سخت نگیرید،خلاقیت داشته باشید
تهیه كننده برنامه «كوی نشاط» رادیو ایران
ساعی تهیه كننده برنامه های «تعاملی » رادیو ایران گفت: جشنواره های رادیویی برای نشان دادن خلاقیت علاقمندان به امر برنامه سازی است.
به گزارش ستاد خبری اولین جشنواره فرهنگی هنری مردم و رادیو،مهدی ساعی تهیه كننده «كوی نشاط» و برنامه های تعاملی «یك دو ،صدا » و «پارك ساعی» كه 15 سال سابقه برنامه سازی در رادیو را داراست معتقد است:تعریف رسانه نسبت به گذشته خیلی فرق كرده است. در گذشته این قدر خلاقیت در رادیو مهم نبوده
و لی با توجه به اینكه انواع و اقسام قالب های رادیویی در این پانزده سال و قبل تر از آن توسط بزرگان رادیو برنامه سازی شده ،آنچه برنامه را متمایز می كند ، بحث خلاقیت است.
او ادامه داد:خلاقیت در وهله اول برنامه سازی قرار گرفته وباید به آن خیلی توجه كرد ، گاهی اوقات موضوع «خلاقیت» در مخاطب ها بیشتر شكل می گیرد و آیتم هایی كه برای ما ارسال می كنند ، نشان می دهد كه خلاقیتی در آن نهفته است كه شاید ما برنامه سازان به این نكته ها توجه نمی كنیم.
ساعی كه تقریبا به مدت یك سال است كه با مخاطبان رادیو ایران ، برنامه های تعاملی تهیه می كند، تصریح كرد: آیتم هایی كه آنها برایم می فرستند نشان می دهد كه این خلاقیت شكل گرفته است.
او در باره كسانی كه می خواهند در بخش پادكست جشنواره ایران من شركت كنند ،گفت:زمانی كه مشغول گردآوری پایان نامه ام با موضوع پادكست بودم تا امروز بایستی اعتراف كنم كه تعاریف پادكست تفاوت پیدا كرده است. با توجه به اینكه فضای مجازی خیلی بیشتر در برنامه ها شكل گرفته تعریف پادكست نیز عوض شده .در گذشته پادكست به این معنا تعریف می شد : نوع ارائه محتوا در فضای مجازی و در حقیقت پادكست در این معنا امتداد رادیو در اینترنت بود.یعنی شما هر برنامه و فایلی را كه در فضای مجازی قرار می دادید پادكست حساب می شد دولی پادكست تعاریفی داشت و سایتهایی بدین منظور ایجاد شده بود كه آدرس هایی را ارسال می كرد و وقتی برنامه نصب می شد با ارسال آدرس ها، پادكست های جدید برایتان می آمد و شما هر وقت كه فرصت داشتید می توانستید این برنامه ها را بشنوید..
آن موقع فضای مجازی به این شكل نبود، كانال و تلگرام نبود شاید فقط قرار دادن یك بخش صوتی در فضای مجازی بیشتر مد نظر بود و پادكستهایی با مالكیت شخصی كه تعداد زیادی از آنها به وسیله تولید كنندگان آماتور تهیه میشدند عرصهای برای بروز خلاقیتهای شخصی سازندگانشان بودند. ولی با توجه به اینكه در حال حاضر قرار گرفتن صوت در فضای مجازی خیلی راحت تر شده ،مخاطبان بایستی به نكات بیشتری توجه كنند.آنچه كه به عنوان پادكست در فضای مجازی بارگزاری می كنند می بایست از ویژگی های یك برنامه رادیویی برخوردار باشد و از سه قسمت «مقدمه»،«اوج»و «پایان بندی»تشكیل شده باشد و از مولفه های اصلی رادیو یعنی موسیقی ، كلام و افكت به درستی و طبق اصول استفاده شود. هر آنچه كه بتواند باعث جلب رضایت مخاطب برنامه بشود قطعا برنامه خوب و پادكست خوبی خواهد بود.
ساعی تصریح كرد:خوانش یك شعر و میكس آن با موسیقی امروزه پادكست تلقی می شود و شاید اگر حرفه ای تر به این موضوع نگاه كنید حتی تهیه برنامه های كوتاه نیز كه مخاطب نیاز به آن نداشته باشد كه ادامه آن را بشنود، پادكست است .كه به كمك آنها میتوان انبوهی از مخاطبان را جذب كرد و از طریق ارائه برنامههای مطلوب و هدایت افكار در جهت توسعه و پیشرفت كشور گام برداشت.
ساعی در پایان سخنانش تصریح كرد :خیلی سخت نگیرید، به خلاقیت توجه كنید، قطعا می توانید ، موفق باشید.