مدیر رادیو ایران: رادیو از رسانه های نوظهور استفاده بهینه کرده است

در نشست نقد و بررسی «نقش رادیو در فرهنگ‌سازی» بر ضرورت ارتقای سواد رسانه‌ای و لزوم توجه بیشتر به زبان و ادبیات فارسی تأکید شد.

1399/07/28
|
12:07

در نشست نقد و بررسی «نقش رادیو در فرهنگ‌سازی» بر ضرورت ارتقای سواد رسانه‌ای و لزوم توجه بیشتر به زبان و ادبیات فارسی تأکید شد.
پنجمین جلسه نقد و بررسی به میزبانی اداره کل روابط عمومی صداوسیما به موضوع «نقش رادیو در فرهنگ‌سازی» اختصاص پیدا کرد.
علیرضا مقصودی، مدیر رادیو جوان، محمدجعفر محمدزاده، مدیر رادیو ایران، علیرضا حبیبی، مدیر رادیو فرهنگ، سید هادی موسوی نژاد، منتقد و تهیه‌کننده و مهدی شاه‌رضایی، منتقد و تهیه‌کننده مهمانان این نشست بودند.

لزوم نیازسنجی مخاطب؛ همگام با تحولات فناوری
محمد جعفر محمدزاده، مدیر رادیو ایران در این نشست با طرح این سوال که آیا توقع مخاطب از رادیو با وجود تعدد شبکه‌های رادیویی برآورده شده است؟ گفت: وجود شبکه‌های متعدد رادیویی یعنی تغییر برنامه‌سازی برای مخاطب و گنجاندن نگاه تخصصی به بدنه رادیو؛ ازاین‌رو نمی‌توان انتظار داشت مخاطبان همه شبکه‌ها، مثل هم افزایش یابند.
وی افزود: رادیو درگذشته دو کارکرد ویژه داشت یکی بخش موسیقی و دیگری اخبار که نسبت به تلویزیون بیشتر بود، اما امروزه رادیو به شکل تخصصی گسترش‌یافته و مخاطبان خاص خود را دارد و کارکردهای هر شبکه با مخاطبانش سنجیده می‌شود.
مدیر رادیو ایران با اشاره به لزوم نیازسنجی مخاطب برای شناسایی موضوعات موردعلاقه‌اش متذکر شد: رادیوهای تخصصی مانند سلامت، ورزش، قرآن، اقتصاد و... تکلیفشان با مخاطب روشن است؛ هم مخاطبان می‌دانند باید سراغ کدام موج بروند و هم برنامه‌سازان و تهیه‌کنندگان رادیویی می‌دانند باید روی موضوعات تخصصی تمرکز کنند تا برنامه‌های جذاب و موردپسند مخاطب را فراهم آورند.
وی ورود رسانه‌های نوظهور و نوین را موجب تغییر کارکرد در رسانه‌های سنتی، از جمله رادیو دانست و گفت: رسانه‌های نوین در ابتدا موجب افت مخاطب در حوزه رادیو و حتی نشر کتاب شدند، اما رادیو با شناخت ابعاد و ویژگی‌های عصر ارتباطات، به بهترین نحو از ظرفیت‌های آن استفاده کرد.

دسترسی سریع