آواز امین‌الله رشیدی

طنین دریا با آواز امین‌الله رشیدی

مادر بزرگ به یاد پدربزرگ و روزهای عاشقی و رفاقت و همدلی تصنیف دریا را گوش می‌دهد و با قدم زدن كنار ساحل بردپای از جوانی از دنبال می‌كند؛ در برنامه ایران‌آوا بشنوید.

>5 ماه پیش
غزلی از حافظ در بحری ساده

غزلی از حافظ در بحری ساده

حافظ شیرازی در این غزل از كلمات بسیار ساده استفاده شده است؛آهنگ و ملودی این شعر هشتمین مقام را در دیوان حافظ دارد.

>5 ماه پیش
ای فروغ ماه حسن از روی رخشان شما

ای فروغ ماه حسن از روی رخشان شما

حسین‌آهی مجری برنامه تماشاگه‌راز می‌گوید: این غزل حافظ با مطلع ای فروغ ماه حسن از روی رخشان شما، در آهنگ و وزن رمل مثمن محذوف سروده شده است.

>5 ماه پیش
سودای تو زبان شعر بسیار قدیمی دارد

سودای تو زبان شعر بسیار قدیمی دارد

خلیل شفیعی شاعر و منتقد ادبی گفت: مصرع اول بیت نخست ترانه سودای تو وزن خوبی ندارد و ترانه‌سرا با كشیدن كلمه نشستی سعی كرده این مشكل دیده نشود.

>8 ماه پیش
مطلع آهنگ چشم‌هایش، بیت اول شهریار نیست

مطلع آهنگ چشم‌هایش، بیت اول شهریار نیست

خلیل شفیعی شاعر و آهنگساز می‌گوید: آه‌كردن به لحاظ دستوری درست نیست،آه كشیدن شكل صحیح این كلمه است.

>8 ماه پیش
باب‌دلمی روی میز نقدآهنگ

باب‌دلمی روی میز نقدآهنگ

خلیل شفیعی شاعر و منتقد در برنامه باغ‌هنر گفت: باب‌دلمی اثری با صدا و آهنگسازی محسن چاوشی و ترانه‌ای از پدارم پاریزی است.

>10 ماه پیش
ازدواج سن نمی‌شناسد

ازدواج سن نمی‌شناسد

سیدحمیدرضا محشتمی مدرس مهارت‌های زندگی گفت: فردی كه از دوران مجردی اشباح‌ شده، توان قبول مسئولیت‌های خود را دارد و به بلوغ ازدواج نیز رسیده است، می‌تواند زندگی مشترك را آغاز كند.

>12 ماه پیش
گلوبند در جنوب ایران طرفداران زیادی دارد

گلوبند در جنوب ایران طرفداران زیادی دارد

خلیل شفیعی شاعر و منتقد گفت: ترانه سرا با اشراف كامل بر فرهنگ جنوب و استفاده از تركیب‌ها و واژگانی چون چشم و دلم روشن، گلوبند، رقص ماه و كارون و تسلط بر موسیقی درونی ترانه، اثر ماندگاری را خلق كرده است.

>1 سال پیش
موسیقی كلام زیبایی خاصی به غزل داده است

موسیقی كلام زیبایی خاصی به غزل داده است

خلیل شفیعی شاعر و منتقد گفت: مست عشق آهنگی با صدای علیرضا قربانی؛ اشعاری از مولانا و آهنگسازی حسام ناصری است.

>1 سال پیش
به جز پرچمم از تنم چه مانده؛ حماسی نیست

به جز پرچمم از تنم چه مانده؛ حماسی نیست

خلیل شفیعی شاعر و منتقد معتقد است؛ در ترانه «من ایرانی‌ام»، قوانین حماسی آنطور كه باید رعایت نشده است.

>1 سال پیش
مرتضی لطفی آهنگساز: پاقدم در عین زیبایی فراز و فرود ندارد

مرتضی لطفی آهنگساز: پاقدم در عین زیبایی فراز و فرود ندارد

خلیل شفیعی شاعر و منتقد در برنامه باغ هنر گفت: در بند اول این ترانه واژگان «تو‌رفتی» و «تو» حشو است و منو لرزوند و قلبمو لرزوند نیز یك معنی را می‌دهند.

>1 سال پیش
گل آفتابگردون همچنان بوی تازگی دارد

گل آفتابگردون همچنان بوی تازگی دارد

خلیل شفیعی شاعر و منتقد گفت: ترانه گل آفتابگردون توانسته تصویر خیال واحد را به مخاطب انتقال دهد.

>1 سال پیش
مرتضی لطفی آهنگساز: «بگو به باران» تنظیم بسیار زیبایی دارد

مرتضی لطفی آهنگساز: «بگو به باران» تنظیم بسیار زیبایی دارد

خلیل شفیعی شاعر و منتقد ادبی گفت: متن ترانه بگو به باران ساختار نیمایی شعر استاد كدكنی را به هم ریخته است.

>1 سال پیش
«ایران ما» از زبان مردم استادانه استفاده كرده است

«ایران ما» از زبان مردم استادانه استفاده كرده است

خلیل شفیعی شاعر و منتقد معتقد است؛ شاعر این ترانه اگر می گفت «می تونیم به آسمون پل بزنیم رو سر ستاره ها گل بزنیم» استفاده ‌می‌كرد؛ شعر صورت زیباتری پیدا می كرد.

>1 سال پیش
خواننده ای با صدایی خاص از تبار لرستان

خواننده ای با صدایی خاص از تبار لرستان

مستند هفته های ایرانی این بار به خطه لرستان رفته است و درباره محمدمیرزا‌وندی صحبت كرده است.

>1 سال پیش
خواننده «جاده یك‌طرفه» صدایی شبیه احسان خواجه امیری دارد

خواننده «جاده یك‌طرفه» صدایی شبیه احسان خواجه امیری دارد

خلیل شفیعی شاعر و منتقد گفت: در بخش اول استفاده از اصطلاح رایج نگاتو بردار ازم؛ حرفی نمونده دیگه و استفاده درست و مناسب از واژه های تضاد بین نباید بگی و داره میگه از نقاظ قوت این ترانه است.

>1 سال پیش
«وقتشه» ملودی سطح پایینی دارد

«وقتشه» ملودی سطح پایینی دارد

خلیل شفیعی شاعر و منتقد در برنامه نقد آهنگ در نقد ترانه این اثر گفت: كلمات به كار برده شده در بند‌اول ترانه «وقتشه» بیشتر اصطلاحات زبان مردمی است كه ترانه سرا به خوبی برای شروع ترانه از آن استفاده كرده است.

>2 سال پیش
یلدا؛ بسیار مردم پسند است

یلدا؛ بسیار مردم پسند است

خلیل شفیعی شاعر و منتقد گفت: ترانه «یلدا» در عین سادگی چندان به ساحت اندیشه و تخیل نزدیك نشده و از آنها بهره نبرده است.

>2 سال پیش
یكدستی در ترانه رعایت نشده است

یكدستی در ترانه رعایت نشده است

مرتضی لطفی خواننده، آهنگساز و معلم آواز گفت: ملودی و شعر پرسه امتداد كارهای پیشین این خواننده است و كلمات در این ترانه واضح شنیده نمی شود.

>2 سال پیش
«خاطره سازها» تنظیم و آهنگسازی چندان خوبی ندارد

«خاطره سازها» تنظیم و آهنگسازی چندان خوبی ندارد

حسن مهدی اعتباری خواننده؛ آهنگساز و معلم آواز گفت: قطعه موسیقی «خاطره سازها» سطح كار بالایی ندارد و خوانندگان این اثر نیز تسلطی بر كار ندارند.

>2 سال پیش
مخاطب می تواند با ترانه «هزار كار نكرده هزار كاش و اگر» همذات پنداری كند

مخاطب می تواند با ترانه «هزار كار نكرده هزار كاش و اگر» همذات پنداری كند

حسن مهدی اعتباری آهنگساز گفت: آهنگساز این ترانه اگر با تجربه بود می توانست با بهره گیری مناسب از این قالب شعری، كسانی كه آوازهای ایرانی را گوشش نمی كنند به شنیدن اثر ترغیب كند

>2 سال پیش
در بیت اول «اگه تو نبودی» خواننده دقتی در فن بیان نداشته است

در بیت اول «اگه تو نبودی» خواننده دقتی در فن بیان نداشته است

خلیل شفیعی شاعر و منتقد گفت: تكرار كلمه اگه تو نبودی در سه بیت اول پویایی را از ترانه سرا گرفته و فضای شعر را در همان تصویر خیال اگه تو نبودی محدود كرده است.

>2 سال پیش
دو كلمه شعری و شاعری ارتباط موسیقیایی كلامی باهم ندارند

دو كلمه شعری و شاعری ارتباط موسیقیایی كلامی باهم ندارند

خلیل شفیعی شاعر و منتقد گفت: به غیر از دو واژه، شعری و شاعری؛ شاعر قطعه معراج در بیت اول از كلمات درست و خوبی استفاده كرده است.

>2 سال پیش
استفاده از ضمیرهای مختلف در یك بیت به زیبایی كار لطمه زده است

استفاده از ضمیرهای مختلف در یك بیت به زیبایی كار لطمه زده است

«حسن مهدی اعتباری» مدرس آواز ایرانی گفت: مصرع آخر بیت اول ترانه با تحریر بسیار زیبایی اجرا شده، همچنین در بیت سوم كلمه«حوالی» و «یك باره خالی» تحریر خوبی داشته است.

>2 سال پیش
میان موضوع نویسی و ترانه و شعر تفاوت وجود دارد

میان موضوع نویسی و ترانه و شعر تفاوت وجود دارد

مرتضی لطفی خواننده و آهنگساز و معلم آواز گفت: اینكه یك آهنگساز، ترانه و ملودی كار را خود به تنهایی انجام دهد كار سختی است و انجام این كار نیاز به تجربه فراوان دارد.

>2 سال پیش
در صدای امیر تاجیك یكرنگی وجود دارد

در صدای امیر تاجیك یكرنگی وجود دارد

«خلیل شفیعی» شاعر و منتقد ادبی گفت: تشبیه آدم ها به معما با توجه به پیچیدگی های شخصیت انسان تصویر موفق و رسایی است و در پس از این تصویر اندیشه عمیقی در عین سادگی نهفته است.

>2 سال پیش
در قطعه «سقف» سازهای زهی و پیانو به هدف آهنگ نزدیك است

در قطعه «سقف» سازهای زهی و پیانو به هدف آهنگ نزدیك است

خلیل شفیعی شاعر و منتقد در نقد ترانه «سقف» گفت: به نظر می رسد شاعر در بیت دوم با توجه به كلماتی كه به كار برده است می خواهد معشوق را كم ارزش جلوه دهد.

>2 سال پیش
در زبان فارسی جاده پهن كردن مفهومی ندارد

در زبان فارسی جاده پهن كردن مفهومی ندارد

خلیل شفیعی شاعر و منتقد درباره ترانه «جاده» گفت: چهار بیت اول این ترانه پر از كاستی و اشكال در قافیه و عدم ارتباط معنایی است.

>2 سال پیش
در موسیقی با كلام «ترانه» موضوع مهمی است

در موسیقی با كلام «ترانه» موضوع مهمی است

خلیل شفیعی شاعر و منتقد گفت: ترانه «با تو قشنگه» در بند اول شروع قوی ندارد و جمله تو رو من دارم نیازت نیز در رساندن مفهوم به تو نیاز دارم دچار گریز از رعایت قوانین دستور زبان فارسی شده است.

>2 سال پیش
در «هوا تو دارم ای عشق» تكرار برخی واژگان مخاطب را خسته می كند

در «هوا تو دارم ای عشق» تكرار برخی واژگان مخاطب را خسته می كند

خلیل شفیعی شاعر و منتقد گفت: در شروع ترانه «هواتو دارم ای عشق» عدم تسلط ترانه سرا به مضمون ها، مفاهیم و همنشینی واژگان به طرز واضحی آشكار است.

>2 سال پیش
 ترانه خداحافظ مطلع خوبی دارد

ترانه خداحافظ مطلع خوبی دارد

مرتضی لطفی خواننده، آهنگساز و معلم آواز گفت: هدف، تولید قطعه ای غمگین با گلایه از عشق و معشوق بوده است؛ صدای خواننده آنقدر كامل و تاثیرگذار است كه در هر ملودی شنیده می شود.

>2 سال پیش
شاعر ترانه جاذبه از كلمات ساده و دم دسنی استفاده كرده است

شاعر ترانه جاذبه از كلمات ساده و دم دسنی استفاده كرده است

خلیل شفیعی گفت: دو بیت آغازین ترانه «جاذبه» به لحاظ مفهوم، موسیقی و اندیشه و احساس حرف خاصی برای گفتن ندارد.

>2 سال پیش
«دم زندگی گرم» دارای تصویر خیال خوبی است

«دم زندگی گرم» دارای تصویر خیال خوبی است

«دم زندگی گرم» تك آهنگی با صدای «محمد متعمدی»، شعر و آهنگسازی از «مسعود سخاوت دوست» و ملودی «محمد مهدی سیار» است.

>2 سال پیش
«مهر علی و زهرا» قطعه ای در دستگاه نوای ایرانی

«مهر علی و زهرا» قطعه ای در دستگاه نوای ایرانی

خلیل شفیعی شاعر و منتقد گفت: «مهر علی و زهرا» به دلیل سادگی، وجود تصاویر و دلنشین بودن جزو ترانه های خوب است.

>2 سال پیش
«من باید می رفتم» ترانه موفقی دارد

«من باید می رفتم» ترانه موفقی دارد

خلیل شفیعی شاعر و منتقد گفت: ترانه «من باید می رفتم» با استفاده از آرایه های بی رنگ و زبان عامیانه و مردمی و زبان روز توانسته در یك فضای ساده یك اثر خوب را رقم بزند.

>2 سال پیش
در قطعه موسیقی «دست بردار» كشف و شهود چندانی صورت نمی گیرد

در قطعه موسیقی «دست بردار» كشف و شهود چندانی صورت نمی گیرد

مرتضی لطفی خواننده، آهنگساز و معلم آواز گفت: كمترین انتظار شنونده و مخاطب از یك قطعه موسیقیایی، شنیدن اثری است كه ترانه آن ماندگار است.

>2 سال پیش
گرشا رضایی صدای پخته ای دارد

گرشا رضایی صدای پخته ای دارد

خلیل شفیعی شاعر و منتقدگفت: ترانه سرا این قطعه با خلاقیت خود میان بركه دور افتاده در دل یك بیشه و ماهی ارتباط ایجاد كرده و روایتی را رقم زده، این روایت تا پایان قطعه همراه ترانه است.

>2 سال پیش
شعر بهار بهار از ته اعماق قلب سراینده بیرون آمده است

شعر بهار بهار از ته اعماق قلب سراینده بیرون آمده است

«خلیل شفیعی» شاعر و منتقد گفت: شعر و ترانه «بهار بهار» دارای مطلع خوب، تركیبات و تصویرهای خیال متعدد است.

>2 سال پیش
محمد مهدی اعتباری: موسیقی و آهنگسازی و تنظیم قطعه رفیق تكراری است

محمد مهدی اعتباری: موسیقی و آهنگسازی و تنظیم قطعه رفیق تكراری است

خلیل شفیعی شاعر و منتقد گفت: تركیب های اضافی بند اول شعر رفیق عناصر خیال زیبایی دارد.

>2 سال پیش
استفاده از سه تار در میانه آهنگ «پریزاد» فضا را تلفیقی تر كرده است

استفاده از سه تار در میانه آهنگ «پریزاد» فضا را تلفیقی تر كرده است

خلیل شفیعی شاعر و منتقد گفت: به نظر می رسد؛ شعری كه برای این قطعه استفاده شده منتخبی از یك غزل است.

>2 سال پیش