كوچ شروع تاثیرگذاری داشته است خلیل شفیعی شاعر و منتقد در باغهنر گفت: شروع تاثیرگذار ترانه كوچ با بازی عاطفی میان حادثه و دیوانگی و استفاده از آرایه تكرار دیوانه بار احساسی را تقویت كرده و دلبستگی عمیقی را نشان میدهد. >18 روز پیش
هاتف شرار: ساز تخصصیام سنتور است مدرس آواز ایرانی در برنامه باغهنر میگوید: یادگیری سنتور برای نابینایان كاری سخت و دشوارهاتف شرار: ساز تخصصیام سنتور استی است؛ اما آن را آموختم. >2 ماه پیش
هستی چه بود قصه پررنج و ملالی پخش قطعه رویای هستی با صدای غلامحسین بنان در برنامه ایرانآوا. >2 ماه پیش
علیرضا قربانی همتراز همایون شجریان است خلیل شفیعی شاعر و منتقدادبی در برنامه باغهنر گفت: در ترانه شیدا خنده به عنوان خاطره و دیدار به عنوان منظره استعارههای لطیفی هستند كه ذهن را به سمت زیبایی فراموششده میبرد. >2 ماه پیش
حرفبزن؛آهنگسازی بسیار زیبایی دارد خلیل شفیعی شاعر و منتقد در نقد ترانه حرفبزن میگوید:آوردن دو واژه دستكمگرفتن و قابلنداشتن به شكل عامیانه نقطه قوت این اثر در آغاز ترانه بوده است. >2 ماه پیش
خواننده برمیابمونم ساده اجرا شده است خلیل شفیعی شاعر و منتقد در برنامه باغهنر گفت: شاعر در دو بیت اول ترانه برم یا بمونم از آرایههای تشبیه و استعاره، زبان محاوره و تناقض اندیشه استفاده كرده است. >3 ماه پیش
جواد بدیعزاده در موسیقی ایران تحولی نو ایجاد كرد هاتف شرار خواننده و آهنگساز میگوید: یكی از كسانی در ضربیخوانیها و جز ایرانی تحول شگفتی به وجودآورد سید جواد بدیعزاده بود، سیدجواد بدیعزاده بود. >3 ماه پیش
سینه از آتش دل در غم جانانه بسوخت غزل «سینه از آتش دل در غم جانانه بسوخت» در بحر مثمن مخبون سروده شدهاست؛ در برنامه تماشاگهراز بشنوید. >5 ماه پیش
طنین دریا با آواز امینالله رشیدی مادر بزرگ به یاد پدربزرگ و روزهای عاشقی و رفاقت و همدلی تصنیف دریا را گوش میدهد و با قدم زدن كنار ساحل بردپای از جوانی از دنبال میكند؛ در برنامه ایرانآوا بشنوید. >5 ماه پیش
غزلی از حافظ در بحری ساده حافظ شیرازی در این غزل از كلمات بسیار ساده استفاده شده است؛آهنگ و ملودی این شعر هشتمین مقام را در دیوان حافظ دارد. >5 ماه پیش
ای فروغ ماه حسن از روی رخشان شما حسینآهی مجری برنامه تماشاگهراز میگوید: این غزل حافظ با مطلع ای فروغ ماه حسن از روی رخشان شما، در آهنگ و وزن رمل مثمن محذوف سروده شده است. >5 ماه پیش
سودای تو زبان شعر بسیار قدیمی دارد خلیل شفیعی شاعر و منتقد ادبی گفت: مصرع اول بیت نخست ترانه سودای تو وزن خوبی ندارد و ترانهسرا با كشیدن كلمه نشستی سعی كرده این مشكل دیده نشود. >8 ماه پیش
مطلع آهنگ چشمهایش، بیت اول شهریار نیست خلیل شفیعی شاعر و آهنگساز میگوید: آهكردن به لحاظ دستوری درست نیست،آه كشیدن شكل صحیح این كلمه است. >8 ماه پیش
بابدلمی روی میز نقدآهنگ خلیل شفیعی شاعر و منتقد در برنامه باغهنر گفت: بابدلمی اثری با صدا و آهنگسازی محسن چاوشی و ترانهای از پدارم پاریزی است. >10 ماه پیش
ازدواج سن نمیشناسد سیدحمیدرضا محشتمی مدرس مهارتهای زندگی گفت: فردی كه از دوران مجردی اشباح شده، توان قبول مسئولیتهای خود را دارد و به بلوغ ازدواج نیز رسیده است، میتواند زندگی مشترك را آغاز كند. >12 ماه پیش
گلوبند در جنوب ایران طرفداران زیادی دارد خلیل شفیعی شاعر و منتقد گفت: ترانه سرا با اشراف كامل بر فرهنگ جنوب و استفاده از تركیبها و واژگانی چون چشم و دلم روشن، گلوبند، رقص ماه و كارون و تسلط بر موسیقی درونی ترانه، اثر ماندگاری را خلق كرده است. >1 سال پیش
موسیقی كلام زیبایی خاصی به غزل داده است خلیل شفیعی شاعر و منتقد گفت: مست عشق آهنگی با صدای علیرضا قربانی؛ اشعاری از مولانا و آهنگسازی حسام ناصری است. >1 سال پیش
به جز پرچمم از تنم چه مانده؛ حماسی نیست خلیل شفیعی شاعر و منتقد معتقد است؛ در ترانه «من ایرانیام»، قوانین حماسی آنطور كه باید رعایت نشده است. >1 سال پیش
مرتضی لطفی آهنگساز: پاقدم در عین زیبایی فراز و فرود ندارد خلیل شفیعی شاعر و منتقد در برنامه باغ هنر گفت: در بند اول این ترانه واژگان «تورفتی» و «تو» حشو است و منو لرزوند و قلبمو لرزوند نیز یك معنی را میدهند. >1 سال پیش
گل آفتابگردون همچنان بوی تازگی دارد خلیل شفیعی شاعر و منتقد گفت: ترانه گل آفتابگردون توانسته تصویر خیال واحد را به مخاطب انتقال دهد. >1 سال پیش
مرتضی لطفی آهنگساز: «بگو به باران» تنظیم بسیار زیبایی دارد خلیل شفیعی شاعر و منتقد ادبی گفت: متن ترانه بگو به باران ساختار نیمایی شعر استاد كدكنی را به هم ریخته است. >1 سال پیش
«ایران ما» از زبان مردم استادانه استفاده كرده است خلیل شفیعی شاعر و منتقد معتقد است؛ شاعر این ترانه اگر می گفت «می تونیم به آسمون پل بزنیم رو سر ستاره ها گل بزنیم» استفاده میكرد؛ شعر صورت زیباتری پیدا می كرد. >1 سال پیش
خواننده ای با صدایی خاص از تبار لرستان مستند هفته های ایرانی این بار به خطه لرستان رفته است و درباره محمدمیرزاوندی صحبت كرده است. >1 سال پیش
خواننده «جاده یكطرفه» صدایی شبیه احسان خواجه امیری دارد خلیل شفیعی شاعر و منتقد گفت: در بخش اول استفاده از اصطلاح رایج نگاتو بردار ازم؛ حرفی نمونده دیگه و استفاده درست و مناسب از واژه های تضاد بین نباید بگی و داره میگه از نقاظ قوت این ترانه است. >1 سال پیش
«وقتشه» ملودی سطح پایینی دارد خلیل شفیعی شاعر و منتقد در برنامه نقد آهنگ در نقد ترانه این اثر گفت: كلمات به كار برده شده در بنداول ترانه «وقتشه» بیشتر اصطلاحات زبان مردمی است كه ترانه سرا به خوبی برای شروع ترانه از آن استفاده كرده است. >2 سال پیش
یلدا؛ بسیار مردم پسند است خلیل شفیعی شاعر و منتقد گفت: ترانه «یلدا» در عین سادگی چندان به ساحت اندیشه و تخیل نزدیك نشده و از آنها بهره نبرده است. >2 سال پیش
یكدستی در ترانه رعایت نشده است مرتضی لطفی خواننده، آهنگساز و معلم آواز گفت: ملودی و شعر پرسه امتداد كارهای پیشین این خواننده است و كلمات در این ترانه واضح شنیده نمی شود. >2 سال پیش
«خاطره سازها» تنظیم و آهنگسازی چندان خوبی ندارد حسن مهدی اعتباری خواننده؛ آهنگساز و معلم آواز گفت: قطعه موسیقی «خاطره سازها» سطح كار بالایی ندارد و خوانندگان این اثر نیز تسلطی بر كار ندارند. >2 سال پیش
مخاطب می تواند با ترانه «هزار كار نكرده هزار كاش و اگر» همذات پنداری كند حسن مهدی اعتباری آهنگساز گفت: آهنگساز این ترانه اگر با تجربه بود می توانست با بهره گیری مناسب از این قالب شعری، كسانی كه آوازهای ایرانی را گوشش نمی كنند به شنیدن اثر ترغیب كند >2 سال پیش
در بیت اول «اگه تو نبودی» خواننده دقتی در فن بیان نداشته است خلیل شفیعی شاعر و منتقد گفت: تكرار كلمه اگه تو نبودی در سه بیت اول پویایی را از ترانه سرا گرفته و فضای شعر را در همان تصویر خیال اگه تو نبودی محدود كرده است. >2 سال پیش
دو كلمه شعری و شاعری ارتباط موسیقیایی كلامی باهم ندارند خلیل شفیعی شاعر و منتقد گفت: به غیر از دو واژه، شعری و شاعری؛ شاعر قطعه معراج در بیت اول از كلمات درست و خوبی استفاده كرده است. >2 سال پیش
استفاده از ضمیرهای مختلف در یك بیت به زیبایی كار لطمه زده است «حسن مهدی اعتباری» مدرس آواز ایرانی گفت: مصرع آخر بیت اول ترانه با تحریر بسیار زیبایی اجرا شده، همچنین در بیت سوم كلمه«حوالی» و «یك باره خالی» تحریر خوبی داشته است. >2 سال پیش
میان موضوع نویسی و ترانه و شعر تفاوت وجود دارد مرتضی لطفی خواننده و آهنگساز و معلم آواز گفت: اینكه یك آهنگساز، ترانه و ملودی كار را خود به تنهایی انجام دهد كار سختی است و انجام این كار نیاز به تجربه فراوان دارد. >2 سال پیش
در صدای امیر تاجیك یكرنگی وجود دارد «خلیل شفیعی» شاعر و منتقد ادبی گفت: تشبیه آدم ها به معما با توجه به پیچیدگی های شخصیت انسان تصویر موفق و رسایی است و در پس از این تصویر اندیشه عمیقی در عین سادگی نهفته است. >2 سال پیش
در قطعه «سقف» سازهای زهی و پیانو به هدف آهنگ نزدیك است خلیل شفیعی شاعر و منتقد در نقد ترانه «سقف» گفت: به نظر می رسد شاعر در بیت دوم با توجه به كلماتی كه به كار برده است می خواهد معشوق را كم ارزش جلوه دهد. >2 سال پیش
در زبان فارسی جاده پهن كردن مفهومی ندارد خلیل شفیعی شاعر و منتقد درباره ترانه «جاده» گفت: چهار بیت اول این ترانه پر از كاستی و اشكال در قافیه و عدم ارتباط معنایی است. >2 سال پیش
در موسیقی با كلام «ترانه» موضوع مهمی است خلیل شفیعی شاعر و منتقد گفت: ترانه «با تو قشنگه» در بند اول شروع قوی ندارد و جمله تو رو من دارم نیازت نیز در رساندن مفهوم به تو نیاز دارم دچار گریز از رعایت قوانین دستور زبان فارسی شده است. >2 سال پیش
در «هوا تو دارم ای عشق» تكرار برخی واژگان مخاطب را خسته می كند خلیل شفیعی شاعر و منتقد گفت: در شروع ترانه «هواتو دارم ای عشق» عدم تسلط ترانه سرا به مضمون ها، مفاهیم و همنشینی واژگان به طرز واضحی آشكار است. >2 سال پیش
ترانه خداحافظ مطلع خوبی دارد مرتضی لطفی خواننده، آهنگساز و معلم آواز گفت: هدف، تولید قطعه ای غمگین با گلایه از عشق و معشوق بوده است؛ صدای خواننده آنقدر كامل و تاثیرگذار است كه در هر ملودی شنیده می شود. >2 سال پیش
شاعر ترانه جاذبه از كلمات ساده و دم دسنی استفاده كرده است خلیل شفیعی گفت: دو بیت آغازین ترانه «جاذبه» به لحاظ مفهوم، موسیقی و اندیشه و احساس حرف خاصی برای گفتن ندارد. >2 سال پیش
«دم زندگی گرم» دارای تصویر خیال خوبی است «دم زندگی گرم» تك آهنگی با صدای «محمد متعمدی»، شعر و آهنگسازی از «مسعود سخاوت دوست» و ملودی «محمد مهدی سیار» است. >2 سال پیش
«مهر علی و زهرا» قطعه ای در دستگاه نوای ایرانی خلیل شفیعی شاعر و منتقد گفت: «مهر علی و زهرا» به دلیل سادگی، وجود تصاویر و دلنشین بودن جزو ترانه های خوب است. >2 سال پیش
«من باید می رفتم» ترانه موفقی دارد خلیل شفیعی شاعر و منتقد گفت: ترانه «من باید می رفتم» با استفاده از آرایه های بی رنگ و زبان عامیانه و مردمی و زبان روز توانسته در یك فضای ساده یك اثر خوب را رقم بزند. >2 سال پیش
در قطعه موسیقی «دست بردار» كشف و شهود چندانی صورت نمی گیرد مرتضی لطفی خواننده، آهنگساز و معلم آواز گفت: كمترین انتظار شنونده و مخاطب از یك قطعه موسیقیایی، شنیدن اثری است كه ترانه آن ماندگار است. >2 سال پیش
گرشا رضایی صدای پخته ای دارد خلیل شفیعی شاعر و منتقدگفت: ترانه سرا این قطعه با خلاقیت خود میان بركه دور افتاده در دل یك بیشه و ماهی ارتباط ایجاد كرده و روایتی را رقم زده، این روایت تا پایان قطعه همراه ترانه است. >2 سال پیش
شعر بهار بهار از ته اعماق قلب سراینده بیرون آمده است «خلیل شفیعی» شاعر و منتقد گفت: شعر و ترانه «بهار بهار» دارای مطلع خوب، تركیبات و تصویرهای خیال متعدد است. >2 سال پیش
محمد مهدی اعتباری: موسیقی و آهنگسازی و تنظیم قطعه رفیق تكراری است خلیل شفیعی شاعر و منتقد گفت: تركیب های اضافی بند اول شعر رفیق عناصر خیال زیبایی دارد. >2 سال پیش
استفاده از سه تار در میانه آهنگ «پریزاد» فضا را تلفیقی تر كرده است خلیل شفیعی شاعر و منتقد گفت: به نظر می رسد؛ شعری كه برای این قطعه استفاده شده منتخبی از یك غزل است. >2 سال پیش